۰۴/ فروردين /۱۴۰۴
آنا گزارش می‌دهد

سرفصل‌های آموزش پزشکی با هوش مصنوعی متحول می‌شوند

سرفصل‌های آموزش پزشکی با هوش مصنوعی متحول می‌شوند
وزارت بهداشت با بازنگری اساسی برنامه‌های آموزش پزشکی، هوش مصنوعی را به عنوان نیروی محرکه تحول در این حوزه معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار آنا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور حفظ و ارتقای کیفیت آموزش در علم پزشکی «بازنگری برنامه‌های تحول همگام با فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی» را با محوریت روش‌های آموزشی و ارزیابی مهارت‌های عملی و کاربردی در کنار دانش نظری در دستور کار قرار داده است. 

ماموریت اصلی بازنگری محتوای دروس پزشکی ارتقای مهارت‌های علمی دانشجویان در درجه اول و تطابق سرفصل‌های آموزشی با نیاز‌های واقعی نظام سلامت کشور است. 

در راستای پیشرفت‌های روز افزون فناوری در عصر دیجیتال و تغییر و تحول در الگو‌های بیماری‌ها بروز رسانی برنامه‌های آموزشی پزشکی برای آماده سازی دانشجویان با چالش‌های جدید جامعه کنونی و آینده ضرورتی انکارناپذیر است.

بابک ثابت، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هوشمند، به خبرنگار آنا با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پزشکی، از برنامه‌ریزی برای استفاده از آموزش‌های ترکیبی هوشمند به منظور کاهش هزینه‌های مرتبط با آموزش خبر داد.

سامانه هوشمند آرمان، بستری برای عدالت آموزشی

گوشتیران
قالیشویی ادیب

وی افزود: دانشگاه‌های هوشمند آموزش‌های ترم تابستانه را به صورت کاملا سازماندهی شده و ترکیبی به دانشجویان ارائه می‌دهند تا از هزینه‌های اضافی پرهیز شود. همچنین، محتوای آموزشی تهیه شده در سامانه هوشمند آرمان به عنوان بستری در دسترس برای همه دانشجویان بارگذاری شده است تا عدالت آموزشی برقرار شود و دانشجویان بتوانند از محتوای تهیه شده توسط بهترین اساتید استفاده کنند.

تغییر ذائقه آموزشی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر

ثابت با اشاره به تاثیر آموزش‌های هوشمند در ارتقای رتبه علمی بین‌المللی ایران، تاکید کرد: همزمان با پیشرفت‌های جهانی، ناچار به حرکت در راستای تغییرات ذائقه آموزشی هستیم. نمی‌توان در عصری که آموزش‌ها مبتنی بر داده‌ها و فضای مجازی است، به شیوه سنتی عمل کرد.

تولید محتوا برای افزایش سواد عمومی

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هوشمند در پایان از تولید محتوا برای افزایش سواد عمومی کشور خبر داد و گفت: آموزش‌ها در فضای مجازی به مخاطبان ارائه خواهد شد.

تاکید بر مهارت‌های عملی و کاربردی

برنامه‌های آموزشی جدید متناسب با تکنولوژی‌های نوظهور علاوه بر ارتقای دانش نظری به تقویت مهارت‌های عملی و کاربردی دانشجویان کمک خواهد کرد تا بتوانند از ظرفیت دانش خود در محیط‌های بالینی بهره ببرند و خدمات بهداشتی و درمانی با کیفیت‌تر و موثرتری را ارائه دهند. 

استفاده از الگو‌های نوین آموزشی 

این تکنیک به دانشجویان امکان شرکت فعالانه در فرایند یادگیری را می‌دهد تا به تقویت مهارت‌های حل مسئله و تصمیم گیری بپردازند، در برنامه‌های آموزشی جدید، از تکنیک‌های نوین آموزشی مانند شبیه‌سازی، آموزش مبتنی بر مسئله و کار گروهی استفاده می‌شود.

تجهیز دانشجویان به مهارت‌های لازم برای کار در محیط‌های بالینی

برنامه‌های آموزشی جدید این امکان را برای دانشجویان فراهم می‌کند تا به کسب مهارت‌های لازم برای فعالیت در محیط بالینی بپردازند و ارتباط موثری را با بیماران جهت انجام معاینات فیزیکی و تفسیر نتایج آزمایشگاهی برقرار کنند. 

پیشرفت هوش مصنوعی نیازمند بودجه کلان است

سید جلیل حسینی معاون آموزشی وزارت بهداشت به خبرنگار آنا، با بیان اینکه بکارگیری ظرفیت هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف پزشکی در حوزه‌های دانشجویی و نخبگانی در دستور کار است؛ تاکید کرد: دانشگاه‌های پزشکی کشور در راستای پیشبرد فناوری‌های نوین درخواست‌هایی دارند. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: معاونت تحقیقات وزارت بهداشت در گزارش اخیر خود اعلام کرده است که در انتشارات هوش مصنوعی رتبه دوم منطقه را داریم، اما در ایجاد مسائل هوش مصنوعی پزشکی رتبه کمتری را کسب کرده‌ایم؛ چرا که همه موارد بودجه‌های بسیار گزافی را برای تامین دستگاه‌هایی با مبنای هوش مصنوعی لازم دارد.

به گفته حسینی، دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران با بهره گیری از ظرفیت فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی می‌توانند پیشرو در نوآوری باشند و اطمینان حاصل کنند که دانش آموختگان دانشگاهی در راستای ارتقای کیفیت مراقبت‌های بهداشتی تا درجه تخصصی و حرفه‌ای آماده فعالیت شوند.

پایان فعالیت‌های موازی با ورود هوش مصنوعی در پزشکی 

حسن بختیاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی هوشمند گفت: هوشمندسازی علوم پزشکی در کشور باعث جلوگیری از بودجه‌های اضافی و فعالیت‌های موازی می‌شود.

تحولات اساسی در علم پزشکی با ظهور هوش مصنوعی 

باقر لاریجانی معاون سابق آموزشی وزارت بهداشت، حرکت به سمت هوش مصنوعی و نوآوری‌های پزشکی را ارزشمند دانست و پیش‌بینی کرد که در سال‌های آینده، پزشکی با تحولات اساسی مواجه خواهد شد.

بازنگری آموزش علوم پزشکی، گامی در راستای ارتقای کیفیت سلامت 

بازنگری برنامه‌های تحول آموزش علوم پزشکی، اقدام مهمی در راستای ارتقای کیفیت نظام سلامت کشور به حساب می‌آید؛ بنابراین با تحقق این مسئله می‌توان امیدوار بود که پزشکان آینده، نقش موثرتری در بهبود سلامت جامعه ایفا کنند و این اقدام، نویدبخش تربیت پزشکانی ماهر و کارآمد برای آینده‌ای روشن‌تر در عرصه سلامت کشور است.

انتظار می‌رود بازنگری محتوای دروس پزشکی متناسب با تکنولوژی کیفیت آموزش پزشکی را بهبود ببخشد و در نهایت به تربیت پزشکانی بپردازد که مهارت‌های لازم و دانش کافی برای خدمات بهداشتی و درمانی با کیفیت ارائه دهند، مسائل پیچیده در محیط‌های بالینی را حل کنند، یادگیری مداوم را در دستور کار قرار داده و دانش خود را به صورت مرتب بروز کنند و به اصول اخلاق پزشکی بیش از پیش پایند باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر