۰۱/ فروردين /۱۴۰۴
مشاور آموزشی رئیس جمهور به آنا خبر داد

ناکارآمدی نظام نوآوری عامل افزایش بیکاری دانش‌آموختگان علوم پایه

ناکارآمدی نظام نوآوری عامل افزایش بیکاری دانش‌آموختگان علوم پایه
مشاور آموزشی رئیس جمهور، دلیل بیکاری دانش‌آموختگان علوم پایه را نبود نظام نوآوری مؤثر در بخش سلامت و فناوری دانست و هشدار داد که این وضعیت، فرصت‌های شغلی این فارغ‌التحصیلان را محدود کرده و حداکثر توانایی فرد را تبدیل به هیئت علمی شدن کرده است. 

شهرام یزدانی مشاور آموزشی رئیس جمهور در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا، درباره تمهیدات لازم برای توجه به رشته‌های علوم پایه پزشکی اظهار کرد: برنامه ریزی برای توزیع رشته‌های علوم پایه در سراسر جهان با نیروی کار تناسب ندارد. 

وی افزود: برای مثال، دانش آموخته رشته بالینی پس از کسب جایگاه شغلی امکان دستیابی دیگران به آن شغل را تا حد امکان کاهش می‌دهند که در اینصورت نیازمند برنامه ریزی برای نیروی کار هستیم.

مشاور آموزشی رئیس جمهور ادامه داد: برنامه ریزی در علوم پایه کاملا متفاوت است و اگر فرد متخصص علوم پایه با صلاحیت‌های خاص فارغ التحصیل شود و بتواند در نظام ملی نوآوری کشور و مناطق اطراف جایگاه پیدا کند و در فرایند کارآفرینی وارد شود، نه تنها پس از دانش آموختگی جایگاه شغلی به دست می‌آورد، بلکه به واسطه کارکردن نوآوری و فناورانه خود می‌تواند حتی مشاغل جدیدی ایجاد کند. 

یزدانی گفت: برنامه ریزی در علوم پایه بر اساس سند آینده نگارانه توسعه دانش فناوری در نظر گرفته می‌شود که بحث نوآوری مطرح می‌شود، یعنی فرد نمی‌تواند جایگزین شخص دیگری شود یا جایگاه شغلی وی را تعیین کند. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا دانش آموختگان رشته‌های علوم پایه بیکار هستند؟، اضافه کرد: هنوز نتوانسته‌ایم نظام نوآوری ملی بخشی سلامت و ویژه فناوری را به موازات افزایش رشته‌های علوم پایه کشور در بخش‌های خاص توسعه دهیم؛ بنابراین زمانی که نظام نوآوری توسعه نمی‌یابد، حداکثر توانمندی فرد پس از دانش آموختگی هیئت علمی شدن دانشگاه خواهد بود که عملا اتفاق خوشایندی نیست.

گوشتیران
قالیشویی ادیب

انتهای پیام/

ارسال نظر