سونامی دانشجوی پزشکی و آموزش در سراشیبی کیفیت

به گزارش آنا، افزایش سالانه ۲۰ درصدی ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی، مصوبهای که شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۰ ابلاغ کرد، با هدف تامین نیروی انسانی متخصص در حوزه سلامت، به ویژه در مناطق محروم، اجرایی شد. اما حالا، با گذشت چند سال از اجرای این طرح، صدای انتقادها از گوشه و کنار به گوش میرسد؛ انتقادهایی که بر کمبود زیرساختها، افت کیفیت آموزش و آینده شغلی مبهم فارغالتحصیلان متمرکز است.
از ۸ هزار تا ۱۵ هزار؛ جهش بدون پشتیبانی
بر اساس این مصوبه، ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی از ۸ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ به ۱۵ هزار نفر در سال ۱۴۰۴ رسیده است. سید جلیل حسینی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، این افزایش را ۷۶ درصد در دندانپزشکی و ۷۴ درصد در پزشکی عنوان میکند. اما این افزایش قابل توجه، بدون تقویت زیرساختهای لازم و کافی صورت گرفته است.
۳۰ هزار میلیارد تومان کمبود؛ دانشگاهها در تنگنا
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه منابع مورد نیاز برای افزایش ظرفیت تأمین نشده است، از کمبود ۱۹ هزار میلیارد تومان برای زیرساختها و ۸.۵ همت برای تجهیزات آموزشی خبر میدهد. این کمبودها، در کنار ۲۵ هزار تخت آموزشی و کمبود استاد، دانشگاههای علوم پزشکی را با چالشهای جدی مواجه کرده است.
رویای کلاس؛ دانشجویان روی زمین!
سید غلامرضا معصومی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با انتقاد از افزایش بیرویه ظرفیت، تاکید میکند: «فضای درون کلاسها پاسخگوی تعداد دانشجویان نیست و برخی از آنها برای یادگیری در زمان تدریس استاد خارج از کلاس روی زمین مینشینند و تنها شنونده صدا هستند.»
خوابگاههای کوچک، دانشجویان زیاد
معصومی همچنین به کمبود خوابگاههای متاهلی و شرایط نامناسب خوابگاهها اشاره میکند و میگوید: «در هر اتاق خوابگاه بجای اینکه دو تا سه دانشجو زندگی کرده و برای دریافت مطالب بیشتر استراحت کافی داشته باشند، شاهد زیست تعداد بیشتری از آن هستیم.»
پزشکان بیکار در راهند؟
نگرانی دیگری که در پی افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی مطرح میشود، آینده شغلی فارغالتحصیلان است.
حسینی با اشاره به وجود ۳۰ هزار پزشک عمومی بیکاردر کشور، گفت: اگر هر سال افزایش یابد با ۲۰۰ هزار دانشجو پزشک عمومی رو به رو خواهیم شد که تعداد زیادی از آنها بدون شغل خواهند بود.
کیفیت؛ قربانی کمیت؟
معاون آموزشی وزارت بهداشت با صراحت اعلام میکند: هیچ تضمین کیفیتی برای دانشجویان پزشکی وجود ندارد؛ چرا که فضای دانشگاه و خوابگاه پاسخگوی شرایط نیست.
وی تاکید میکند که اگر بودجه لازم تامین شود، امکان جبران کمبودها وجود دارد، اما در غیر این صورت، نمیتوان کیفیت آموزش را تضمین کرد.
توزیع عادلانه؛ حلقه مفقوده
مشاور آموزشی رئیس جمهور نیز با تأکید بر اینکه باید محاسبات جذب پزشکی متکی بر تعداد بیماران باشد، اظهار کرد: علاوه بر توسعه خوابگاه و فضای کلاس برای دانشجویان پزشکی باید بدانیم که رعایت توزیع پزشک متناسب با تعداد بیماران موضوع توسعه صلاحیت را رقم میزند.
هشدار کارشناسان؛ سیاستگذاران پاسخ دهند
افزایش ظرفیت پزشکی، در حالی که کمبودها و مشکلات زیرساختی دانشگاهها به قوت خود باقی است، نگرانیها را درباره آینده نظام سلامت افزایش داده است. کارشناسان معتقدند، سیاستگذاران باید با در نظر گرفتن تمام جوانب، از جمله نیاز واقعی جامعه، کیفیت آموزش و فرصتهای شغلی، در این زمینه تصمیمگیری کنند.
انتهای پیام/