چالشهای آموزش دروس عملی در تعطیلی مدارس

عباس بیات، مدیرکل دفتر آموزشهای فنی حرفهای وزارت آموزش و پرورش، در گفتوگو با خبرگزاری آنا درباره چالشهای آموزش دروس عملی در شرایط تعطیلی مدارس گفت: یکی از چالشهای ما در زمان کرونا و حتی حالا، تعطیلی هنرستانها و آموزشهای عملی بود. ما معتقدیم هنرستانها به هیچ وجه نباید تعطیل شوند، زیرا آموزشهای فنی حرفهای نیازمند حضور فیزیکی و استفاده از ابزار و تجهیزات است.
وی افزود: در شرایطی مانند قطعی برق یا آلودگی هوا، رشتههای صنعتی به شدت آسیب میبینند. اگرچه از شبیهسازها و فضای مجازی استفاده میشود، اما بیش از ۵۰ درصد یادگیری مهارتها نیاز به محیط واقعی دارد. شبیهسازها میتوانند تا حدی جایگزین شوند، اما تجربه عملی در کارگاهها و آزمایشگاهها برای دانشآموزان ضروری است.
بیات در پایان تأکید کرد: برای کاهش آسیبهای ناشی از تعطیلیها، باید راهحلهای خلاقانهای مانند افزایش ساعت کار عملی در روزهای عادی یا استفاده از ظرفیتهای مشترک بین مدارس در نظر گرفته شود. همچنین، تأمین انرژی پایدار برای هنرستانها به ویژه در رشتههای صنعتی، باید در اولویت قرار گیرد.
با شیوع بیماری کرونا در سالهای اخیر، نظام آموزشی کشور با چالشهای بیسابقهای مواجه شد. تعطیلی مدارس و انتقال آموزشها به فضای مجازی، اگرچه تا حدی توانست فرآیند آموزش را ادامهدار کند، اما برای دروس عملی به ویژه در هنرستانهای فنی و حرفهای، مشکلات جدی ایجاد کرد. دروس عملی که نیازمند حضور فیزیکی دانشآموزان و استفاده از ابزار و تجهیزات تخصصی هستند، در فضای مجازی به طور کامل قابل اجرا نبودند. اکنون با وجود بهبود شرایط کرونا، چالشهای دیگری مانند تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا یا قطعی برق، همچنان آموزش عملی در هنرستانها را تحت تأثیر قرار داده است.
انتهای پیام/