دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گزارش آنا بخوانید؛

مخالفت پزشکیان با تفکیک وزارت راه و شهرسازی؛ تکلیف مصوبه مجلس چیست؟

مخالفت پزشکیان با تفکیک وزارت راه و شهرسازی؛ تکلیف مصوبه مجلس چیست؟
بنا بر اظهارات وزیر راه و شهرسازی؛ هر دو باری که موضوع تفکیک وزارت راه و شهرسازی در دولت مطرح شده رئیس جمهور مخالف شدید خود را اعلام کرده است و رئیس جمهور این موضوع ساختاری را به سازمان اداری و استخدامی سپرده‌ است.
کد خبر : 956597

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، با وجود اینکه طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در دولت‌های قبل به نتیجه نرسید، بتازگی با موافقت مجلس با تقاضای بررسی یک‌فوریتی این طرح، مباحث زیادی پیرامون آن شکل گرفته است.

روز یکشنبه ۱۴ بهمن ماه سال جاری دو کمیسیون عمران و اجتماعی مجلس، تفکیک وزارت راه و شهرسازی را تصویب کردند. کلیات طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در ۱۷ دی ماه در صحن علنی مجلس مطرح شد . با توجه به رای دو کمیسیون عمران و اجتماعی اقدامات اولیه و جزئیات تفکیک وزارت راه و شهرسازی در کمیته‌های زیرمجموعه کمیسیون عمران و اجتماعی بررسی می‌شود.

این در حالی است که در بخشی از برنامه توسعه پنجم  برای کوچک سازی دولت و کاهش تصدی گری برنامه‌هایی مطرح بود که احمدی نژاد در سال ۱۳۸۹ ایده تبدیل ۲۱ وزارتخانه به ۱۷ وزارتخانه را داد، که در تیر سال ۱۳۹۰ با تصویب مجلس وزارتخانه راه و ترابری با وزارتخانه مسکن و شهرسازی ادغام شد که پس از ادغام با نام وزارتخانه راه و شهرسازی شروع به فعالیت کرد. در نتیجه پس از ادغام این دو وزارتخانه بزرگ، در سال ۱۳۹۶ دو کمیسیون بودجه و عمران خواستار تفکیک وزارت راه و شهرسازی شدند که کمیسیون صنایع به این طرح رای منفی داد و این مصوبه در مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت شد، اما این موضوع تمام نشد و در سال‌های آینده نیز پیگیری می‌شد.

چرایی تفکیک راه و شهرسازی

در سال ۱۴۰۰ پس از تایید مصوبه ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در مجلس، عضو کمیسیون عمران اعلام کرد که درکنار ساخت یک میلیون واحد مسکونی باید طرح جداسازی وزارت راه از وزارت مسکن مورد برسی قرار بگیرد که در ادامه این سخن، اسلامی وزیر پیشین وزارت راه و شهرسازی این موضوع را رد و اعلام کرد که زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل با عمران و شهرسازی در حال آمیخته شدن است و احتیاج به تفکیک این دو نیست.

در دوره پزشکیان تفکیک وزارتخانه بیشتر از گذشته مطرح شد

پس از سپری شدن سالیان متمادی هنوز بحث تفکیک وزارت راه و شهرسازی در میان است که به دنبال شروع دوره چهاردهم ریاست جمهوری، به نحوی مجدد جداسازی این وزارتخانه به میان آمد.

۱۶۷ رای مثبت برای جداسازی راه از مسکن

۱۸ دی ماه سال جاری در مجلس بهارستان ۱۶۷ رای موافق، ۶۹ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از ۲۴۶ مجموع نمایندگان حاضر در مجلس رای موافق به طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی دادند، اما پزشکیان از مجلس خواستار زمان و مهلت بیشتری برای بررسی این طرح شد که به نظر می‌رسد با درخواست زمان این طرح را رد کرده است.

واکنش وزیر راه و شهرسازی به طرح تفکیک 

انتظار می‌رفت که وزیر راه و شهر‌سازی در رابطه با این موضوع واکنش‌های نشان دهد، اما به سکوت خود ادامه داد و بدری نماینده مجلس اعلام کرد که صادق، وزیر راه و شهرسازی با اجرای این طرح هیچ مخالفتی ندارد.

پزشکیان مخالف شدید تفکیک وزارتخانه

عصر روز گذشته در حاشیه همایش نخبگان صنعت ساختمان که از سوی انجمن مراکز دانش بنیان و نخبگان کشور با محوریت معرفی و تقدیر از مراکز دانش بنیان و نخبگان برگزار شده بود، فرزانه صادق در جمع خبرنگاران درباره موضوعات مختلف از جمله تفکیک وزارت راه و شهرسازی مطالبی ارائه کرد.

فرزانه صادق اعلام کرد که این موضوع در دولت مطرح شده و رئیس جمهور به شدت با تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالف است. رئیس جمهور این موضوع ساختاری را به سازمان اداری و استخدامی سپرده است. هر دوباری که موضوع تفکیک وزارت راه و شهرسازی مطرح شده است رئیس جمهور مخالفت شدید خود را اعلام کرده است.

سرنوشت تفکیک راه و شهرسازی به کجا می رسد

در جلسه یکشنبه ۱۴ بهمن ماه سال جاری دو کمیسیون عمران و اجتماعی مجلس، مسئولانی به نمایندگی از سازمان امور استخدامی کشور و وزارت راه و شهرسازی در جلسه حضور داشتند و به عنوان مخالفان این طرح نظراتی را مطرح کردند مبنی بر اینکه به لحاظ تامین فضای اداری مشکل داریم و در تامین نیروی انسانی باید پست‌های جدیدی ایجاد شود و تفکیک وزارت راه‌وشهر‌سازی بار مالی برای دولت دارد. در ادامه جلسه، مخالفان و موافقان نظراتشان را مطرح کردند. مخالفان معتقد بودند که وزارت راه و شهرسازی وزارتخانه عریض و طویلی و دارای وظایف گسترده و وظایف مهمی مانند مسکن و راه دارد و بالغ بر ۲۱ معاونت و سازمان دارد که رسیدگی وزیر به تمامی این وظایف بسیار سخت است. بر این اساس اعضای کمیسیون اجتماعی به اتفاق آرا بر تفکیک وزارت راه و شهرسازی رای دادند؛ بنابراین طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی برای تعیین و مشخص کردن جزئیات تفکیک، به کمیته کاری کمیسیون اجتماعی ارجاع شد. در کمیته کاری جزئیات تفکیک راه و شهرسازی مشخص و بعد جزئیات تفکیک به صحن علنی مجلس ارجاع می‌شود. مجلس معتقد است که تفکیک راه و شهرسازی به اندازه‌ای که دولت می‌گوید بار مالی ندارد و فایده تفکیک راه‌وشهرسازی بسیار بیشتر از بار مالی آن است. به هر حال بعد از تصویب این طرح، شورای نگهبان باید تشخیص دهد که این طرح بار مالی دارد یا خیر.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب