خالیشدن سینما از اندیشه پیامدهای خطرناک دارد/ روایت «صیاد» صادقانه و جذاب بود +فیلم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در روز نخست برگزاری جشنواره فیلم فجر، فرشید نوابی بازیگر سینما و تلویزیون ازجمله هنرمندان حاضر در برج میلاد بود که به تماشای فیلم سینمایی «صیاد» ساخته جواد افشار نشست.
در همین راستا، وی در گفتوگو با خبرنگار آنا درباره اهمیت جشنواره فیلم فجر گفت: این رویداد سینمایی را میتوان مجموعهای از تفکرات مختلف و حتی جمع اضداد دانست. تقریباً همه سلیقهها وگرایشهای سینمایی در این جشنواره حضور دارند و از این منظر میتواند مجموعهای کامل باشد که اهالی سینما و فیلمسازان با رصد آن به دورنمای سینما ایران پی ببرند.
وی اظهار کرد: در جشنواره فیلم فجر علاوه بر گونههای مختلف سینمایی، از حیث منشأ ساخت هم شاهد هستیم که انواع فیلمهای ارگانی، مستقل، مشارکتی و متعلق به سینمای بدنه به صورت همزمان حضور دارند؛ البته در هر دورهای به اقتضای سیاستگذاریها، نسبت هر کدام از این گونهها متفاوت است. این رویداد همانگونه که مشهور هم شده، تحویل سال و بهار سینمای ایران است که دورنمای سال آینده سینما را روشن میکند و ما مسیر تولید در سال آینده را درک خواهیم کرد.
این بازیگر سینما و تلویزیون درباره کاهش تعداد مخاطبان سینما در سالهای اخیر نیز گفت: به هرحال یکی از جنبههای سینما بحث سودآوری تجاری است و درکشور ما هم سودآوری هم معمولاً در تولید آثار کمدی خلاصه میشود. این واقعیتی است که نمیتواند محل ایراد باشد، اما آن چه که محل تأمل و ایراد است، سیاستهایی است که باعث میشود «کمدی» از یک گونه سینمایی فراتر رفته و به گفتمان غالب تبدیل شود.
خطر خالی شدن سینما از تفکر
نوابی افزود: در همان دورانی که سینمای اجتماعی ما در دهه هفتاد و هشتاد رونق زیادی داشت؛ کمدیها هم نقش مهمی در جذب مخاطبان داشتند، امّا به نظر میرسد سیاستگذاریها به شکلی پیش رفته است که برای مردم فقط جنبه سرگرمی و تفریحی سینما پررنگ شده است و این ساحت مهم فرهنگی از اندیشه خالی شده است. به عبارت دیگر جنبه تفکر برانگیز سینما کاملاً به حاشیه رفته؛ این موضوع خیلی خطرناک است و در بلندمدت آسیبهای فراوانی به فرهنگ جامعه میرساند. باید سینمای اجتماعی و هنری ما هم به ریل اصلی خود بازگردد تا قطار سینمای ایران به صورت کامل و با همه واگنها به حرکت خود ادامه دهد.
وی عنوان کرد: اکنون حوزه اکران سینمای ایران به یک ابزار سرگرمی صرف تبدیل شده و تا حد زیادی خالی از اندیشه است. چرا باید یک فیلم با زبان فارسی از سوی کشور آلمان به جایزه اسکار ارسال شود و به مراحل نهایی هم برسد؛ اما ما نمایندهای در اسکار نداشته باشیم؟ بالاخره مدیران ما باید پاسخگوی این انفعال باشند آن هم برای سینمایی که همیشه در جهان حرفی برای گفتن داشته است. تاریخ با بیرحمی قضاوت میکند و کاری نکنیم که بعدها درتاریخ نتوانیم پاسخگوی عملکردمان باشیم. من به عنوان فرشید نوابی در مقابل تاریخ به اندازه خودم مسئولم.
«صیاد» روایتی صادقانه از دوران دفاع مقدس
نوابی افزود: امسال درگیر بازی در سریال «ناریا» به کارگردانی آقای جواد افشار بودم و به همین واسطه هم فرصتی دست داد تا مهمان اکران فیلم صیاد باشم. آقای افشار کارگردان کاربردی است که مختصات قاب تلویزیون و پرده سینما را به خوبی میشناسند.
جواد افشار کارگردان فیلم سینمایی «صیاد»
این بازیگر سینما و تلویزیون گفت: ویژگی مهم فیلم «صیاد» این است که روایت صادقانهای از دوران دفاع مقدس ارائه میدهد. معمولاً فیلمهایی که با بودجه نهادها ساخته میشوند در معرض اتهام شعارزدگی و کلیشهای بودن هستند که این موضوع را در فیلم «صیاد» ندیدیم. من نکاتی را از لابه لای دیالوگهای این فیلم یافتم که گفتن آنها واقعا شهامت میخواست. فکر میکنم «صیاد» از آثار شاخص سینمای دفاع مقدس باشد.
چالش بازی در نقش شخصیتهای واقعی
وی اظهار کرد: در گفتگویی هم که با آقای علی سرابی (بازیگر نقش شهید صیاد شیرازی) داشتم به این نکته اشاره کردم که معمولاً در آثاری که یک شخصیت واقعی و تاریخی سوژه فیلم است، بحث شبیه بودن بازیگر به شخصیت از حیث فیزیکی و نحوه گفتار و میمیک صورت یک چالش محسوب میشود؛ اما فکر میکنم این تابو شکسته شده و الزامی ندارد که بازیگر به لحاظ چهره کاملاً شبیه شخصیت اصلی باشد.
- Chapters
- descriptions off, selected
- subtitles settings, opens subtitles settings dialog
- subtitles off, selected
This is a modal window.
Beginning of dialog window. Escape will cancel and close the window.
End of dialog window.
نوابی افزود: بازی در نقش شخصیتهای معاصر سخت و دارای ریسک بالایی است؛ چراکه مردم از آنها تصویر، صدا و خاطره دارند. مثل بازخوانی قطعات موسیقی خاطره انگیز است که هرچقدر هم خواننده دوم، این قطعه را هنرمندانه اجرا کند، باز هم مخاطبان با آن اجرای اول احساس قرابت بیشتری دارند بیشتری دارند؛ با این حال به اعتقاد من علی سرابی و مجموعه بازیگران این فیلم از این آزمون سربلند بیرون آمدهاند و توانستند کار آبرومندانهای را رقم بزنند.
انتهای پیام/

اگر اختلاف سپاه و ارتش را در «صیاد» نشان نمیدادیم وفاق امروز معنا نداشت +فیلم
