نوآوری در صنعت خودرو با خطوط تولید مدرن؛ پیشرفت ایران پسرفت غرب

خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ صنعت خودروسازی بهعنوان یکی از شاخههای کلیدی صنایع تولیدی، نقش بسیار مهمی در اقتصاد و توسعه کشورهای مختلف دارد. در نیم قرن اخیر، ایران و ایالات متحده دو رویکرد کاملاً متفاوت در این صنعت را تجربه کردهاند.
در یک سو، ایران با وجود چالشها و موانع مختلف توانسته است به پیشرفتهای قابل توجهی در صنعت خودروسازی دست یابد، در سوی دیگر، ایالات متحده بهعنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در گذشته با افتی شدید مواجه شده که ناشی از عوامل اقتصادی، اجتماعی و مدیریتی است.
پیشرفتهای ایران در صنعت خودروسازی
راهاندازی و توسعه شرکتها
ایران خودرو سال ۱۹۶۲ و سایپا در سال ۱۹۶۶ راهاندازی شدند و این دو شرکت بهعنوان پیشگامان صنعت خودرو در ایران شناخته میشوند که به تولید خودروهای ملی و بهبود کیفیت محصولات محلی پرداختهاند.
پروژههای ملی و تولید خودروهای داخلی
در دهه ۱۹۹۰، پروژههایی برای تولید خودروهای ملی آغاز شد که منجر به توسعه مدلهایی مانند «سمند» و «پژو ۲۰۶» شد و این خودروها بهعنوان نماد خودکفایی و توسعه صنعتی کشور شناخته میشوند و به بازارهای خارجی نیز صادر شدهاند.
حمایت دولتی و سرمایهگذاری
دولت بهمنظور حمایت از صنعت خودروسازی داخلی، تسهیلات مالی و اعتباری مختلفی را به خودروسازان ارائه کرده و این حمایتها به بهبود زیرساختها، تکنولوژی و افزایش تولید کمک کرده است.
توسعه صادرات
سالهای اخیر، ایران به صادرکننده خودرو در خاورمیانه تبدیل شده و با وجود تحریمها، این کشور موفق شده خودروهای خود را به بازارهایی مانند عراق، سوریه، اوگاندا و ... صادر کند.
نوآوری و فناوری
با وجود چالشها، صنایع خودروسازی ایران در تلاش برای بهروزرسانی فناوریهای خود و تولید خودروهای سازگار با محیطزیست ازجمله خودروهای برقی و هیبریدی بودهاند و این موضوع نشاندهنده عزم ایران برای پیوستن به روند جهانی تولید خودروهای سبز و پایدار است.
توسعه خطوط تولید
با ایجاد خطوط تولید مدرن و افزایش سرمایهگذاری در این بخش، ایران توانست مدلهای متنوعی را تولید کند.
صادرات
در سالهای اخیر، ایران به صادرکننده خودرو به کشورهای همسایه تبدیل شده است.
وضعیت استانها در صنعت خودروسازی
تهران
تهران به عنوان پایتخت و بزرگترین شهر ایران از نظر اقتصادی و صنعتی، مركز اصلی صنعت خودروسازی ایران است و دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران و سایپا در این شهر مستقر هستند و تولید سالانه این شرکتها در تهران بین ۴۵۰,۰۰۰ و ۵۰۰,۰۰۰ خودرو است.
این استان با تولید تقریباً ۴۵۰,۰۰۰ خودرو در سال، بالاترین میزان تولید را بین استانهای دیگر دارد و جذب نیروی کار زیاد و وجود زیرساختهای قوی به توسعه صنعت خودروسازی در استان تهران کمک کرده است.
اصفهان
اصفهان دومین شهر بزرگ ایران است که در زمینه تولید خودروهای سایپا نقش مهمی دارد و این شرکت علاوه بر تولید خودروهای سایپا، تولید محصولات پژو را نیز در اصفهان انجام میدهد و تولید سالانه خودروهای سایپا در اصفهان بین ۲۵۰,۰۰۰ و ۳۰۰,۰۰۰ خودرو است.
براین اساس، اصفهان یکی از قطبهای خودروسازی ایران محسوب میشود و شرکتهایی مانند سایپا و پژو در این استان فعالیت میکنند، بهطوری که با تولید حدود ۲۵۰,۰۰۰ خودرو در سال، این استان بهعنوان دومین تولیدکننده بزرگ خودرو در کشور شناخته میشود و وجود زیرساختهای صنعتی و نیروی کار ماهر موجب رشد این صنعت در اصفهان شده است.
خراسانرضوی
استان خراسان رضوی بهدلیل وجود صنایع کوچکتر خودروسازی، نسبت به سایر استانها منحصر به فرد است، بهطوریکه این استان بهصورت یک مرکز کوچک برای تولید خودروهای محلی تبدیل شده و تولید سالانه خودروهای محلی در خراسان رضوی بین ۱۰۰,۰۰۰ و ۱۵۰,۰۰۰ خودروست.
در استان خراسانرضوی شرکتهای کوچک و محلی به تولید خودرو مشغول هستند که سهم کمتری در تولید کل کشور دارند. با تولید حدود ۱۰۰,۰۰۰ خودرو در سال، وضعیت اشتغال در این استان کمتر از دیگر استانهاست و این موضوع به چالشهایی در زمینه توسعه این بخش صنعتی افزوده است.
فارس
استان فارس بهدلیل نزدیکی به شیراز که مرکز صنعتی ایران است، دارای صنایع خودروسازی محلی است و شرکت سایپا در فارس به تولید خودروهای مسقف میپردازد و تولید سالانه خودروهای سایپا در فارس بین ۷۰,۰۰۰ و ۱۰۰,۰۰۰ خودرو است.
وضعیت اشتغال در استان فارس، متوسط است و برخی شرکتها به تولید مدلهای مختلفی از خودروها مشغول هستند.
سمنان
استان سمنان بهدلیل تلاشهای دولت برای توسعه صنعتی، دارای صنایع خودروسازی کوچک محلی است و این صنایع به سمت تولید موتور و قطعات خودرو متمرکز شدهاند و تولید سالانه خودروهای محلی در سمنان بین ۳۰,۰۰۰ و ۶۰,۰۰۰ خودرو است.
استان سمنان با چالشهای متعددی در جذب سرمایهگذاری و توسعه زیرساختها مواجه است.
آذربایجانشرقی
استان آذربایجانشرقی به دلیل تلاش برای تولید خودروهای برقی، دارای صنایع محلی برقی است. این صنایع در حال رشد هستند و تولید سالانه آنها بین ۴۰,۰۰۰ و ۸۰,۰۰۰ خودرو است.
با حضور شرکتهایی که بر روی خودروهای برقی تمرکز دارند، استان آذربایجانشرقی به تولید حدود ۴۰,۰۰۰ خودرو در سال میپردازد و این استان در حال توسعه و تنوع در محصولات خود است و روند رو به رشدی در صنعت خودروسازی دارد.
کرمان
استان کرمان بهدلیل وجود مواد اولیه مورد نیاز برای تولید خودرو، دارای صنایع خودروسازی کوچک محلی است و این صنایع در حال رشد هستند و تولید سالانه آنها بین ۶۰,۰۰۰ و ۱۰۰,۰۰۰ خودرو است.
کرمان با تولید ۶۰,۰۰۰ خودرو در سال بهخصوص در ساخت SUVهای کوچک و محلی شناخته میشود، این استان وضعیت اشتغال متوسطی دارد و تلاشهایی برای گسترش تولید و تنوع محصولات صورت میگیرد.
افزایش سرمایهگذاری در فناوریهای نوین، برنامههای توسعه صادرات و تولید خودروهای برقی از دیگر دستاوردهای صنعت خودروسازی ایران است.
پسرفتهای آمریکا در صنعت خودروسازی
بحران اقتصادی
بحران مالی سال ۲۰۰۸ منجر به ورشکستگی شرکتهای خودروسازی بزرگ مانند «جنرال موتورز» و «کرایسلر» شد، براین اساس تأثیر گستردهای بر صنعت خودروسازی آمریکا گذاشت و شرکتهای بزرگ ازجمله «جنرال موتورز» و «کرایسلر» با ورشکستگی مواجه شدند و دولت مجبور به ارائه کمکهای مالی برای نجات آنها شد.
کاهش تولید
تولید و سهم بازار خودروسازان آمریکایی به شدت کاهش یافته و این کشور با رقابت شدید از سوی خودروسازان آسیایی مواجه شده است.
عقبماندگی فناوری
تأخیر در پذیرش فناوریهای نوین و خودروهای برقی موجب کاهش جایگاه ایالات متحده و غرب در بازار جهانی خودرو شده است.
بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸
بحران مالی جهانی که از سال ۲۰۰۸ آغاز شد، تأثیر گستردهای بر صنعت خودروسازی آمریکا گذاشت و شرکتهای بزرگ ازجمله «جنرال موتورز» و «کرایسلر» با ورشکستگی مواجه شدند و دولت مجبور به ارائه کمکهای مالی برای نجات آنها شد.
کاهش سهم بازار
شرکتهای خودروساز آمریکایی به شدت با رقبای آسیایی و اروپایی مانند «تویوتا» و «هوندا» مواجه شدهاند و این رقبا با محصولات با کیفیت بالا و قیمتهای رقابتی، سهم بازار آمریکا را کاهش دادهاند.
چالش در نوآوری
در حالی که بسیاری از شرکتهای خودروسازی در اروپا و آسیا به سمت تولید خودروهای الکتریکی و خودران پیش میروند، صنعت خودروسازی آمریکا و غرب در این زمینه دچار تأخیر شده و فقدان ابتکار و سرمایهگذاری در این حوزه موجب عقبماندگی آنها شده است.
کاهش نیروی کار
با کاهش تولید و خارج شدن خطوط تولید از ایالات متحده و غرب، تعداد شغلها در بخش خودروسازی به شدت کاهش یافته و این مسئله به بیکاری و نارضایتی اجتماعی منجر شده است.
چالشهای محیطزیستی
با افزایش نگرانیها درباره تغییرات آب و هوایی، شرکتهای خودروسازی آمریکایی در تلاشاند تا محصولات خود را مطابق با استانداردهای زیستمحیطی بهروز کنند، اما این تغییر به دشواری انجام میشود و هزینههای زیادی برای شرکتها به همراه دارد.
کاهش تولید و ورشکستگی برندهای بزرگ، عدم تطابق با نیازهای جدید بازار و چالشهای زنجیره تأمین از دیگر چالشهای صنعت خودروسازی آمریکا به شمار میرود.
نتیجهگیری
صنعت خودروسازی ایران در نیمقرن گذشته با وجود چالشهای داخلی و تحریمهای بینالمللی به رشد خود ادامه داده است، در حالی که صنعت خودروسازی آمریکا با مشکلات جدی مواجه شده و در حال از دست دادن سهم بازار خود به رقباست.
صنعت خودروسازی ایران با وجود چالشهای داخلی، تحریمها و محدودیتهای اقتصادی موفق شده در بسیاری از جوانب به پیشرفتهایی دست یابد.
در مقابل، صنعت خودروسازی ایالات متحده و غرب به دلایل مختلف اقتصادی و مدیریتی شاهد پسرفتهای جدی بوده است و این مقایسه نشاندهنده تواناییهای بالقوه کشورها در حوزه تولید و نوآوری است و میتواند بهعنوان الگویی برای سایر صنایع نیز مطرح شود.
منابع و مأخذ
کتابها و مقالات علمی
«Automotive Industry in Iran: Current State and Future Prospects» - مقالهای که به تحلیل وضعیت کنونی صنعت خودروسازی در ایران میپردازد و پیشرفتهای آن را ارزیابی میکند.
«The U.S. Automotive Industry: Situation and Prospects» - گزارشی که به بررسی تحولات اخیر و چالشهای صنعت خودروسازی ایالات متحده میپردازد.
گزارشهای دولتی
آمار و گزارشهای وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران که اطلاعات تولید و صادرات خودرو را در سالهای مختلف منتشر کرده است.
گزارشهای اداره آمار ایالات متحده و سازمان خودرو آمریکا (Automotive News) که به تجزیه و تحلیل بازار و اشتغال در صنعت خودروسازی میپردازند.
وبسایتها و نشریات خبری
«The Economist» و «Bloomberg» که مقالات و تحلیلهای عمیقتری درباره وضعیت اقتصاد خودروسازی هر دو کشور را منتشر میکنند.
«Iran Daily» و «Tehran Times» برای اخبار و اطلاعات مربوط به پیشرفتهای ایران در صنعت خودرو.
تحقیقات و پایگاههای اطلاعاتی
پایگاههای دادهای مانند «Statista» (متخصص دادههای بازار و مصرفکننده) و «IBISWorld» که آمار و تحلیلهای صنعتی را ارائه میدهند.
تکمیلی: موسسه IBIS World از مشهورترین مؤسسات رصد و تحلیل صنایع در جهان است و براساس اطلاعات جمعآوری شده از بیش از ۷۰ صنعت جهانی و با تکیه بر تحلیل متخصصان این حوزه، فهرستی از بزرگترین صنایع صادراتی و وارداتی را منتشر کرده است.
گزارشهای سالانه خودروسازان بزرگ ایرانی و آمریکایی.
انتهای پیام/