گفتوگوی بین ملل اولویت جشنواره موسیقی فجر/ تخفیف ۵۰درصدی برای دانشجویان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشست خبری چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر صبح امروز ششم بهمن ماه با حضور احمد صدری، سرپرست دفتر موسیقی، رضا مهدوی دبیر جشنواره و محمدعلی مراتی مدیر انجمن موسیقی در تالار وحدت برگزار شد.
احمد صدری سرپرست دفتر موسیقی در ابتدا با تبریک روز آواها و نواها گفت: از همه مدیران و دبیران دورههای گذشته متشکرم، عدد چهل خاص و ویژه است، هم دلالت بر کثرت و هم کمال دارد. در این سالها بنظر میرسد جشنواره موسیقی فجر به قوامی رسیده که امیدوارم بتوانیم آن را جلوتر ببریم.
وی با اشاره به اهمیت آسیب شناسی دهههای گذشته گفت: تلاش شد با توجه به امکانات کشور به لحاظ کیفی و هنری هم کارها را بالاتر ببریم. تلاش کردیم تمرکز بر موسیقیهای جدی وهنری داشته باشیم، از این رو از گروههای مختلف برای حضور دعوت کردیم.
صدری با تاکید بر اهمیت جریان سازی موسیقی فجر گفت: امیدواریم به دهههای شصت و هفتاد بتوانیم خود را نزدیک کنیم.
بخشهای افزوده شده به موسیقی فجر/ افزوده شدن یک شب و چند سالن به فجر امسال
سپس رضا مهدوی همچنین عنوان کرد: موسیقی به ماهو موسیقی برای ما مهم است، در گذشته هم تلاش زیاد شده است. همه تلاش داریم موسیقی ایران را بالندهتر کرده و جایگاه بین المللی برایش قائل شویم.
وی در ادامه گفت: تفکر درباره جشنواره یک بحث کلان است که به ایده آلها برنمیگردد ، جشنواره فجر تمام قد در دنیا شناخته شده است و بسیاری چهرههای دنیا تمایل دارند در این جشنواره بیایند. این جشنواره به معنای واقعی بین المللی است و تلاش داریم سالهای بعد هم از ظرفیت داوران خارجی استفاده کنیم و هم رقابت دراین بخش ایجاد کنیم.
مهدوی توضیح داد: بخش بانوان، کودک و دیگر بخشها را سال قبل احیا کردیم، امسال هم از فراخوان استقبال شد، هرچند بضاعتمان در سالنها محدود است. بحث دیگر پژوهش بود که امسال هم به جد آن را تقویت میکنیم، سال قبل یک سالن مردمی هم برای کنسرتهای پاپ(مردموار) ایجاد کردیم ،امسال هم تلاش کردیم این بخش را مضاعف کنیم.
وی توضیح داد: تلاش داریم زمان جشنواره رابیشتر کنیم، به هرحال امکانات کم بود و خوشبختانه امسال یک شب و چندین سالن به ما اضافه شد. امسال شب استادان را چون سال قبل داریم اما این مغایر جوانگرایی جشنواره نیست.
دو سانس اجرای بانوان در فرهنگسرای نیاوران
مهدوی با تاکید بر اینکه امسال بنا شد در فرهنگسرای نیاوران دو سانس اجرای بانوان داشته باشیم، عنوان کرد: چرا که تمهید این است فرهنگسرای نیاوران به جایگاه خود برگردد. بیشترین ورودی و خروجی آموزشکدهها و دانشکدهها بانوان و دختران این سرزمین هستند و ما تلاش داریم شرایط را برای کنسرتهای این بانوان فراهم کنیم.
وی در ادامه توضیح داد: جایزه «باربد» برای ما خیلی با اهمیت است، از قدیم چهرههای مطرحی خروجی آن بوده اند و همانها اکنون از بزرگان موسیقی ایران هستند. از دهه ۹۰ این اتفاق افتاد و ما از سال گذشته تلاش کردیم این بخش را پربار کنیم، هم در عرصه هنرمندان و هم رسانهها ، صنعت و ابتکار را نیز خواهیم داشت.
مهدوی توضیح داد: هدفمان این است که جایزه «باربد» را هر سال پربار تر کنیم، چرا که جشنواره هر چه رقابتیتر شود، چهره بین المللیتری پیدا میکند. خوشبختانه شوراهای ما هم با همکاری داوران به خوبی و سروقت انجام شد.
در ادامه محمدعلی مراتی دبیر اجرایی جشنواره عنوان کرد: اکثر سالنهای ما امسال دو سانسه هستند، ۱۲اجرا در بخش بانوان اختصاصا داریم، ۱۰سالن تخصصی هم تقسیم بندی شده، وحدت برای آثار ارکسترال، شب استادان را خواهیم داشت. نیاوران برای اجراهای بانوان دو سانسه خواهد بود.
وی توضیح داد: ۱۴۶۴نفر اجراکننده با افزایش ۴۰ درصدی شرکت کنندگان امسال در جشنواره حاضرند، ۶گروه بین المللی هم وجود دارد. با همکاری دانشگاهها تخفیف ۵۰درصدی برای دانشجویان قرار دادیم.
بخش پرسش وپاسخ؛ قیمت بلیتها هفته آتی مشخص می شود
در بخش پرسش و پاسخ، صدری درباره پژوهشها گفت: تلاش داریم ترانههایی را تولید کرده و به پژوهش تبدیل کنیم، ترانههای برگزیده را دراین زمینه در دست اقدام داریم.
مراتی گفت: ما در یک تحریم ظالمانه فرهنگی هم حتی از منظر مقالات در دنیا هستیم، برخی کشورها تمایل به ارسال اثار نداشتند، اما امسال از ترکیه، هلند، تونس، ارمنستان، هند و … گروههای شاخص داریم .
مراتی اظهار داشت: بودجه جشنواره رشد چهل درصدی امسال داشته، درباره بلیت فروشی هم با توجه به کیفیت اجراها ما در حال نهایی کردن بلیتها از منظر هنری هستیم، تا هفته بعد براساس کیفیتها، اجراها قیمت گذاری خواهد شد.
بخش بینالملل و تأکید بر گفتوگوی بین کشورها
وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره جزئیات بخش بین الملل و گروههای شرکت کننده گفت:امسال گیتار فلامینکو از اسپانیا، موسیقی معاصر با جمال علی اف از ترکیه، گروه موسیقی کلاسیک هندی، سولیست و نوازنده قانون از کشور تونس، گروه هنری هلندی وموسیقی قفقازی ارمسنتان را خواهیم داشت. همچنین سعی داریم نگاهی ویژه به گفتوگوی بین کشورها هم به صورت تلفیقی داشته باشیم.
مهدوی اظهار داشت: رپ در فرهنگ ما قدیم بوده و عجیب نیست، ما فرم و شکل را رعایت میکنیم، اما ساحت زیبا و لطیف موسیقی را با الفاظ زشت پر کنیم، اعتراض هم با زبان زیبا شدنی است سعدی، حافظ، باباطاهر و پروین هم اعتراض کردند اما همه با زبان درست. چرا میخواهیم از غرب الگو بگیریم، من هم پیشنهاد کردم رپ خودی داشته باشیم. چرا در عرصه فرهنگ و هنر اشتیاق جوانان را دراین عرصه نداشته باشیم؟
وی با بیان اینکه نوعی لجاجت هست که موسیقی با الفاظ نادرست پر شود، توضیح داد: من هم قبلا نگفتم رپ را عینا داخل ایران بیاوریم، باید این را بومی کنیم، انقدر زیبا میتوان رپ را درست کار کرد. اگر اینطور باشد میتوانیم مجوز هم داشته باشیم .
صدری درباره سرود هم توضیح داد: در عرصه سرود هم ما تلاش داریم کارها را تقویت کنیم، چندین جشنواره هم اخیرا داشتیم، کیفیت کارها را باید بالا ببریم لذا در این دوره ما در جشنواره بخش سرود نخواهیم داشت.
مهدوی درباره داشتن دبیرخانه دائمی جشنواره گفت: الان این شرایط در انجمن موسیقی فراهم شده، امیدواریم ادامه پیدا کند و انشالا همه اتفاقات هم شفاف رخ دهد.
مراتی اظهار داشت: بخاطر تحولاتی که در دولت رخ داد ضعف بودجه را ما داشتیم اما پیش بینی عدد هجده میلیاردی را داشتیم تا الان اسپانسر مشخصی نداشتیم، نیازی هم خوشبختانه وجود نداشت. ما امسال سالن های فرهنگسرای نیاوران و سالن رزمال را در این بخش اضافه کردیم و وزارت کشور را هم داریم.
وی سپس درباره مراسم اختتامیه توضیح داد: اختتامیه بیست و نهم بهمن ماه همراه با مراسم ویژه و تجلیل از بزرگان برپایی خواهد شد.
وی نام سالنها را بدین شرح اعلام کرد:تالار وحدت، رودکی، اندیشه حوزه هنری، فرهنگسرای نیاوران، فرهنگسرای ارسباران، فرهنگسرای بهمن، میلاد نمایشگاه، رزمال و وزارت کشور را امسال در جشنواره خواهیم داشت.
در پایان نیز از پوستر جشنواره با طراحی انوشیروان مانی رونمایی شد. مانی درباره المان بلبل هزاردستان در پوستر گفت: ما این نماد را در موسیقی داریم، همچنین درکنارش از شعر حافظ نیز به خط پارسی استفاده کردیم .
انتهای پیام/