وزیر بهداشت: به جز سه رشته، ظرفیت پذیرش تمام رشتهها خالی مانده است/ تحقق ردیف بودجه رزیدنتها برای سال آینده
به گزارش خبرنگار آنا، محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان آموزش پزشکی در اجلاس معاونان آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور که صبح امروز (شنبه، ۶ بهمن ۱۴۰۳) در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: آموزش باید منعطف به نیازهای کشور باشد تا به رفع آنها بپردازیم؛ چرا که قطعا نیازها تغییر کرده و ثابت نیست. به طور مثال، روزی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بودم احساس کردم ما رشته جراحی عروق در این دانشگاه و حتی کشور نداریم باید آن را تأسیس کنیم و این کار را انجام دادم. بک روزی هم دیدم کشور به پیوند کبد نیاز دارد این عمل نیز در کشور وجود نداشت، قراردادی با یکی از دانشگاههای آمریکا به منظور آموزش تیمی که از ایران اعزام میشدند منعقد کردیم؛ بنابراین آموزش باید منعطف بر نیازها باشد.
ظفرقندی با بیان اینکه همه دانشگاهها مشترکات و تفاوتهای با آموزش دارند و نمیتوانیم برای همه دانشگاههای کشور یک نسخه بپیچیم؛ چرا که هر دانشگاهی باید مسئله محور باشد، تاکید کرد: حرفه پزشکی معطوف و عجین شده با اخلاق است، اگر این اخلاق نباشد محصول باکیفیت به بیمار نخواهیم داشت. اخلاق حرفهای با آموزش یک یا دو واحد نظری به دست نمیآید بلکه اخلاق حرفهای در طول مسیر آموزش به دانشجویان داده میشود و نقش اساتید و مجموعه در این زمینه بسیار کلیدی و موثر میباشد.
ظفرقندی همچنین به اهمیت ارتباط آموزش و مردم اشاره کرد و تاکید کرد: آموزش زمانی موثر است که به مردم متصل باشد این امر موجب ایجاد ارزش افزوده در سرمایه میشود، اگر قرار است رابطه خوبی با بیمار داشته باشیم باید به این آموزش توجه کنیم.
وی ادامه داد: باید گروههایی تشکیل شوند تا بتوانند برای حل مشکل مردم به آنها آموزش دهند تا سواد سلامت مردم افزایش یابد. در واقع هر ایدهای در این زمینه به ما ارائه داده شود ما حمایت میکنیم چرا که در این شرایط است که راههای طولانی را در مسیر کوتاه طی میکنیم.
وزیر بهداشت با بیان اینکه بسیاری از بیماری به دلیل نداشتن سواد سلامت به وجود میایند، افزود: سه چهارم زنان در سطوح سه و چهار سرطان سینه به مرکز درمانی مراجعه میکنند اگر آنها سواد سلامت بالا داشتند در سطوح پایین به پزشک مراجعه میکردند و زودتر درمان میشدند. در بسیاری از بیماریها اعم از دیابت، فشار خون و تروما این شرایط است من از الان دلم شور تعطیلات نوروز را میزند به این جهت گروههای را برای کاهش این اتفاقات آماده کردیم.
وی به چالشهای ناشی از افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: این اتفاق بدون برنامه منسجم افزایش یافت طی این سه سال گذشته نزدیک به ۸۰ درصد ظرفیت بالا رفت. در صورتی که زیرساختهای لازم متناسب با آن بیشتر نشد. این در حالی است که هر اندازه بدون تامین زیرساخت طرفیت را افزایش دهیم کیفیت آموزش کاهش مییابد.
وزیر بهداشت ادامه داد: آنچه در شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی مصوب شد این بود که امسال سال آخر اجرای برنامه باشد. در واقع، چون ما وقتی وارد این تصمیم شدیم که نیمی از سال تحصیلی گذشته است نگرانی این بود که کسانی که با این تصور وارد این رشته شدند آنها را ناامید نکنیم و فقط ظرفیت باقی مانده از مصوبه را پذیرش کنیم؛ بنابراین اجرای مصوبه از سال آینده متوقف میشود.
به گفته این مقام مسئول، در حال حاضر هزینه تامین افزایش صد درصدی آموزش پزشکی ۳۰ همت است. هر تختی که برای آموزش اضافه کنیم باید ۱۰ میلیارد تومان هزینه شود. متأسفانه تا کنون این هزینهها پرداخت نشد.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص میزان تقاضای به رشتههای دستیاری نیز تاکید کرد: دو هفته پیش بازدیدی از جلسه برگزاری آزمون فوق تخصصی داشتم متاسفانه در تمام رشتههای تخصصی به جز سه رشته غدد، گوارش و جراحی پلاستیک که داوطلبان آن به حد ظرفیت رسیده بود در سایر رشتهها تعداد داوطلبان زیر ظرفیت اعلام شده بودند. باید برنامهای برای این مشکل داشته باشیم و معاونین آموزشی ایدههای خود را در این زمینه ارایه دهند.
وی با بیان اینکه باید پرداخت دستیاری و اساتید در اولویت قرار بگیرد، گفت: هر راهی که در این زمینه ارائه شود مورد حمایت قرار میگیرد. ردیف بودجه رزیدنتها برای سال آینده انجام شده است.
انتهای پیام/