اقتصاد ضعیف دندانپزشکی؛ تشدید مشکلات سلامت دهان و دندان
به گزارش آنا، خدمات دندانپزشکی اولیه در ایران در حال تبدیل به یک خدمت لاکچری است، اگر قبلا مردم خدمات زیبایی دندان مانند کامپوزیت، لمینت و حتی ارتودنسی را با هزینه بسیار زیادی دریافت میکردند امروزه خدمات پایهای مانند درمان ریشه، رفع پوسیدگی، جراحی دندان عقل و روت کانال و روکش دندان نیز با هزینههای بسیار زیادی در حال انجام است.
از آن سو دریافت برخی خدمات مانند ارتودنسی، ایمپلنت و یا سایر پروتزهای ثابت و متحرک نیز در حال تبدیل به یک رویا برای اقشار ضعیف است و برای اقشار متوسط نیز این خدمات که بعضا بخشی از آن از سوی بیمههای تکمیلی پوشش داده میشود، به صورت اقساطی در حال انجام است.
اگرچه بیمه های پایه برخی از خدمات ابتدایی و ضروری دندانپزشکی را ارائه میدهند، اما به نظر میرسد که این موضوع هنوز نتوانسته شاخصهای سلامت دهان و دندان را بهبود بخشیده و از آن سو دندانپزشکان نیز از یک سو به دلیل عدم همخوانی تعرفههای موجود با هزینه تمام شده خدمات و گران شدن مواد و تجهیزات مصرفی نسبت به این وضعیت انتقاد دارند.
بر همین اساس به نظر میرسد اقتصاد دندانپزشکی ایران یک اقتصاد بیمار است، چرا که نه خدمت دهنده و نه خدمت گیرنده از آن رضایت نداشته و همچنین بیمهها نیز در این رابطه ضعیف عمل میکنند.
ضعف بیمهها در پوشش خدمات دندانپزشکی
بهزاد فرخزاد، رئیس هیئت مدیره جامعه دندانپزشکی ایران در گفتوگو با آنا، با بیان اینکه تغییر قیمت ارز، قیمت وسایل و مواد مصرفی دندانپزشکی را افزایش داده است، در رابطه با حمایت بیمهها از این تغییرات، گفت: مفهوم بیمه را باید تعریف کرد بیمه به معنی این است که خدمات درمانی را درست پوشش داده، بیمار از خدمات بالا و با کیفیت بهرهمند شده و ارائه دهنده خدمت نیز به نحو احسن خدمت را ارائه داده و دستمزد و هزینه تمام شده خدمت را کامل بگیرد. متأسفانه بیمههای موجود این کار را انجام نمیدهند. بیمه تأمین اجتماعی خدمات تحت پوشش دندانپزشکی را در مراکز ملکی خود تحت پوشش دارد و یکسری خدمات ابتدایی را ارائه میدهد. از سوی دیگر بیمه سلامت تنها ۱۷ خدمت را با تعرفه بسیار پایین را تحت پوشش قرار داده است و تنها بیمه نیروهای مسلح است که یک بیمه مکمل را برای بیمه شدههای خود تا یک سطح خاص و با تعرفه مصوب دولت تحت پوشش قرار میدهد.
وی افزود: با توجه به اینکه دانش اقتصادی مناسبی پشت تعرفهگذاری و بیمه، مناسب نیست، داشتتن بیمه یا نداشتن آن کمکی به خدمت گیرنده و خدمت دهنده ارائه نمیدهد. نبود این دانش اقتصادی نادرست در تعرفهگذاری موجب شده تا پوشش بیمهها با بازار خدمات همخوانی نداشته باشد. نمونه واضح آن را در تغییرات نرخ ارز مشاهده میکنیم. حذف ارز ترجیحی دارو و برخی از تجهیزات پزشکی در چند وقت اخیر منجر به تغییر قیمت زیادی شده است در حالی که تعرفهها در اوایل سال تصویب و ابلاغ شده است؛ در نتیجه منجر به این شده که تعرفهها با تغییرات قیمت همخوانی نداشته و بیمهها هم پوشش مناسبی نداشته و مردم هم خدمت مناسبی اخذ کنند.
فرخزاد تأکید کرد: اگر دولت میخواهد کاری انجام دهد باید متناسب با تورم موجود و تغییرات نرخ ارز، تعرفه را واقعی کرده و بیمهها پشتوانه پیدا کرده و به درستی خدمات را پوشش دهند تا مردم هم خدمات کافی و با کیفیت را اخذ کنند.
رئیس هیئت مدیره جامعه دندانپزشکی ایران در رابطه با بیمههای مکمل و تجاری نیز اظهار کرد: متأسفانه این بیمهها هم بر اساس تعرفههای مصوب و حتی با تأخیر خدمات را پوشش میدهند. از ابتدای سال تعرفه اعلام شده، اما چهارماه بعد آن را اعمال کرده و به روز مطالبات را تسویه نمیکنند. وقتی با این سرعت تورم پس از شش ماه پول را به پزشک یا دندانپزشکی پرداخت میکنند به آنها ضرر میزنند. در واقع بیمهها به جای تکمیل کننده بودن سیستم درمانی، به آن آسیب میزند.
تأثیر منفی بر سلامت دهان و دندان
فرخزاد با بیان اینکه این سیستم پوشش دهی خدمات در وضعیت سلامت دهان و دندان ایرانیان تأثیر منفی میگذارد، گفت: نخست ما نسبت به آگاهی رسانی سلامت بسیار ضعیف هستیم. متولی سلامت در کشور وزارت بهداشت است که به همراه سایر اجزای نظام سلامت موظف هستند افراد را سالم نگهدارند. آگاهی سلامت باید آموزش داده شود. وقتی در برخی رسانهها مواد غذایی آسیبرسان که موجب پوسیدگی دندانها میشود به صورت مرتب تبلیغ میشود؛ نباید انتظار داشته باشیم که وضعیت دهان و دندان به سمت سلامت برود؛ لذا وقتی مردم دانش کافی در رابطه با سلامت را نداشته و از آن سو مواد غذایی آسیب رسان تبلیغ میشود، روند پوسیدگی و بیماریهای دهان و دندان خود به خود افزایش پیدا میکند.
وی ادامه داد: وقتی بیماری ایجاد شد نیاز به مداخله به موقع وجود دارد. اما دو مشکل عمده وجود دارد، نخست اینکه بسیاری از مردم توان پرداخت هزینه درمان خود را نداشته و در نتیجه روند بیماری آنها تشدید شده و به درمانهای پیشرفته، پیچیده و پر هزینهتر نیاز پیدا میکنند و در نهایت به مرحله از دست دادن دندان میرسند. از سوی دیگر افرادی هم هستند که تمکن مالی دارند به دلیل اینکه سلامت دهان و دندان به درستی آموزش داده نشده درمان به موقع انجام نشده و آنها هم به مرحله درمانهای پیچیدهتر یا از دست دادن دندان میرسند، تعرفهها موجود و عدم پوشش بیمه هم این وضعیت را تشدید میکنند. تا زمانی که سیستم اقتصادی مناسبی تعریف نشود انتظار افزایش شاخص سلامت دهان و دندان انتظار بی جایی است.
وی بیان کرد: یکی از شاخصهای سلامت و رفاه اجتماعی در جهان، میزان پوسیدگی دندانها است یعنی در هر کشوری سلامت دهان و دندان افزایش پیدا میکند یعنی شاخصهای اقتصادی و رفاهی افزایش پیدا کرده است. شاخص پوسیدگی دندانها در جهان بین ۱.۵ تا ۲ است، در ایران آمار دقیقی وجود ندارد، یکسری بررسیهای کلی مانند مدارس انجام شده است که نشان میدهد که ۳ تا ۴ دندان پوسیده یا کشیده شده دارند.
ورود افراد غیر پزشک به کلینیک داری
او همچنین در رابطه با قسطی شدن برخی از خدمات دندانپزشکی در ایران نیز گفت: این امر از جانب دندانپزشک صورت نمیگیرد، بلکه برخی افراد غیر پزشک و دندانپزشک مراکز درمان تأسیس کردهاند و از همکاران دندانپزشکی به عنوان کارمندان آن مجموعه بهره میبرند و گاه خدمات را قسطی ارائه میدهند. اگر هم از سوی دندانپزشک در مطب این امر انجام شود به دلیل عدم چرخش اقتصادی مطب و جذب بیمار است. در هیچ جای جهان درمان قسطی ارائه نمیشود. وقتی چنین اتفاقی رخ میدهد، همانطور که گفتم مطب چرخش اقتصادی نداشته و در نتیجه به دلیل عدم وجود پول کافی نمیتواند به موقع مواد و تجهیزات مصرفی خریداری کند و تأمین کننده باشد. مراکزی هم از این طریق بیمار جذب میکنند تعداد افراد پذیرش شده در واحد زمان را بالا میبرند. وقتی این اتفاق رخ دهد سرعت ویزیت و درمان بیمار بالا رفته، از آن سو کیفیت کاهش پیدا میکند. در حالی که جان افراد «سری دوزی» نبوده، باید برای او زمان کافی صرف کرد تا خدمت با کیفیت را ارائه داد.
وی بیان کرد: یکی از آسیبهایی که به سیستم سلامت کشور وارد شده، تأسیس مراکز درمانی توسط افراد غیر پزشک است که سرمایهگذاری کرده تا از خدمات پزشکی سود به دست آورند و نتیجه آن عدم ارائه خدمات بی کیفیت است.
انتهای پیام/