وظیفه دانشگاه توانمندسازی دانشجوست؛ نه صرفا آموزش مهارت!
محمد امانی رئیس دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتوگو با آنا، به مهمترین خلاء آموزش عالی کشور اشاره کرد و افزود: جنگ باوری عظیمی با عنوان «تحصیلات برای چی؟!» در سطح دنیا وجود دارد که تنها مختص ایران نیست.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه همه افراد با بحث هوش مصنوعی رو به رو هستند؛ تاکید کرد: بسیاری از اندیشمندان بزرگ دنیا به چهره آینده آموزشی میاندیشند، اما باید به دو مقوله توجه جدی داشت که یکی دانش و علم است و بر اساس آن فرد باید مفاهیم عمیق چیستی را در عالم فرا بگیرد.
به گفته امانی، مقوله دوم مربوط به مهارت در صنعت است که بیشمار تلقی میشود، یعنی دانش آموخته دانشگاهی برای ورود به کارخانه نیازمند یادگرفتن تمام اجزای مهارتهای خاص است و به هیچ عنوان امکان ندارد توقع صنعت به دانشگاه وارد شود، بلکه دانشگاه باید پایههای علمی و توانمندی را در دانشجو ایجاد کند.
این استاد دانشگاه افزود: صحبت از مهارت دانشجو در دانشگاه به معنای مهارتهای شخصی است که کارگروهی و ارتباطات و هنر خودآموزی را میطلبد؛ بنابراین جایگاه چنین مجموعههایی که در دنیا جدی شده اهمیت پیدا میکند تا وقتی دانشجو از تحصیلات پایه خارج شد دورههای فشرده ساندویجی برای ورود به شغل مشخص را بگذراند و به راحتی وارد بازار کار شود.
امانی گفت: میزان سن تحصیلات پایه در بین دانش آموزان و دانشجویان به چالش جدی جهانی تبدیل شده و به نظر میرسد در رشتههای مختلف متفاوت است.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ادامه اضافه کرد: ماموریت دانشگاه حوزه علم پایه است و افرادی که دانشگاه را به سمت و سوی مهارت محوری سوق میدهند متوجه نیستند که دقیقا در مورد چه موضوعی صحبت میکنند؟ یعنی، اگر از آنها مفهوم مهارت محوری را درخواست کنیم در مقابل فهرست بسیار طولانی قرار میگیرند که نمیتوانند انتخاب درستی داشته باشند.
به گفته امانی، جهان با تحولات بسیار سریع رو به رو است و باید از ظرفیت متخصصان تازه نفس با تفکرات جدید علمی و نوآور استفاده کرد.
انتهای پیام/