توسعه عدالت آموزشی و کاهش نابرابریها؛ اولویت وزارت آموزش و پرورش با حمایت رئیسجمهور
به گزارش آنا، سید مصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در کارگاه تخصصی سیاستگذاری فقرزدایی و رفاه در آینه آموزش و پرورش با بیان اینکه این روزها شاهد اهتمام و حمایت رییس جمهور در جهت توسعه عدالت آموزشی هستیم، گفت: توسعه عدالت آموزشی از دو محور رفع محرومیت فضاهای آموزشی و تحول در فرایند یاددهی و یادگیری به صورت ویژه که منجر به ارتقای کیفیت آموزش خواهد شد مورد توجه است و برای بهبود کارکردها و عملکرد نظام آموزشی کشور در حال پیگیری است.
وی با بیان اینکه دسترسی به آموزش توسط همه یکی از موارد مورد توجه است، افزود: به تضمین آموزش با کیفیت و رایگان برای دانش آموزان که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به آن توجه شده است باید اهتمام ویژه داشت.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از سیاستهای وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر کاهش نرخ بازماندگان از تحصیل، کاهش نرخ ترک تحصیل و افزایش پوشش تحصیلی دانش آموزان در همه دورههای تحصیلی است با اولویتی که در قانون برنامه هفتم توسعه به آن اشاره شده، ادامه داد: کاهش نرخ بازماندگان از تحصیل با اولویت دوره ابتدایی در فصل ۱۹ و ۲۰ به آن اشاره شده است.
آذرکیش با بیان اینکه پوشش تحصیلی در متوسطه اول حدود ۹۰ درصد و در متوسطه دوم حدود ۸۰ درصد است گفت: طبق نشانگرهای ارزشیابی که شاخصهای مربوط به نظام ارزشیابی آموزش و نظام آموزشی را بررسی میکند به این اعداد بعنوان شاخصهای ارزشیابی یک نظام آموزشی پرداخته شده است. تلاش وزارت آموزش و پرورش و اهتمام رئیس جمهور ناظر بر ایجاد برابری آموزشی بیشتر برای فرزندان در مناطق کمتر برخوردار و در مناطق محروم است.
وی با بیان اینکه برابری آموزشی نمادی از همبستگی و وفاق ملی است، افزود: قطعا برای همه خانوادهها، فرزندان اصلیترین و بهترین سرمایه هستند و سرمایه گذاری برای فرزندان در اولویت نظام تعلیم و تربیت است. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وقتی صحبت از آموزش و پرورش میشود، یعنی نهادی فرهنگی و اجتماعی که نظام تعلیم و تربیت را فرآیندی تعالی جویانه، یکپارچه، تعاملی و توانبخش فرهنگ عمومی کشور بداند که ناظر بر همین همبستگی ملی است که در برابری آموزشی به آن پرداخته شده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از کارکردهای برابری آموزشی، پیشران بودن در اقتصاد کشور است، ادامه داد: بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هنرجو در هنرستانهای فنی حرفهای و کار دانش، در بیش از ۷۴۰۰ هنرستان در حال آموزش هستند که در چهار زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر آموزش میبینند و در حال حاضر بیش از ۲۰۷ رشته مهارتی هم در هنرستانهای فنی حرفهای و کار دانش، مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش را دارند و به تناسب اقتضائات، شرایط و زیرساختهای هر استان از این رشتهها استفاده میکنند.
آذرکیش با بیان اینکه در دوره متوسطه اول، چه در حوزه کار و فناوری و چه در حوزههای یازده گانه یادگیری، تاکید بر آموزش یک مهارت به صورت ویژه در دستور کار است، گفت: در متوسطه نظری، در پایان برنامه هفتم توسعه باید براساس جدول ۲۰ برنامه هفتم، حدود شش میلیون دانش آموز در یکی از مهارتهای شغلی، علمی، فنی، ورزشی و هنری به غیر از هنرستانیها به این مهارتها دست پیدا کنند.
وی با بیان اینکه این امر مستلزم ایجاد زیرساختهایی است، افزود: ضرورت این است که سهم آموزش و پرورش از بودجه کشور و یا سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا کند و میتواند جزو مواردی باشد که پیش برنده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اعتقاد داریم که برابریهای آموزشی خنثی کننده نابرابریهای دیگر است، ادامه داد: بنابراین باید بر مهمترین عنصر نظام تعلیم و تربیت تمرکز کنیم که تحقق بخش این اهداف در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، معلمان هستند.
آذرکیش با بیان اینکه طبق پیگیریهای رئیس جمهور و وزارت آموزش و پرورش، توسعه عدالت آموزشی با تاکید بر توانمندسازی معلمان به صورت ویژه در دستور کار است، گفت: ارتقای توانمندیهای حرفهای و تخصصی معلمان، مدیران و کارشناسان و گروههای توانمندساز در حوزههای ستادی و مناطق در دستور کار است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: توسعه عدالت آموزشی با تاکید بر توانمندسازی معلمان به صورت ویژه در دستور کار است، گفت: ارتقای توانمندیهای حرفهای و تخصصی معلمان، مدیران و کارشناسان و گروههای توانمندساز در حوزههای ستادی و مناطق در دستور کار است.
وی با بیان اینکه مبارزه با فقر مستلزم شناخت عوامل موثر بر آن است، افزود: طبق گزارش بانک جهانی حدود ۴۰ تا ۴۴ درصد از دانش آموزان در دنیا در سن ۱۰ سالگی دچار فقر یادگیری هستند و خاص ایران نیست. عوامل موثر بر آن شناسایی و برنامه ریزی انجام میشود تا نابرابریها کاهش یابد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر به آموزش فرصت داده شود میتواند فقر را حتی ریشه کن کند، ادامه داد: آموزش تاثیر بسیار بی بدیلی دارد. آموزش به عنوان عامل کلیدی برای توسعه پایدار مورد توجه است و کاهش آموزش میتواند توسعه آسیبهای اجتماعی را تقویت کند.
آذرکیش با بیان اینکه آموزش و کیفیت دسترسی، یکی از مهمترین عوامل موثر بر کاهش فقر و آسیبهای ناشی از آن در جامعه است، گفت: تلاش شده آنچه که در سند تحول بنیادی آموزش و پرورش تحت عنوان بهره مندی بیشتر از ظرفیتهای فناوریهای نوین است، در دسترس باشد و این دسترسیها تقویت شود.
وی با بیان اینکه حوزه اقتصادی در پژوهشهای فقر مورد توجه است، افزود: افزایش دسترسی به آموزش باکیفیت و برابری آموزشی جزو سیاستهایی است که اکثر کشورها به آن میپردازند. معمولا افرادی که در فقر هستند کمتر از تحصیلات برخوردار هستند، ایجاد فرصت آموزش میتواند زندگی را بهبود ببخشد و آموزش یکی از عوامل مهم تعیین کننده کارایی و بهره وری نیروی کار است. هرچه سطح آموزشی و مهارتی فرد افزایش پیدا کند، درآمد، فرصتهای شغلی آن نیز افزایش پیدا میکند و فرد با مشارکت اجتماعی مناسب میتواند به امکانات آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و درمانی دسترسی بیشتری داشته باشد.
انتهای پیام/