وزرای کشور و آموزش و پرورش: اهمیت توجه به عدالت آموزشی و توسعه مهارتها
به گزارش آنا، متن پیام مشترک وزرای آموزش و پرورش و کشور به مناسبت سالروز تصویب قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش به شرح زیر است: تعلیم و تربیت از مهمترین زیرساختهای پیشرفت همه جانبه کشور و ابزاری جدی برای ارتقاء سرمایه انسانی شایسته در عرصههای مختلف و شکل گیری جامعهای متعالی، مقتدر و پایدار محسوب می شود.
در بخشی دیگر از این پیام آمده است: بنابراین باید مصالح تربیتی در تمام تصمیم گیریها و برنامه ریزیهای حاکمیتی و اجتماعی مورد تأکید قرار گیرد و تشریک مساعی تمامی ارکان جامعه در فرایند تربیت، مهمترین معیار در سیاستگذاریها و تعیین اولویتهای اجتماعی محسوب شود.
همچنین در بخشی دیگر آمده است: با عنایت به منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) «جامعه اسلامی برای خنثی نمودن نقشههای دشمنان پس از امدادهای غیبی الهی، به آموزش و پرورش و معلمان متعهد و دلسوز و دانش آموزان که سرمایههای انقلاباند، چشم دوخته است» و نیز اشاره های رئیس جمهور محترم به اهمیت نقش روشنفکران، عالمان، اندیشمندان و نخبگان برای برون رفت کشور از بحرانها و چالشها مبنی بر: اگر جامعه نخبگانی کشور نتواند با علم و اگاهی خود کشور را از بحرانها و چالش ها نجات دهد، از دیگران انتظاری نیست که بی شک تحقق این اهداف و حرکت به سوی چرخشهای تحولی، نیازمند هم افزایی، همدلی و اراده جمعی است.
همچنین عنوان شده است: در این میان، شوراهای آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهمترین بسترهای نقشآفرین در توسعه مشارکت همگانی در امر آموزش و پرورش، نقش بیبدیلی دارد. این شوراها با تشکیل حلقههای پیوسته از مسئولان اجرایی، معتمدان محلی، نخبگان، خیرین و دیگر ذینفعان، در قالب یک مشارکت همافزا، ظرفیتهای ملی، منطقهای و محلی را به کار میگیرند تا با تقویت سیستم آموزشی و پرورشی، مسیر دستیابی به یک جامعه قوی و پایدار را هموار و با ایجاد «وفاق ملی»؛ «برای ایران، برای مدرسه»، بهترین تصمیمات را مصوب کند.
بخشی دیگر آمده است: در ایام گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش (۲۴ الی ۳۰ دیماه)، ضمن تقدیر و تشکر از تمامی مسئولان، اعضای شوراها و دیگر فعالان این عرصهدر سراسر کشور، به عنوان پیش قراولان این شوراها که با همکاری و تلاش مستمر به کیفی سازی این نهاد مهم همت گمارده اند، بر اهمیت توجه به برخی از اولویتها به شرح زیر تأکید میشود:
۱-تقویت نقش شوراهای آموزش و پرورش: بهرهگیری حداکثری از ظرفیتهای قانونی این شوراها با دعوت از شرکای برون سازمانی که تکالیفی را در قانون و آیین نامههای اجرایی آن برعهده دارند و تصویب مصوبات کاربردی و عملیاتی که در نهایت منجر به ایجاد تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت شود.
۲-توسعه و ترویج فرهنگ مشارکت و یاری گری:بسط فرهنگ مشارکت عمومی و جلب همکاری مردم، خیرین، گروههای جهادی و نهادهای عمومی در فرآیندهای مدیریتی، برنامه ریزی، نظارتی و اجرایی؛ به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته و مرزی.
۳-توجه به تأمین عدالت و نصیب برابر آموزشی برای همه دانش آموزان: برنامه ریزی برای بسیج منابع و امکانات استان در راستای برقراری عدالت در ارائه خدمات آموزشی و پرورشی در تمامی نقاط کشور؛ به خصوص در مناطق کمتر توسعهیافته، مرزی، آزاد و عشایری.
۴-اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش: اهتمام به بومی سازی الگوی مفهومی نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین (مصوب ۰۸/۰۳/۱۴۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی) و استقرار الگوی مدرسه تراز سند.
۵-توسعه و تقویت آموزشهای مهارتی و علم نافع: جلب مشارکت صاحبان صنایع و حرف و بنگاههای اقتصادی به منظور تربیت نیروی کار ماهر و کارآفرین در کشور و تقویت آموزشهای مهارتی و فنی در مدارس برای افزایش اشتغالزایی و توانمندسازی منابع انسانی.
۶-پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و توجه به فضای مجازی:طراحی برنامههای تحولی برای افزایش سلامت روانی و اجتماعی دانشآموزان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی؛ به ویژه در میان نوجوانان و جوانان و بهره مندی مناسب از ظرفیت فضای مجازی و فناوریهای نوین.
۷-بهره مندی از پدیده هوش مصنوعی و فناوریهای نوین: توسعه مدیریت فناورانه، ضمن بهره مندی از پدیده هوش مصنوعی متناسب با سبک ایرانی- اسلامی.
۸-تقویت نظارت و ارزیابی مستمر از مخاطبان:نظارت مستمر بر عملکرد مدارس، شوراهای شهرستانها و مناطق و دستگاهها و نهادهایی که دارای
تکالیف قانونی در قبال آموزش و پرورش می باشند، با رویکرد افزایش نظارت مردم در امر آموزش و پرورش و اصلاح روندها و رویه ها.
در پایان، از خداوند متعال خواستاریم که توفیق خدمت به نظام تعلیم و تربیت کشور را به همه دستاندرکاران این حوزه عطا فرماید و امیدواریم با همفکری، همدلی و مشارکت تمامی اعضای شوراهای آموزش و پرورش، دستگاههای دولتی و نهادهای مردمی، شاهد تحول بنیادین و ارتقای نظام آموزش و پرورش کشور باشیم.
علیرضا کاظمی وزیرآموزش و پرورش و اسکندر مومنی وزیر کشور
انتهای پیام/