دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جهان‌بین: دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر توسعه بین المللی آموزش عالی گام برمی دارد

جهان‌بین: دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر توسعه بین المللی آموزش عالی گام برمی دارد
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در راستای بین المللی سازی می تواند اقدامات گسترده انجام دهد، اما تحقق آن نیازمند فراهم کردن امکانات لازم است.
کد خبر : 952012

به گزارش خبرنگار آنا، چهارمین همایش روسای دانشکده‌ها و مدیران بین المللی واحد‌های منتخب صبح امروز (یکشنبه، ۲۳ دی ۱۴۰۳) در سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد.

فرزاد جهان‌بین معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دو مفهوم جهانی شدن و بین المللی شدن از مباحث مهم است، گفت: برخی بین این دو مفهوم تفاوتی قائل نیستند، اما برخی دیگر بین مفهوم جهانی شدن و بین المللی شدن تفاوت قائلند و به نظر آنها در جهانی شدن نوعی جبر وجود دارد و به واسطه گسترش تکنولوژی، وجود فضای مجازی و درهم پیچیدگی که در جهان اتفاق افتاده، به ناچار یک‌پارچگی و هم‌آوایی در جهان درحال شکل گرفتن است.

وی افزود: افرادی که بین مفهوم جهانی شدن و بین المللی شدن تفاوت قائلند؛ تأکید دارند که برخلاف جهانی شدن که در آن جبر وجود دارد، بین المللی شدن یک نوع انتخاب است. یعنی سیاستی است که دولت‌ها در حیطه دیپلماسی و فرهنگ انتخاب می‌کنند و به دنبال بهره‌مندی از فرصت‌ها هستند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یکی از مفاهیمی که در بین المللی شدن مهم است، بحث بین المللی شدن آموزش عالی است، گفت: طبق آمار؛ تعداد دانشجویان خارجی که در دانشگاه‌های دنیا تحصیل می‌کنند، در سال ۲۰۰۱ حدود ۱/۲ میلیون نفر بودند و پیش بینی می‌شد که این عدد در سال ۲۰۲۵ به ۸ میلیون نفر برسد. این نشان می‌دهد که کشور‌ها فضا را باز کرده‌اند تا از سیاست انتخابی آگاهانه بین المللی شدن در حوزه دانشجویی استفاده کنند.

جهان‌بین اضافه کرد: در برنامه توسعه کشور تأکید شده که ۱۰ درصد دانشجویان دانشگاه‌های ایران باید در پایان برنامه پنج ساله توسعه غیرایرانی باشند. برای تحقق این هدف باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم چرا که امروز دنیا به این سمت در حال پیش رفتن است. این موضوع یک ذهن باز و یک بسته برنامه‌ای می‌خواهد. در کنار نگاه صیانتی، لازم است غلبه با نگاه ایجابی و پیش‌رونده باشد. اگر می‌خواهیم بزرگ شویم، باید اسباب بزرگی را فراهم آوریم یعنی تلاش در بحث ایجابی باید به نگاه سلبی غلبه کند.

وی در ادامه با بیان اینکه آمریکا حدود یک میلیون دانشجوی خارجی دارد که ۵/۵ درصد دانشجویان این کشور را تشکیل می‌دهد، گفت: ۲۰ درصد از دانشجویان انگلستان، دانشجویان خارجی هستند. در چین ۲/۱ درصد، در کانادا بیش از ۲۱ درصد، در استرالیا بیش از ۲۸ درصد، در فرانسه بیش از ۱۲ درصد، در روسیه بیش از ۸ درصد، در آلمان حدود ۱۰ درصد، در ژاپن حدود ۶ درصد و در اسپانیا بیش از ۷ درصد از دانشجویان، خارجی هستند. با نگاهی به این آمار متغیر، متوجه می‌شویم سیاست بین المللی شدن در کشور‌ها انتخابی است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در بحث بین المللی شدن آموزش عالی، توجه به چند نکته از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: یکی از این نکات این است که آموزش بُعد چهارم سیاست خارجی است و به منزله نوعی سرمایه گذاری برای آینده روابط دیپلماتیک میان ملت‌ها مطرح می‌شود. یکی از موضوعات مهم در این زمینه، اعطای بورس‌های بین المللی و پذیرش دانشجویان خارجی است؛ به طوری که در سال ۱۹۹۵ کمیته مشورت دیپلماسی عمومی در آمریکا می‌نویسد که مبادلات دانشگاهی ارزشمندترین ابزار سیاست خارجه دولت آمریکاست. یعنی بین المللی شدن آموزش عالی را به عنوان یک فرصت انتخاب کرده و با بورس‌های هدفمند از آن استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم از منظر فرهنگی به اهمیت بین المللی شدن آموزش عالی بپردازیم، توجه به چند نکته بسیار مهم است. امیر المومنین می‌فرماید مردم دشمن چیزی هستند که آن را نمی‌دانند. همچنین مفهومی تحت عنوان «غشاوه» در قرآن وجود دارد که بدین معنی است که پرده‌ای جلوی چشم انسان را می‌گیرد و انسان از پشت آن جهان را می‌بیند.

جهان بین گفت: بین المللی سازی آموزش عالی دچار تغییرات گسترده شده است، همان کشور‌هایی که بیشترین جذب دانشجوی بین الملل را دارند به همان میزان هم دانشجو به دانشگاه‌های کشور‌های دیگر می‌فرستند. 

وی افزود: کشور‌های غیراروپایی دیگر فرستنده دانشجویان بین الملل نیستند، برای مثال تعداد دانشجویان غیرآفریقایی در آفریقا در سال ۱۳۹۷ از ۱۸ درصد به ۲۵ درصد رسیده است.

جهان بین بیان کرد: باید تصور ما از ظرفیت‌های ایران اصلاح شود تا انتظارات مردم جهان را بشناسیم، مباحث فرهنگی و تحصیل در ایران برای بیشتر دانشجویان خارجی مهم است و امروزه گردشگری با این هدف توسعه می‌یابد.

وی با بیان اینکه بین المللی شدن را باید فرصت بدانیم، هیچ کشوری در بن بست رشد نمی‌یابد؛ تاکید کرد: اگر بدون فراهم کردن امکانات دانشجوی خارجی جذب کنیم نه تنها در مسیر تبادل ارزش های بین المللی گام برنمی داریم، بلکه آنها را نسبت به مفاهیم فرهنگ ایرانی سخت و مقاوم کرده و فراری خواهیم کرد. 

جهان بین اضافه کرد: در گذشته تعداد دانشجویان بین الملل مهم بوده و هم اکنون هم همینطور است؛ چرا که کیفیت در درون کمیت می گذرد، اگر نگرشمان به دانشجوی بین الملل از بعد مالی است باید تغییر یابد؛ چرا که آنها سفیران علم و فرهنگ ایران در کشورهای خود هستند، بین المللی سازی آموزش نیازمند پایبندی به لوازم آن است. 

وی گفت: باید تحمل های خود را افزایش دهیم تا تعاملات بین المللی ارتقا یابد، کشور قدرتمندی داریم، پس هم باید از علم سایر کشورها استفاده کنیم و هم دانش خود را انتقال دهیم. 
 
جهان بین تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در راستای بین المللی سازی می تواند اقدامات گسترده انجام دهد، اما تحقق آن نیازمند فراهم کردن امکانات لازم است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب