در کاهش تصادفات به رتبههای میانگین جهانی رسیده ایم/ اولویت سال 94 تغییر در رفتارهای غلط رانندگی
به گزارش گروه اجتماعی آنا، سردار اسکندر مومنی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه تهران با یادآوری تاکیدات قرآن در خصوص نجات جان مردم از مرگ، افزود: مقام معظم رهبری نیز تاکیدات جدی برای کاهش سوانح و حوادث رانندگی دارند و تلاش ما نیز این است که این آمار را کاهش دهیم.
وی با بیان این که در حال حاضر بیش از یک میلیارد و 700 میلیون وسیله نقلیه موتوری در سراسر جهان وجود دارد، اظهار کرد: سالانه بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست میدهند و پیشبینی سازمان ملل این است که اگر این وضعیت با همین روند ادامه پیدا کند طی 10 سال آینده شمار کشتهشدگان رانندگی در سراسر جهان دو برابر خواهد شد.
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان این که طی سالهای 84 و 85 شاهد اوج تصادفات رانندگی بودیم، خاطرنشان کرد: اما پس از آن سالها، با تدابیر و تصمیمات صورتگرفته روند نزولی شمار کشته شدگان حوادث رانندگی آغاز شد، به طوری که شمار کشته های این حوادث از 28 هزار نفر از سال 84 به کمتر از 17 هزار نفر رسیده است. این در حالی است که تعداد خودروها بیش از دو برابر شده است و از هفت میلیون دستگاه به 17 میلیون رسیده است.
وی با بیان این که در آن سالها ایران در جایگاههای نخست شمار کشتهشدگان حوادث رانندگی بود، ادامه داد: امروز به رتبههای میانگین جهانی رسیده ایم.
رئیس پلیس راهور ناجا افزود: در سالهای 84 و 85 به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 25 نفر جان خود را از دست میدادند اما امروز این میزان به 6 نفر رسیده است اما میانگین جهانی 7.5 نفر به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه است.
به گفته وی، وضع ایران در میان کشورهای آسیایی نیز بسیار خوب است، اما از نظر پلیس حتی یک کشته هم برای حوادث رانندگی زیاد است و آمار 17 هزار کشته همچنان بالاست و باید به حداقل برسد.
رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به این که طی یک سال گذشته 1200 انسان کمتر در جادههای کشور کشته شدهاند، اضافه کرد: علاوه بر 1200 نفری که کمتر کشته شدهاند باید توجه داشته باشیم که خانوادههایی نیز درگیر این وقایع میشوند که با این اوصاف تعداد زیادی از چنین حوادثی دور شدهاند.
وی با اشاره به هدفگذاری پلیس برای کاهش شمار کشته شدگان حوادث رانندگی گفت: برابر هدفگذاری ما باید تا پایان سال 95 تعداد کشته شدگان حوادث رانندگی به کمتر از 13 هزار نفر برسد. این یعنی بتوانیم به عدد چهار کشته به ازای هر 10 وسیله نقلیه برسیم.
مومنی با بیان اینکه پلیس راهور چهار رویکرد اصلی را در دستور کار خود قرار داده است، یادآور شد: اولین رویکرد پلیس برای کاهش سوانح و حوادث، رویکرد فرهنگی و آموزشی است. بعضی از ما به هنگام رانندگی شتاب و عجله ای داریم و حتی از ثانیهها نیز نمی گذریم. بنابراین اولویت اول ما تغییر در رفتارهای غلط رانندگی است.
وی استفاده از سیستمهای کنترل هوشمند و دوربینها را اولویت دوم پلیس در سال آینده اعلام کرد و گفت: این موضوع در سال 93 نیز جزو اولویتهای ما بود؛ چرا که دوربینها باعث افزایش سرعت و دقت ما میشوند و تنشی هم در اعمال قانون ایجاد نخواهد شد. از سوی دیگر نتایج به دست آمده نشان میدهد در جاهایی که از این سیستم های هوشمند استفاده کردهایم بسیاری از مشکلات حل شده است؛ مانند تهران که در اتوبان پل صدر و نیایش از این تجهیزات استفاده کردیم و نتایج خوبی هم در بر داشته است.
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه اگر پول یک سال جریمهها را به توسعه سیستمهای هوشمند اختصاص دهند، حوادث رانندگی 30 تا 40 درصد کاهش پیدا خواهد کرد، یادآور شد: امروز کنترل جادهها با سیستم دستی امکانپذیر نیست و باید حتما از شیوههای نو استفاده شود.
وی رویکرد سوم پلیس را توسعه سامانه نظارتی بر عملکرد رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی عنوان کرد و ادامه داد: شش تخلف از جمله سرعت غیرمجاز، حرکت مارپیچ و سبقت غیرمجاز وجود دارد که مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی میتوانند با ارسال پیامک به سامانه پیامکی 110120 پلیس را از انجام آن مطلع کنند. یکی از این تخلفات نیز عدم توقف راننده به هنگام زمان نماز است. از این رو مسافران میتوانند پلیس را از این تخلفات با خبر کنند و خوشبختانه از ابتدای سال 93 که این سامانه آغاز به کار کرده است بسیاری از این تخلفات کاهش یافته است.
رئیس پلیس راهور ناجا رویکرد بعدی را اصلاح برخی از تابلوها دانست و ادامه داد: در سراسر کشور اگر در مقابل مسجدی تابلوی توقف ممنوع وجود داشته باشد در زیر آن قید خواهد شد که در هنگام نماز منعی برای توقف وجود ندارد. بنابراین اگر خودرویی هنگام نماز در مقابل تابلوی توقف ممنوع نصبشده در اطراف مساجد توقف کنذ، جریمه نخواهد شد.
وی نوروز را بزرگترین عملیات ترافیکی پلیس دانست و اضافه کرد: بیش از 90 درصد سفرها در کشور ما از نوع جاده ای است و کمتر از 10 درصد آن ریلی، هوایی و آبی صورت میگیرد.
انتهای پیام/