آنالیز قیمتی خودروهای مونتاژی؛ سود چندبرابری مدعیان خودروساز از اهدافی که کنار گذاشته شد
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، مطابق با بررسیها، قیمت فروش خودروهای مونتاژ داخل به ۲ الی ۳ برابر قیمتهای واقعی در بازار جهانی رسیده است موضوعی که به گفته رئیس کمیته خودروی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ناشی از ضعف نظارت، ارایه آنالیزهای قیمتی غیرواقعی توسط این خودروسازان و رعایت نکردن مفاد قراردادهای مونتاژ در داخل است که موجب افزایش هزینه تمامشده این تولیدات شده است و مصرفکننده نیز در این شرایط مجبور است این دسته از خودروها را با قیمتهای بیش از نرخهای واقعی خریداری کند.
اکبرپور پایدار از قول مساعد برای بررسی قیمت بالای خودروهای مونتاژی در ایران در کمیته خودروی اتاق بازرگانی ایران خبر دارد و اظهار کرد: قراردادهای مونتاژ خودرو مفاد و ضوابطی دارد که یکی از مهمترین آنها افزایش عمق داخلیسازی، سرمایهگذاری مشترک با هدف انتقال دانش و تکنولوژی و صادرات است که باید حتما رعایت شود تا خودرو با قیمتهای منطقی تولید و به مصرفکننده ارایه شود، اما در حال حاضر این دسته از خودروسازان تبدیل به مونتاژکار خودروهای چینی شدهاند و خودروهایی به بازار ارایه میدهند که با چندبرابر قیمت واقعی در بازار داخلی به مصرفکنندگان فروخته میشود
علی اکبرپور پایدار، رئیس کمیته خودور اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در گفتوگو با آنا درباره مونتاژ قطعات ماشینهای خارجی در ایران و فروش آن در بازار داخلی با چند برابر قیمتهای این خودروها در کشور مبداء با نام و عنوان خودروی خارجی، گفت: متاسفانه این دسته از خودروسازان تنها کار مونتاژ خودرو را انجام میدهند و بخشی از این شیوه ساخت که استفاده از داخلیسازی و قطعات داخلی است را کنار میگذارند. این خودروسازان قطعات را در تیراژهای دو تا سه هزار به کشور وارد کرده و مونتاژ میکنند و به نام خودروی خارجی به قیمتهای غیرمعقول به فروش میرسانند در حالی که قیمت واقعی این خودروها به مراتب پائینتر از ارقامی است که برای این خودروها اعلام میشود.
اهدافی که در شیوه مونتاژکاری کنار گذاشته شدهاند
وی ادامه داد: سیاستگذار در این شیوه از ساخت، افزایش عمق ساخت داخل و انتقال دانش فنی را هدفگذاری کرده، اما مونتاژکاران به اصطلاح خودروسازاین مزیتها را کنار میگذارند و تنها با انجام برخی از آپشنها مانند لاستیک و رنگ و ... بخشی از مراحل تولید این خودرها را داخلی اعلام میکنند، در حالی که هدف موضوعی دیگر بوده است.
رئیس کمیته خودرو اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: در این شیوه از ساخت ما در عمل مونتاژکار چینیها شدهایم بدون آنکه هیچ ساخت داخلی انجام شود. همچنین به دلیل نبود مدیریت صحیح در این واحدها و وجود هزینههای سربار و ضعف نظارت، این خودروهای چینی با قیمتهای چندبرابری نسبت به قیمت این خودروها در کشور چین به دست مصرفکنندگان میرسد.
الزام به افزایش ساخت داخل در کنار انتقال دانش و تکنولوژی تولید در قراردادهای مونتاژکاری
وی خاطرنشان کرد: اگر هدف انتقال دانش است باید در کنار مونتاژ هرساله به عمق ساخت داخلی قطعات این خودروها افزوده شده و به تدریج تبدیل به کالایی تماما ساخت در داخل شوند و در مورد آن دسته از قطعاتی که به هر دلیل امکان ساخت آنها در داخل کشور وجود ندارد این دسته از خودروسازان باید با خودروسازان مادر در چین مذاکره کرده و انجام سرمایهگذاری مشترک دو یا چندجانبه این قطعان نیز در داخل کشور تولید شوند.
اکبرپور پایدار بیان کرد: به طور مثال فرض کنید که کولر یا قطعات دیگری مانند موتور، امکان ساخت داخل نداشته باشند باید با چندین شرکت خارجی موتورساز در جهان مذاکره کرد و با سرمایهگذاری مشترک موتوری تولید کرد که در چندین مدل خودرو در همان کلاس امکان استفاده داشته باشد. این اقدام موجب کاهش قیمت تمام شده خواهد شد و محصول با یک نوع توان و گشتاور از شرکتهای متفاوت خریدار را سردرگم میکند بنابراین اگر بتوان این دسته از تولیدات را از یک شرکت مدیریت کرد دانش تولید مجموعههای خودرو به ایران منتقل میشود وضمن اشتغالزایی به تامین نیازهای مصرفکنندگان نیز پاسخ مناسب داده شود.
وابسته و وامدار به چینیها شدهایم
وی ادامه داد:با شیوه کنونی ما خود را وابسته و وامدار به چین کردهایم و اگر یک روز چین به هر دلیلی قادر به تامین قطعات نباشد یا تمایل به انجام این کار نداشته باشد زیان زیادی وارد خواهد شد. اکنون بهترین زمان مذاکره است تا سهم داخل را از چینیها بخواهیم و به طور مثال تعیین کنیم به میزان تولیدی که سالانه انجام میشود هر ساله درصدی به داخلیسازی این خودروها کمک شود. در این میان این خودروسازان خارجی نیز باید به راهاندازی خطوط تولید کمک کنند و الزامهایی در این زمینه تعیین شود.
دشواریهای انتقال دانش و تکنولوژیهای روز صنعتی به ایران در شرایط تحریمی
رئیس کمیته خودرو اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این که بنا به چه دلایلی خودروسازان به این سمت حرکت نمیکنند، عنوان کرد: یکی از ضعفهای مهم صنعت خودروسازی در کشور ضعف تکنولوژی است. بیش از ۳۰ سال است که کشور از ورود تکنولوژی و فناوریهای به روز ساخت در صنایع مختلف از جمله صنعت خودروسازی محروم شده است بنابراین در چنین شرایطی طبیعی است که هزینههای ساخت نیز بالاتر از قیمت واقعی است و ما مزیتی در رقابت قیمتی نداریم. باید در کنار قطعات خودروی وارداتی باید تکنولوژی ساخت نیز به ایران منتقل شود و همیشه در مذاکرات و قراردادهایی که با کشورها منعقد میشود انتقال دانش و تکنولوژی مدنظر قرار گیرد تا منافع همکاری مشترک به کشور برگردد در غیر این صورت ما تنها به مونتاژکار بدل شدهایم.
وی افزود: یکی دیگر از امتیازاتی که در این دسته از همکاریها باید مدنظر قرار گیرد امکان صادرات است تا قطعهسازان بتوانند بخشی از قطعاتی را که با کمک دانش و تکنولوژی به کشور تولید شده را صادر کرد.
ضرورت بررسیهای موشکافانه در آنالیز قیمتی خودروهای مونتاژی
وی به ضعف نظارت نیز اشاره کرد و افزود:به دلیل نبود نظارتهای کافی برخی از تولیدکنندگان خودرو آنالیزهای قیمتی را به گونهای انجام میدهند تا بتوانند خودرو با چند برابر قیمت همین خودرو در کشور مبداء به مصرفکننده داخلی بفروشند در حالی که این خودرو از نظر قیمتی توان رقابت در بازار صادراتی را ندارد؛ بنابراین سازمانهای نظارتی باید به این قیمتها نظارت داشته باشند و دلایل و آنالیزهای قیمتی خودروسازان را مورد بررسیهای موشکافانه قرار دهند.
اکبرپور پایدار در پایان این گفتوگو از قول مساعد برای بررسی قیمت بالای خودروهای مونتاژی در ایران در کمیته خودروی اتاق بازرگانی ایران خبر دارد و اظهار کرد: قراردادهای مونتاژ خودرو مفاد و ضوابطی دارد که یکی از مهمترین آنها افزایش عمق داخلیسازی، سرمایهگذاری مشترک با هدف انتقال دانش و تکنولوژی و صادرات است که باید حتما رعایت شود تا خودرو با قیمتهای منطقی تولید و به مصرفکننده ارایه شود، اما در حال حاضر این دسته از خودروسازان تبدیل به مونتاژکار خودروهای چینی شدهاند و خودروهایی به بازار ارایه میدهند که با چندبرابر قیمت واقعی در بازار داخلی به مصرفکنندگان فروخته میشود.
انتهای پیام/