دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 خرداد 1395 - 12:57
گزارش آنا از شهریه در مدارس غیرانتفاعی؛

شهریه مدارس غیر‌انتفاعی تهران، یک ششم درآمد یک خانواده کارمند/ تخلف 20 میلیونی در شهریه مدارس

مدرسه دولتی یا غیرانتفاعی؟ این سوالی است که هر سال بعد از پایان امتحانات برای خانواده‌ها تکرار می‌شود. برخورداری از امکانات آموزشی، داشتن معلمان با انگیزه، تک نوبتی بودن مدارس و ... از دلایلی است که خانواده‌ها تمایل دارند فرزندشان در مدرسه غیرانتفاعی درس بخواند اما این تصمیم، آغاز یک راه طولانی و پر فراز و نشیب است.
کد خبر : 94795

سارا امیری، گروه اجتماعی- پایان سال تحصیلی نقطه آغاز دغدغه برخی خانواده‌ها برای انتخاب مدرسه مناسب برای فرزندشان است. بسیاری از خانواده‌ها به دلیل بالا بودن کیفیت آموزشی، داشتن معلمانی با انگیزه و مجرب، توجه به شرایط جسمی و روحی دانش آموزان در دوران تحصیل، فعالیت‌های فوق برنامه، پایین بودن تراکم جمعیت، تک نوبتی بودن و ... علاقه دارند فرزندشان در مدرسه غیرانتفاعی تحصیل کند اما برخی دیگر از خانواده‌ها به دلیل پایین بودن شهریه و یا اطمینان به سیستم آموزشی در مدارس دولتی ترجیح می‌دهند فرزندشان در مدرسه دولتی درس بخواند.


اما تنها علاقه خانواده‌ها برای تحصیل فرزندشان در مدرسه غیردولتی مشهور و نام‌دار ملاک ثبت‌نام نیست، زیرا بسیاری از مدارس غیرانتفاعی علاوه بر شرط معدل، آزمون‌ ورودی و مصاحبه از دانش آموزان انجام می‌دهند و در نهایت پس از قبولی دانش آموزان در تمام مراحل اقدام به ثبت نام می‌کنند.


در واقع وقتی یک دانش آموز با معدل مورد نظر که معمولا 19 در نظر گرفته شده، وارد این مدارس می‌شود ابتدا باید یک مصاحبه روانشناسی، علمی و گاه اعتقادی انجام دهد و در مرحله دوم پس از قبول شدن در یک آزمون ورودی که به گفته بسیاری از خانواده‌ها آزمون سختی است، به مدرسه غیرانتفاعی راه پیدا می‌کند.


اما آنچه بیش از انتخاب و پذیرش دانش آموزان عرصه را برای خانواده‌ها تنگ کرده شهریه‌های نجومی در مدارس غیرانتفاعی است.


میانگین شهریه در مناطق مختلف تهران


آموزش و پرورش هر ساله مبلغ شهریه‌ها مدارس غیردولتی را به تفکیک پایه و منطقه اعلام و تاکید می‌کند قبل از ثبت نام به وب سایت سازمان مدارس غیردولتی مراجعه و شهریه مدارس را در آنجا مشاهده کنند اما در این میان برخی از مدارس از این امر تخطی می‌کنند و با عناوین دیگر مبالغ شهریه‌ را افزایش می‌دهند.


با این وجود، آموزش و پرورش تهران شهریه‌های سال تحصیلی 95-96 را اعلام کرده که میانگین شهریه مدارس غیرانتفاعی در برخی از مناطق تهران به شرح زیر است:




































مقطع



میانگین شهریه در بالای شهر به ریال



میانگین شهریه در مرکز شهر به ریال



میانگین شهریه در پایین شهر به ریال



ابتدایی و پیش دبستانی



39.900.000



26.255.000



21.590.000



دوره اول متوسطه



56.070.000



35.060.000



33.485.000



دوره دوم متوسطه



66.375.000



48.490.000



35.528.000



سال چهارم(پیش دانشگاهی)



82.840.000



60.615.000



52.200.000




شهریه از درآمد‌ها پیشی گرفت

نگاهی به ارقام این جدول نشان می‌دهد، اگر در یک خانواده، زن و شوهر هر دو کارمند باشند به صورت میانگین هر یک ماهانه 2.5 میلیون تومان درآمد خواهند داشت که در مجموع سالانه درآمد یک خانواده 60 میلیون تومان خواهد شد، حال اگر این خانواده تمایل داشته باشد فرزند یا فرزندانش از امکانات آموزشی خوبی برخوردار باشد باید برای هر یک دانش آموز میانگین درآمد سه تا چهار ماه خود را فقط برای شهریه و تحصیل دانش آموز خود صرف کند.


در واقع اگر میانگین شهریه مدارس غیردولتی در تمام پایه‌ها را در بالا، مرکز و پایین جمع بزنیم و میانگین آن را به دست بیاوریم عدد به دست آمده نزدیک به پنج میلیون تومان خواهد شد یعنی اگر خانواده‌ای یک فرزند محصل داشته باشد باید پنج میلیون برای شهریه مدرسه غیرانتفاعی هزینه کند و اگر خانواده دو فرزند داشته باشد سالانه باید 10 میلیون تومان شهریه پرداخت کند و با توجه به اینکه هر خانواده سالانه به طور میانگین 60 میلیون تومان درآمد دارد باید یک ششم درآمدش را صرفا برای شهریه مدارس غیرانتفاعی دو فرزندش در نظر بگیرد.


نکته قابل تامل اینجاست که این مبالغ صرفا برای «شهریه» یک سال تحصیلی است و یک دانش آموز در کنار این امر مخارج دیگری مانند تهیه لوازم التحریر، سرویس مدرسه، تغذیه و ... را نیز دارند که تامین این مخارج در مجموع بیش از درآمد سالانه یک خانواده با سطح درآمد متوسط خواهد شد.


شهریه 20 میلیون تومانی در تهران


متاسفانه برخی مدارس غیرانتفاعی نیز شهریه مستقلی برای خود دارند و مبالغی هنگفت و بیش از میزان اعلام شده یعنی مبلغی حدود 10 تا 13 میلیون و حتی 20 میلیون تومان را به بهانه برگزاری کلاس‌های تفریحی، فوق برنامه، لباس فرم مدرسه و ...اخذ می‌کنند که این امر نه تنها نشان می‌دهد در خصوص دریافت شهریه هیچ‌گونه نظارت جامع و دقیق وجود ندارد بلکه باعث شده خانواده‌ها از تحصیل فرزندان در مدارس غیرانتفاعی منصرف شوند.


مساله شهریه‌های گران در مدارس غیردولتی حتی به گوش مسئولان هم رسیده است به گونه‌ای که مرضیه گرد، رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده پیش‌تر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری‌ها از دریافت شهریه 20 میلیون تومانی در تهران خبر داده و گفته بود که این روند نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده اما باز هم شاهد تخلف تعدادی از مدارس غیردولتی هستیم.


اما پذیرش دریافت شهریه‌های غیرمتعارف از سوی وزارت آموزش و پرورش مساله‌ای را حل نمی‌کند، زیرا همچنان خانواده‌هایی که تمایل دارند فرزندانشان از امکانات آموزشی بهتری برخوردار باشند به سختی این مبالغ را پرداخت می‌کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته