ایجاد فرصتهای برابر برای ادامه تحصیل و ورود به دانشگاهِ دانشآموزان استثنایی
به گزارش خبرگزاری آنا، مهارتآموزی یکی از ارکان اصلی آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه است. این دانشآموزان که ممکن است با محدودیتهایی در زمینههای مختلف تحصیلی، اجتماعی یا حرکتی مواجه باشند، نیاز به آموزشهای خاص و متناسب با توانمندیهای خود دارند تا بتوانند به استقلال فردی و اجتماعی دست یابند. در این راستا، مدارس استثنایی نه تنها بر آموزش دروس عمومی تمرکز دارند، بلکه مهارتهای فنی، هنری، ورزشی و اجتماعی را نیز به عنوان بخشی از فرآیند یادگیری در نظر میگیرند.
این نوع آموزشها به دانشآموزان کمک میکند تا در دنیای واقعی و در بازار کار موفق باشند، زندگی مستقلتری داشته باشند و حتی در برخی موارد، توانایی ورود به دانشگاه را پیدا کنند. مهارتآموزی، به ویژه در دوران تحصیل، نقش کلیدی در توانمندسازی این دانشآموزان برای یک زندگی پویا و رضایتبخش دارد. مشروح گفتوگوی تفصیلی با سالار قاسمی، رئیس سازمان آموزش و پرورش در ادامه قابل مشاهده است.
آنا: آقای قاسمی، به عنوان رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، به طور کلی این سازمان چه خدماتی به دانشآموزان با نیازهای ویژه ارائه میدهد؟
قاسمی: سازمان آموزش و پرورش استثنایی مسئولیت آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه را بر عهده دارد. این نیازها میتواند به دلایل مختلفی همچون ناتوانیهای جسمی، ذهنی یا رفتاری باشد. وظیفه ما این است که آموزشهای خاصی را متناسب با تواناییها و نیازهای هر یک از این دانشآموزان ارائه دهیم.
آنا: یعنی در واقع آموزشهای ویژه و اختصاصی برای این دانشآموزان طراحی میشود؟
قاسمی: دقیقاً. آموزشهای این سازمان به گونهای طراحی شده است که به کشف و پرورش استعدادهای دانشآموزان پرداخته میشود. در ابتدا، این دانشآموزان سنجش میشوند و پس از مشخص شدن نیازها و توانمندیهایشان، به مدارس استثنایی وارد میشوند. در این مدارس، آموزشها مطابق با قابلیتهای فردی هر دانشآموز پیادهسازی میشود.
آنا: آیا این آموزشها تنها در زمینه تحصیلی محدود است، یا رشتههای دیگری نیز در نظر گرفته شده است؟
قاسمی: خیر، آموزشهای ما تنها محدود به مباحث درسی نیست. پس از شناسایی توانمندیها، دانشآموزان به بخشهای مختلفی همچون هنر، ورزش و مهارتهای فنی هدایت میشوند. این بخشها شامل آموزشهای تخصصی هستند که به دانشآموزان کمک میکند تا در این زمینهها مهارت کسب کنند و توانمندیهای خود را در محیطهای اجتماعی و حرفهای به کار بگیرند.
آنا: پس میتوان گفت که این آموزشها به نوعی برای آمادگی دانشآموزان برای ورود به جامعه و زندگی حرفهای طراحی شده است؟
قاسمی: دقیقاً. هدف اصلی ما این است که این دانشآموزان نه تنها در زمینه تحصیلی، بلکه در سایر جنبههای زندگی نیز توانمند شوند. به همین دلیل، آموزشهای ما بسیار متنوع و تخصصی است. ما میخواهیم این دانشآموزان بتوانند تا مقطع دوازدهم تحصیل کنند و حتی در صورت تمایل به ادامه تحصیل، به دانشگاه نیز وارد شوند.
آنا: اینطور که متوجه شدم، پس سازمان شما برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نیز برنامهریزی کرده است. این موضوع چطور اجرایی میشود؟
قاسمی: بله، برنامهریزی ما برای ادامه تحصیل این دانشآموزان به طور کامل در نظر گرفته شده است. پس از کسب مهارتهای لازم و آمادگیهای آموزشی، اگر دانشآموزان علاقهمند به ادامه تحصیل در رشتههای مختلف باشند، سازمان ما آنها را به دانشگاهها هدایت میکند. همچنین در صورتی که نیاز به آموزشهای پیشرفتهتر در زمینههای خاص داشته باشند، مسیرهای مختلفی برای پیشرفت تحصیلی و حرفهای آنها وجود دارد.
آنا: آیا میتوانید توضیح دهید که این فرآیند چگونه در عمل صورت میگیرد؟
قاسمی: در ابتدا، ما دانشآموزان را از طریق سنجشهای مختلف ارزیابی میکنیم. سپس، براساس این ارزیابیها، آموزشها به صورت تخصصی و مطابق با نیازهای خاص هر دانشآموز طراحی میشود. در مدارس استثنایی، این آموزشها به گونهای است که به دانشآموزان فرصت میدهد در رشتههای مختلف مانند هنر، ورزش و حرفههای فنی به مهارتهای جدید دست یابند. این دانشآموزان همچنین میتوانند با دریافت آموزشهای تکمیلی و تخصصی به تحصیلات خود ادامه دهند و حتی وارد دانشگاهها شوند.
آنا: در نهایت، برای دانشآموزانی که پس از اتمام تحصیلات به دنبال ورود به بازار کار هستند، چه برنامههایی دارید؟
قاسمی: ما به دانشآموزان آموزشهایی میدهیم که آنان را برای ورود به بازار کار آماده کند. در این راستا، ما در مدارس استثنایی به آموزشهای مهارتی نیز توجه ویژه داریم. این آموزشها میتواند شامل کارآموزی، مهارتهای فنی، هنری و حتی مهارتهای اجتماعی باشد که به دانشآموزان کمک میکند به طور مستقل در جامعه زندگی کنند و در نهایت به شغلهایی دست یابند که با توانمندیهایشان سازگار است.
آنا: پس هدف نهایی شما فقط تربیت دانشآموزان برای ادامه تحصیل نیست، بلکه شما در تلاشید که این دانشآموزان را برای زندگی اجتماعی و حرفهای آماده کنید.
قاسمی: دقیقاً. ما به دنبال آن هستیم که این دانشآموزان به یک فرد مستقل و توانمند در جامعه تبدیل شوند. از این رو، علاوه بر آموزشهای تحصیلی، تاکید زیادی روی آموزشهای مهارتی، اجتماعی و حرفهای داریم. هدف ما این است که این دانشآموزان پس از اتمام تحصیلات خود، بتوانند زندگی مستقلی داشته باشند و در جامعه به عنوان فردی توانمند ایفای نقش کنند.
همچنین در این گفتوگو، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، به تشریح برنامههای این سازمان برای دانشآموزان با نیازهای ویژه پرداخت. او تأکید کرد که این سازمان علاوه بر آموزشهای تحصیلی، با توجه به توانمندیها و علاقهمندیهای هر دانشآموز، آموزشهای مهارتی و تخصصی را در حوزههای مختلف نیز ارائه میدهد. هدف نهایی این اقدامات، ایجاد فرصتهای برابر برای ادامه تحصیل، ورود به دانشگاه و بازار کار برای تمامی دانشآموزان استثنایی است.
انتهای پیام/