اورژانسیار؛ برطرف کردن کمبود نیروی انسانی با توان نیروهای موجود
به گزارش خبرنگار آنا؛ در چند روز گذشته سازمان اورژانس تهران طرحی با عنوان «اورژانسیار حرفهای پیشرو» را راهاندازی کرده است. این طرح از چند ماه پیش بهصورت آزمایشی آغاز شده بود، اما اکنون این سازمان اقدام به ثبتنام گسترده در سطح استان کرده است. اما آیا واقعاً این طرح به کمک اورژانس تهران میآید یا تنها باعث آشفتگی در اجرای مأموریتها میشود؟
بابک یکتاپرست، سخنگوی سازمان اورژانس کشور، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با بیان اینکه سازمان اورژانس کشور با کمبود نیرو مواجه است، تأکید کرد: «در این طرح نیروهای اورژانس میتوانند در روزهای استراحت خود با موتورسیکلت شخصی، برخی از مأموریتهای سازمان را پوشش دهند. تکنسینهای اورژانس بهنوعی بهصورت اضافهکاری مأموریت انجام میدهند.»
اورژانسیار تنها در کلانشهرها
وی افزود: «در شهرهای کوچک تعداد نیروهای سازمان در حد استاندارد است و تعداد مأموریتها بهصورت معمول انجام میشود؛ با این حال اورژانس کشور در کلانشهرها با مشکل کمبود نیرو و تعداد بیش از حد مأموریتها مواجه است.»
سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: «مأموریتهای اعلامی به تکنسینهای طرح اورژانسیار، همانند تمام مأموریتهای سازمان اورژانس، بهجز آنهایی است که نیاز به انتقال دارند. همچنین یک کیف جانببگ (جعبه کمکهای اولیه) در اختیار این افراد قرار دارد.» وی ادامه داد: «این طرح دارای دو مرحله است که در مرحله بعدی از ظرفیت کارکنان شاغل در مراکز بهداشتی درمانی که دارای مدارک لازم باشند، استفاده خواهد شد.»
گذراندن دوره و دریافت تاییدیه لازمه حضور در طرح
اسماعیل فراهانی، معاون فنی و عملیات اورژانس تهران، نیز در گفتگو با خبرنگار آنا گفت: «کارکنان اورژانس که دارای مدرک کاردانی یا کارشناسی رشته فوریتهای پزشکی، پرستاری و هوشبری هستند و گواهینامه رانندگی با موتورسیکلت دارند، میتوانند در این طرح حضور داشته باشند. برای شرکت افراد در این طرح، دوره آموزشی ویژهای پیشبینی شده است تا تکنسینهای اورژانس برای خدمترسانی به مردم با مشکلی مواجه نشوند.»
معاون فنی و عملیات اورژانس تهران در پاسخ به این سؤال که مجوز انجام این طرح توسط چه کسی و چه زمانی صادر شده است، گفت: «در شانزدهمین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، مجوز واگذاری خدمات اورژانس تا ۵۰ درصد به بخش غیر دولتی داده شده است. یعنی با این واگذاری عملاً از ظرفیت بخش خصوصی نیز برای ارائه خدمت به مردم کمک گرفته میشود.»
اسماعیلی با بیان اینکه شیوه پرداخت مأموریتها در این طرح کاملاً متفاوت است، تأکید کرد: «این متخصصین بابت هر مأموریتی که با وسیله نقلیه شخصی انجام میدهند، حقوق دریافت میکنند. سازمان اورژانس تهران در این طرح صرفاً تجهیزات پزشکی و تجهیزات ارتباطی برای اعلام اطلاعات پزشکی بیمار را در اختیار تکنسینها قرار میدهد و مابقی هزینههای وسیله نقلیه و بیمه برعهده خود افراد است. موتورسیکلتهای شخصی باید مورد تأیید اداره موتولانس ما نیز قرار گیرند تا هم از نظر ظاهری و هم فنی مورد تأیید سازمان اورژانس باشند.»
وی با بیان اینکه با اجرای این طرح اختلالی بین مأموریتهای اورژانس و مأموریتهایی که به افراد در طرح اورژانسیار داده میشود، پیش نمیآید، گفت: «این طرح بیشتر در محلههایی که تقاضا و مأموریت زیاد است، اجرا میشود. این اتفاق موجب از بین رفتن تأخیر در رسیدن متخصصین به بالین بیمار خواهد شد.»
در دوره آزمایشی هیچ مشکلی وجود نداشت
وی ادامه داد: «در طرح آزمایشی که در یک ماه گذشته انجام شده است، ۱۲۳ مأموریت انجام شده و نتایج بسیار خوبی ایجاد کرده و هیچ مشکلی هم در اجرای این آزمایش نبوده است. تا کنون ۷۰ نفر از نیروهای اورژانس تهران ثبتنام کردهاند و مدارک مورد نیاز را ارائه دادهاند که بعد از ارزیابی، فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.»
اسماعیلی گفت: «دفتر حقوقی سازمان اورژانس همه سازوکارهای لازم برای این طرح را پیشبینی کرده است تا تمام استانداردهای اورژانس پیش بیمارستانی در طرح لحاظ شود و خدمت گیرنده هیچگونه کاهش کیفیت خدمت را تجربه نکند.»
پیشبینی سازوکارهای لازم توسط دفتر حقوقی اورژانس
وی افزود: «این طرح در سال ۱۴۰۰ در سازمان اورژانس کشور نوشته شد و تمام سازوکارهای لازم نیز پیشبینی شد، اما بنا به دلایلی در مقطعی مسکوت ماند. اکنون پس از ۳ سال، اورژانس تهران با توجه به کمبود نیرو و امکانات آن را اجرا کرده است.»
معاون فنی و عملیات اورژانس تهران در پایان تأکید کرد: «مجوز استخدام ۲۵ هزار نفر در وزارت بهداشت گرفته شده که حدود ۳۰۰۰ نفر هر سال به اورژانس اضافه میشوند. همچنین در شهر تهران حدود ۴۰۰ پایگاه اورژانس کم داریم تا به استاندارد برسیم.»
انتهای پیام/