دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا

حسین پوریانی‌فر: «شینیون» روایتگر دور باطل و روزمرگی افراد است

حسین پوریانی فر که این روزها نمایش «شینیون» را روی صحنه دارد گفت: «این اثر نمایشی بدون اشاره به زمان و یا مکانی مشخص، روایتگر دور باطل و روزمرگی افراد بی‌هویت است که هدفی در زندگی‌شان ندارند و به واسطه سیستمی هدایت می‌شوند.»
کد خبر : 94107

حسین پوریانی فر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «این اثر قصه چهار نفری است که در یک دایره گیر کرده‌اند و برای بیرون آمدنشان مجبور به اجرای شروطی می‌شوند. در این اثر بیشترین چیزی که در نظرگرفته‌ام نوع زندگی این افراد بوده که با سیستمی از بیرون هدایت می‌شود.»


وی عنوان کرد: «تمامی آرزوها و خواسته‌های این افراد توسط سیستم تعیین شده است و آنها مجبورند طبق ضوابط مشخص شده رفتار کنند. چهار نفری که در دایره محبوس شده‌اند، انسان‌های بی‌هویتی هستند که خود را نمی‌شناسند و هدفی در زندگی ندارند.»


کارگردان «شینیون» با اشاره به این‌که این نمایش می‌تواند نگاه انتقادی به شرایط اجتماعی داشته باشد، تصریح کرد: «حسی که نسبت به شرایط موجود داشتم باعث شد تا این ایده به ذهنم خطور کند که این موضوع می‌تواند تبدیل به نمایش شود.»


وی درباره صحنه این اثر نمایشی تشریح کرد: «چسب قرمز که به صورت دایره قرار داده شده، محدوده بازیگران را مشخص می کند. همچنین در صحنه نمایش یک سری کارتون و سیگارهایی وجود دارد که این سیگارها همان سیگارهایی است که سیستم به این افراد ارائه می‌کند و آدم‌ها را به آن عادت داده است. آدم‌های این قصه به واسطه سیستمی که برایشان تعیین تکلیف می‌کند به گرفتن این سیگارها عادت کرده‌اند و دریافت روزانه آن را سهمیه خود می‌دانند. طراحی دایره برای نشان دادن محدوده افراد است.»


پوریانی فر در سخنانش تاکید کرد: «در نوع اجرای نمایش نیز سعی شده میزانسن‌ها و بازی‌ها شکل چیدمانی داشته باشند. این اثر نمایشی به زمان یا مکان خاصی اشاره ندارد و لباس بازیگران هم لباس‌های یکدستی است که شباهتی به لباس سازمان‌ها یا نهادها (پادگان، بیمارستان و...) ندارد. ما در طراحی لباس خواستیم لباس بازیگران که نمونه‌ای از آدم‌های جامعه هستند، به مکان یا دوره خاصی اشاره نداشته باشد که البته این امر ما را دچار محدودیت‌های زیادی نیز کرد و در نهایت باعث شد طراحی ساده‌ای برای این بخش در نظر بگیریم.»


وی همچنین ضمن اظهار رضایت از اجرای نمایش«شینیون» در ماه مبارک مضان، درباره اجرای این اثر در سالن کوچک تالار مولوی اظهار کرد: «این اثر در هجدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی روی صحنه رفت و به عنوان اثر برگزیده انتخاب و معرفی شد و برای اجرای عمومی هم سالن کوچک مولوی برای این اثر در نظر گرفته شد که در نهایت پس از یکسال پیگیری توانستم امکان اجرا را بدست آورم.»


پوریانی فر افزود: «با وجود این‌که برای اجرای این نمایش نیاز به سالن کوچک دارم اما اجرا در سالن کوچک هم برای این اثر چندان مناسب نیست چراکه عمق سال چیزی حدود 5 متر است، در حالی که ما به عمق 8 متری نیاز داشتیم. به دلیل این مسئله در اجرای عمومی مجبور شدم میزانسن‌ها را محدود کنم تا تماشاگری که در بخش بالایی سالن نشسته‌ است بتواند صحنه را ببیند. در حقیقت در اجرای عمومی «شینیون» اجرا و سالن را شبیه به هم کردیم.»


نمایش «شینیون» تا 2 تیرماه هر شب ساعت 19 با بازی حمیدرضا جمشیدی، امیر کریم زاده، محسن مظاهری، ابراهیم نائیج در سالن کوچک تئاتر مولوی به اجرا در می‌آید.


انتهای پیام/

برچسب ها: تالار مولوی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته