۷ هزار کودک بازمانده از تحصیل در تهران/ مسئولان چه برنامه ای برای بازگشت آنها به مدارس دارند؟
به گزارش خبرگزاری آنا، در حالی که آموزش و پرورش تهران سالهاست با چالشهای بازماندگان از تحصیل مواجه است، برنامههایی بهمنظور شناسایی و بازگشت این دانشآموزان به مدارس در حال اجرا است. طبق آمارهای موجود، حدود ۷ هزار کودک در تهران به دلایل مختلف از تحصیل بازماندهاند که این موضوع نگرانیهایی را برای مسئولان ایجاد کرده است. این دانشآموزان به دو دسته تقسیم میشوند. آنهایی که به دلیل مشکلات پیش از ورود به مدرسه، تجربهای از حضور در کلاسهای درس ندارند و آنهایی که به دلیل مشکلات اقتصادی، اجتماعی یا خانوادگی از ادامه تحصیل بازماندهاند.
از پیگیری برای بازگرداندن دانشآموزان ترکتحصیل به چرخه آموزشی
محمدعلی زنجانی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، گفت: در بحث بازماندگان از تحصیل، دانشآموزان بازمانده به دو دسته کلی تقسیم میشوند؛ دسته اول، آنهایی که از مبادی ورودی، یعنی پیش از ورود به مدرسه، از تحصیل بازماندهاند و تجربهای از حضور در مدرسه ندارند. این گروه نیازمند کمکهای ویژه نهادها، ارگانها و موسسات غیر دولتی برای رفع موانع و هدایت به سمت مدرسه هستند. دسته دوم، دانشآموزانی هستند که به دلیل ترک تحصیل از ادامه تحصیل بازماندهاند؛ اینها در مدرسه حضور داشتهاند، اما به دلایلی ترک تحصیل کردهاند.
وی افزود: آموزش و پرورش تلاش میکند با استفاده از ظرفیتهای موجود در مدارس، محلات، شهرها و روستاها این دانشآموزان را به مدرسه بازگرداند. مدیران مدارس موظف هستند که به طور داوطلبانه، دانشآموزان سال قبل را که امسال به مدرسه نیامدهاند و مشکل دیگری ندارند، پیگیری کنند.
زنجانی ادامه داد: برای کسب اطلاعات بازماندگان، از سامانه ثبت احوال استفاده میکنیم که کودکان در سن مدرسه را شناسایی و اطلاعات آنها را به آموزش و پرورش ارائه میدهد. سپس سامانه دانشآموزی سیدا، دانشآموزان فعال را با این اطلاعات تطبیق میدهد. این روش تنها برای دانشآموزان ایرانی کاربرد دارد.
۷۱۴ کودک تهرانی با کمک خیرین به چرخه آموزش برگشتند
وی گفت: در استان تهران، به دلیل مهاجرتهای داخلی و همپوشانی آماری با شهر تهران و استان البرز، احصای دقیق بازماندگان از تحصیل بسیار دشوار است. بسیاری از افراد ساکن شهرهای اقماری یا شهرستانها برای تولد فرزند خود به تهران مراجعه میکنند که این موضوع کار آمارگیری را پیچیدهتر کرده است.
زنجانی افزود: با توجه به این پیچیدگیها و مهاجرتهای مداوم، نمیتوانیم آمار دقیقی از بازماندگان از تحصیل ارائه کنیم. با این حال، در قالب طرح شهید محمودوند و طی سه فاز شناسایی، جذب و نگهداشت، در حال پیگیری وضعیت این کودکان هستیم.
وی تصریح کرد: از حدود ۷۴۹۴ نفری که از سامانه به عنوان بازمانده به ما معرفی شدهاند، توانستیم نزدیک به ۵۰۰ نفر را در دو سال گذشته پیگیری کنیم و متأسفانه حدود ۴۳۰۰ نفر از آنها شناسایی نشدند. این بدان معناست که این افراد یا مهاجرت کردهاند و در مناطق دیگر در حال تحصیلاند یا اطلاعات آنان در سیستمهای ما ثبت نشده است.
وی ادامه داد: از تعداد باقیمانده، حدود ۳۱۶۶ نفر همچنان به عنوان بازمانده از تحصیل ثبت شدهاند؛ اما بسیاری از آنها به دلیل مشکلات سامانه و باگهای سیستم، از این دسته هستند. برخی از این کودکان فوت شدهاند و برخی دیگر با تأخیر در ثبتنام به مدرسه وارد شدهاند.
معاون آموزش ابتدایی افزود: در خصوص کودکانی که به دلیل مشکلات مالی یا فقر اجتماعی از تحصیل بازماندهاند، با کمک برخی موسسات و نهادها از جمله مجمع خیرین، تلاش کردهایم موانع مالی را برطرف کنیم و آنان را به تحصیل بازگردانیم. تاکنون نزدیک به ۷۱۴ نفر از این کودکان وارد چرخه آموزش شدهاند.
وی با بیان اینکه برای جلوگیری از ترک تحصیل، بر حفظ دانشآموزان فعلی تأکید داریم، عنوان کرد: مواردی همچون فقر خانوادهها، مشکلات تردد یا بیماری کودکان را شناسایی و رفع میکنیم. برای دانشآموزان در مناطق دورافتاده که نمیتوانند به مدارس نزدیک دسترسی داشته باشند، معلم اعزام میکنیم و حتی برای دانشآموزانی با مشکلات پزشکی که امکان خروج از منزل ندارند، از طریق اداره آموزش استثنایی استان، خدمات آموزشی ارائه میدهیم.
زنجانی در پایان اظهاراتش بیان کرد: آمار بازماندگان از تحصیل که در رسانهها منتشر میشود، معمولاً دقیق نیست و وزارت آموزش و پرورش نیز آن را تأیید نکرده است. با این حال، هر تعداد کودکی که از تحصیل محروم باشد، برای آموزش و پرورش یک عدد بزرگ محسوب میشود و از همه نهادها و افراد جامعه خواستاریم در شناسایی و حمایت از این کودکان ما را یاری کنند.
بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش
در نهایت، علیرغم چالشهای مختلفی که پیشروی شناسایی و بازگشت کودکان بازمانده از تحصیل قرار دارد، آموزش و پرورش تهران با استفاده از ظرفیتهای موجود و همکاری نهادهای مختلف به تلاشهای خود ادامه میدهد. اگرچه هنوز هم تعداد زیادی از این کودکان شناسایی نشدهاند، اما عزم راسخ مسئولان برای بازگرداندن آنها به چرخه آموزش و تحصیل، نوید بخش آیندهای بهتر برای این کودکان و جامعه است. همهی تلاشها بر این است که هیچ کودکی به دلیل مشکلات اجتماعی، اقتصادی یا خانوادگی از تحصیل محروم نماند. همچنان نیاز به همکاری گستردهتری از سوی سازمانها، نهادهای اجتماعی و خانوادهها وجود دارد تا این مشکل حل شود و حق آموزش برای تمامی کودکان تأمین شود.
انتهای پیام/