دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فرامرز روشنایی به حامی نوظهور وزارت ارشاد پاسخ داد: وقتی فارس مدافع سیاست فرهنگی دولت می‌شود

فرامرز روشنایی بازیگر، مدیر روابط عمومی انجمن بازیگران سینمای ایران و نیز مسئول روابط عمومی چندین فیلم سینمایی در اعتراض به استفاده از لفظ «روابط عمومی چی» در یکی از یادداشت‌های خبرگزاری فارس نامه سرگشاده‌ای را منتشر کرد.
کد خبر : 93830

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، روشنایی که سابقه بر عهده داشتن مسئولیت روابط عمومی بسیاری از فیلم‌های سینمایی را در سوابق خود دارد و در حال حاضر نیز مدیر روابط عمومی انجمن بازیگران سینمای ایران است، پس از اینکه خبرگزاری فارس در تاریخ 24 خرداد ماه در مطلبی با عنوان «فشار «شلاق‌زن‌های» سینما به وزیر ارشاد/ رادیکال‌ها جنتی را «تبر به‌دست» خواندند» نوشته بود: «حال سینما بد است چون چند نفر کار چاق‌کن و در بهترین حالت روابط عمومی‌چی فیلم‌ها و جشنواره‌ها هستند برای رسیدن به اهداف خود می‌توانند با نادیده گرفتن فرهنگ یک ملت اینگونه به وزیر ارشاد حمله کنند.» فارغ از محتوای این مطلب، نسبت به استفاده از لفظ نامناسب «روابط عمومی چی» اعتراض کرده و نامه سرگشاده‌ای را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.


در متن نامه سرگشاده به مسئول حوزه سینما و تئاتر خبرگزاری فارس آمده است:


« حال سینما بد است چون چند نفر کار چاق‌کن و در بهترین حالت روابط عمومی‌چی فیلم‌ها و جشنواره‌ها هستند برای رسیدن به اهداف خود می‌توانند با نادیده گرفتن فرهنگ یک ملت اینگونه به وزیر ارشاد حمله کنند.


خبرگزارى فارس 24خرداد 1395


ظاهرا به کار بردن الفاظ و کلمات نامناسب از سوی کسی که هیچگونه دغدغه سینمایی نداشته و ندارد، در رسانه ملی باعث شده تا قبح این کار شکسته و به مرور در دیگر رسانه‌ها هم تسری پیدا کند.


این روزها در مجادله‌هایی که صورت گرفته، از سوی همان فرد بی دغدغه‌ای که عرض کردم، برای حقیر نشان دادن فرد مقابل از واژه «روابط عمومی» استفاده کردند که جای بسی تاسف است. بر ایشان اشکالی وارد نیست، چون ایشان ماموریت دارند که سینمای ایران را همواره تحقیر کنند.


ولی زمانی که یک خبرگزاری که تولید خبر آن بدون شک مرهون مسئولین روابط عمومی است، از واژه «روابط عمومی چی‌ها» استفاده می‌کند، دل به درد می‌آید.


لازم به ذکر نیست که تمامی مسئولین روابط عمومی فیلم‌ها در سینمای ایران، هم و غم خود را برای بهتر دیده شدن محصولات سینمای ایران به کار می‌برند و از سردرگمی رسانه‌ها برای تولید خبر جلوگیری می‌نمایند.


آیا به نظر شما درست است که در حرف‌ها و نوشته‌ها از لفظ ناخوش‌آیند: «خبرگزاری چی‌ها» و یا «فارس چی‌ها» استفاده بشود؟


امیدوارم این نوشته فارغ از جنجال‌های حیدری، نعمتی که راه افتاده باعث تصحیح الفاظ ناخوش آیند بشود.


با احترام: فرامرز روشنایى


مسئول روابط عمومى فیلم از سال 1375 تا کنون


در یادداشت خبرگزاری فارس که در حمایت از وزیر ارشاد به دلیل توقیف چند روزه فیلم «عادت نمی‌کنیم» و لغو اکران ویژه فیلم «50 کیلو آلبالو» در ماه مبارک رمضان نوشته شده، آمده است: «رادیکا‌ل‌ها وزیر ارشاد را تنها زینت‌المجالس می‌دانند و با نفوذ در شوراهای مختلف عنان کار را به دست گرفته و حالا که وزیر از مجموعه خودش می‌خواهد با دقت بیشتری فیلم‌ها بازبینی شوند این جماعت برآشفته می‌شوند که چرا در کار ما و دوستان‌ما و آنها که ما در رسانه‌های زنجیره‌ای حمایتشان می‌کنیم دخالت می‌کنی!


این روزها و پس از آنکه قوه قضائیه مجبور شد به‌خاطر کم‌کاری برخی نهادهای مسئول در موضوع آگهی‌های ماهواره‌ای فیلم‌های سینمایی وارد ماجرا شود و برای تخلف پیش‌آمده، ابتدا تذکر و در صورت لزوم اقدام قانونی انجام دهد و بعد از آنکه وزیر ارشاد، دیر هنگام اما شجاعانه، از بابت اکران چند فیلم به خاطر محتوای نامناسب و تضعیف باورها و ریشه اعتقادی مردم اظهار شرمندگی کرد، حالا در فاصله چند روز از این اتفاقات شلاق‌زن‌های سینما به جان وزیر افتاده‌اند و گفته‌اند که جنتی با تبر در حال قطع ریشه‌های سینماست.


واقعیت آن است که امروز رادیکال‌هایی که در این سال‌ها سینما را از آن خود می دانستند حالا با رسیدن به سال‌ آخر دولت هر چه در توان دارند در جهت امتیازگیری از ارشاد گذاشته‌اند و بی دلیل و با دلیل بر ارشاد می‌تازد تا آخرین خون رگ‌های سینما را بدین واسطه بمکند و اگر دولت بعدی مطابق میلشان نبود برای مدتی از غنایم بدست آمده سیراب باشند.


جنتی اگرچه بواسطه وزارتش در دولت فعلی باید به اهداف دولت پایبند باشد اما پیش از آن او به قانون اساسی کشور اعتقاد دارد و باید حافظ اموری باشد که قوانین کشور بر دوش وی گذاشته است. اینکه وزیر دستور بازبینی دوباره تمام فیلم‌ها را داده است (اگر بنا را بر درست بودن خبر بگذاریم) تخلف نیست بلکه نظارت بر مجموعه تحت امر است. تندروهای سینما هنوز قبول ندارند که علی جنتی وزیر ارشاد است و حق دارد بر امور معاونت‌ها و بخش های زیر مجموعه خود نظارت داشته باشد، رادیکال‌ها وزیر ارشاد را تنها زینت المجالس می‌دانند و با نفوذ در شوراهای مختلف عنان کار را به دست گرفته و حالا که وزیر از مجموعه خودش می‌خواهد با دقت بیشتری فیلم‌ها بازبینی شوند این جماعت برآشفته می‌شوند که چرا در کار ما و دوستان‌ ما و آنها که ما در رسانه‌های زنجیره ای حمایتشان می‌کنیم دخالت می‌کنی!


این جماعت که خود را دلسوز سینما می‌نامند تلویزیون را کم مخاطب می‌دانند اما از طرف دیگر برای حضور در چند دقیقه آنتن سر و دست می‌شکنند حال می‌خواهد شبکه خبری باشد و یا شبکه تخصصی ادب و فرهنگ و در همین حال با اعتماد بنفسی مثال زدنی در توجیه خطای غیرقابل اغماض سینماگران ‌می‌گویند چون تلویزیون کم مخاطب ما تیزر فیلم آنها را پخش نمی‌کند اهالی سینما مجبور به سپردن آگهی فیلم های خود به شبکه‌های معاند و دشمن نظام و انقلاب هستند.


در مظلومیت قوه قضائیه همین‌ بس که اگر به سینماگران تذکر می دهد در پازل رسانه‌ای دشمنان قسم خورده انقلاب بازی نکنید از طرف مافیای سینما متهم به خشکاندن ریشه های سینما می‌شود.


حقیقتا حال این ‌روزهای سینما بد است اما دلیل آن تبر به دست شدن وزیر نیست بلکه بخاطر اهمال کاری مدیران و مسئولان سازمان سینمایی است که به جای دقت در امور و ماموریت‌های خود و عمل به قوانین به کدخدامنشی رو آورده‌اند و در مجالس به جای تبین اهداف، اشعار حافظ و مولوی می‌خوانند و جماعتی بر ساده لوحی‌شان کف می‌زنند و کار را به جایی رسانده‌اند که عبارت «ولنگار فرهنگی» زیبنده آنهاست.


حال سینما بد است چون چند نفر کار چاق‌کن و در بهترین حالت روابط عمومی‌چی فیلم‌ها و جشنواره‌ها هستند برای رسیدن به اهداف خود می‌توانند با نادیده گرفتن فرهنگ یک ملت اینگونه به وزیر ارشاد حمله کنند.»


نکته جالب یادداشت مزبور تغییر موضع خبرگزاری فارس است که همواره منتقد دولت تدبیر و امید بوده و هست، حالا که جنتی و عملکردش در طی این سه سال از سوی سینماگران مورد اعتراض و انتقاد واقع شده در نقش حامی وزیر ارشاد ظاهر شده و اقدام ضد سینمایی جنتی را مورد توجه و تقدیر قرار داده است و بدتر اینکه با استفاده از الفاظی توهین‌آمیز سعی در تحقیر دیگر رسانه‌ها و افراد منتقد به وزیر ارشاد داشته است.


این در حالی است که بسیاری از اهالی سینما و رسانه ضمن حمایت از اعتراض جنتی به فیلم «50 کیلو آلبالو» اما توقف اکران این فیلم را نادرست دانسته و همچنین به قربانی شدن فیلم «عادت نمی‌کنیم» به دلیل تبلیغات ماهواره‌ای، در شرایطی که به دلیل عدم همراهی صدا و سیما و نرخ گزاف تبلیغات تلویزیونی و شهری، تمام فیلم‌ها از این فضا برای تبلیغات ارزان قیمت و متاسفانه پرمخاطب استفاده کرده‌اند، معترض بودند.


گزارش از مریم قربانی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب