دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آبان 1403 - 00:01

آتش‌بس روی خط تنش

آتش‌بس روی خط تنش
منطقه برای عبور از دالان تنش نیازمند آتش‌بس است حال‌ آنکه شواهد حاکی از عدم هماهنگی میان توقعات سیاسی تل‌آویو و حقایق میدانی است.
کد خبر : 938079

خبرگزاری آنا- مریم خرمائی: «طرح آتش‌بس بدون مرحله»، این خبری بود که در تاریخ ۲ مهر از طرف کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی سر زبان‌ها افتاد مبنی بر اینکه آمریکا پیشنهاد جدیدی را برای توقف درگیری‌ها در غزه ارائه داده که برخلاف طرح قبلی واشنگتن به سه مرحله تقسیم‌بندی نشده است.

کمتر از یک ماه بعد در تاریخ ۶ آبان، پایتخت قطر میزبان نشستی با حضور مقام‌های امنیتی آمریکا و اسرائیل شد تا گفتگو‌ها برای حصول توافق تبادل اسرا و درنهایت آتش‌بس از سر گرفته شود.

اظهارات گالانت نشان می‌دهد که برخلاف ضربات انکارناپذیر به جبهه مقاومت، دست تل‌آویو برای بُر زدن کارت‌های برنده چندان هم باز نیست

در حدفاصل این دو تاریخ (۲ مهر تا ۶ آبان)، خاورمیانه در دالان تشدید تنشی افتاد که در آن علاوه بر ترور رهبران حزب‌الله و حماس، آستانه ترس ایران و اسرائیل از ورود به درگیری مستقیم، جابجا شد.

در نگاه اول به نظر می‌آید که صهیونیست‌ها در کمتر از یک ماه، راه را برای تحمیل شروط خود بر میز مذاکره صاف کرده‌اند؛ اما اظهاراتی که «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم روز یکشنبه مطرح کرد، به این معناست که برخلاف ضربات انکارناپذیر به جبهه مقاومت، دست تل‌آویو برای بُر زدن کارت‌های برنده چندان هم باز نیست.

این بریده‌ای از صحبت‌های گالانت است: «برای آزادی گروگان‌ها باید امتیازات دردناکی بدهیم... هر چیزی را نمی‌شود با زور جواب داد و نمی‌توان تمام اهداف را تنها با عملیات نظامی محقق کرد... امسال ضربه سختی به دشمن وارد کردیم و واقعیت امنیتی جدیدی پیرامون خود به وجود آوردیم، اما بهای این (پیروزی‌های بی‌سابقه) خیلی سنگین بود.»

تداوم تنش بعد از عبور کابینه افراطی تل‌آویو از دالان ترور فرماندهان مقاومت و رویارویی مستقیم با ایران، نشان‌دهنده آن است که در پشت دستاورد‌های به‌ظاهر نظامی، اوضاع سیاسی اسرائیل همچنان وخیم است

هم‌زمان، رسانه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» گزارش داد که گالانت چند ساعت قبل از حمله اسرائیل به ایران در بامداد ۵ آبان، در نامه‌ای شدیداللحن خطاب به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر، به او هشدار داده بود که از روی یک قطب‌نمای کهنه، جنگ را اداره می‌کند و با توجه به تحولات منطقه به‌ویژه درگیری مستقیم اسرائیل و ایران، باید در اهداف اعلامی خود تجدیدنظر کند.

این اهداف اعلامی عبارتند از تداوم جنگ با ادعای ریشه‌کن کردن حماس و بازگرداندن اسرای صهیونیست به خانه.

اگرچه پیش از ارتقای تنش به سطح فعلی، میان گالانت و نتانیاهو درباره برخی موارد ازجمله اداره نظامی غزه در دوره پساجنگ اختلاف‌نظر وجود داشت و حتی زمزمه برکناری وزیر جنگ هم شنیده می‌شد؛ تداوم این تنش بعد از عبور کابینه افراطی تل‌آویو از دالان ترور فرماندهان مقاومت و رویارویی مستقیم با ایران، نشان‌دهنده آن است که در پشت دستاورد‌های به‌ظاهر نظامی، اوضاع سیاسی اسرائیل همچنان وخیم است.

در این میان، حتی ترور «یحیی سنوار» رهبر حماس، نتوانسته حس خانواده اسرای صهیونیست نسبت به نتانیاهو را تغییر دهد و همچنان جلسات سخنرانی وی با شعار «شرم بر تو» درگیر وقفه و تنش است.

به‌رغم نیاز به آتش‌بس برای آرام کردن افکار داخلی، نتانیاهو بخت خود را به نتیجه انتخابات آمریکا گره زده است

نتانیاهو متهم به تأخیر در حصول توافق جامع آزادی اسرا به امید تحقق اهداف واهی است- همان اهدافی که گالانت ساعاتی قبل از حمله به ایران، کارآمدی آنها را زیر سؤال برده بود.

از اظهارات وزیر جنگ رژیم این‌طور برمی‌آید که میان توقعات سیاسی تل‌آویو و حقایق میدانی ارتش اسرائیل هم‌خوانی وجود ندارد.

ایران حتی در بیانیه‌هایی که بعد از تجاوز نظامی اسرائیل به خاک خود صادر کرد، برقراری آتش‌بس پایدار در غزه و لبنان برای جلوگیری از کشتار مردم بی‌پناه و مظلوم را مورد تأکید قرار داد.

خبر‌ها حاکی از آن است که حماس هم در چارچوب توافق‌های به‌دست‌آمده در دوم ژوئیه از مذاکره استقبال می‌کند. آن توافق‌ها در چارچوب طرح سه مرحله‌ای بایدن تعریف می‌شود و شورای امنیت سازمان ملل متحد هم آن را در قطعنامه ۲۷۳۵ تأیید کرده است.

در اینکه خاورمیانه به یک آتش‌بس نیاز دارد شکی نیست، اما درباره واقع‌بینی نتانیاهو برای رسیدن به این نقطه عطف تردید‌ها زیاد است به‌ویژه آنکه او به نتیجه انتخابات ۵ نوامبر (۱۵ آبان) آمریکا و واگذاری سکان قدرت کاخ سفید به «دونالد ترامپ» جمهوری‌خواه دل خوش کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب