دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
به مناسبت روز جهانی پسوزیاریس؛

تشخیص بیماری صدف باید زیر نظر متخصص پوست انجام شود

تشخیص بیماری صدف باید زیر نظر متخصص پوست انجام شود
عضو رئیس انجمن متخصصین پوست به تشریح بیماری پسوزیاریس پرداخت و تشخیص این بیماری را ملزم به نظر متخصص پوست دانست.
کد خبر : 937682

به گزارش خبرنگار آنا؛بیماری صدف یک بیماری شایع پوستی است به‌طوری‌که در بعضی مناطق تا حدود پنج درصد از افراد به آن مبتلا می‌شوند و به دلیل ایجاد پوسته‌های نقره‌ای‌رنگ روی بدن به بیماری صدف شناخته می‌شود. 

آریا شفیعی هیئت‌مدیره متخصصین پوست مسئول عضو هیئت رئیس انجمن متخصصین پوست بابیان اینکه، بیماری‌ خود ایمنی پسوریازیس یک اختلال پوستی است و در آن سرعت تکثیر سلول‌های پوستی ۱۰ برابر بیشتر از حالت طبیعی است، گاولین مرحله از ابتلا به این بیماری التهاب و قرمزی در ناحیه‌هایی مانند زانو‌‎، آرنج و حتی پوست سر است و باعث رشد و بازسازی بیش‌ازحد پوست آن ناحیه از بدن می‎شود، و پوست آن قسمت سفت می‌شود.

وی افزود: پسوریازیس یا صدف تنها یک بیماری پوستی نیست بلکه بیماری سامانه‌ای است و ممکن است در اثر التهابی که ایجاد می‌کند تمام بدن را درگیر می‌کند. همچنین پسیوریازیس یک بیماری ژنتیکی و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

شفیعی ادامه داد: تمام اختلالات و مشکلاتی که با سیستم عصبی بدن درگیر باشد ممکن است باعث تشدید بیماری و بالا رفتن سرعت رشد آن شود، همچنین برخی داروها هم ممکن است همین اثر را داشته باشد و اگر کسی مصرف کند منجر به ایجاد بیماری صدف در فرد و  یا تشدید این بیماری شود.

عضو رئیس انجمن متخصصین پوست بابیان اینکه تشخیص پسوریازیس باید حتماً توسط متخصص پوست انجام شود، تشریح کرد: چراکه برخی علائم این بیماری ممکن است شبیه به بیماری‌های دیگر باشد و متخصص پوست باید نمونه‌برداری از پوست انجام دهد که برای این کار تیکه‌ای از پوست برداشته می‌شود و پس از ارسال به آزمایشگاه تشخیص آن حتمی می‌شود.

وی تأکید کرد: ما در بیماری‌های خود ایمنی نمی‌توانیم آن‌طور کامل ریشه بیماری را از بین ببریم اما می‌توانیم بیماری را با دارو به کمک اصلاح سبک زندگی کنترل کنیم؛ ازجمله این اصلاح سبک زندگی‌ها می‌توان به کنترل وزن و کم کردن استرس در بدن اشاره کرد.

شفیعی عنوان کرد: اما مهم‌تر از همه این اصلاحات سبک زندگی مراقبت‌هایی است که شامل استفاده از مرطوب کننده‌های خیلی قوی برای پوست و یا استفاده از داروهایی که به‌صورت موضعی استفاده می‌شود، اما اگر پیشرفت بیماری شدید باشد پزشکان مجبور هستند از داروهای خوراکی  استفاده کنند.

وی افزود: داروهای بیولوژیک راه جدیدتری از درمان است؛ نمونه‌ای از این دارو‌ها در ایران نیز موجود است اما نسخه جدیدتر و باکیفیت‌تری در خارج از کشور وجود دارد که هنوز در ایران موجود نیست، اما مشکل اصلی بیماران درزمینهٔ تأمین دارو‌های بیولوژیکی قیمت این دارو‌ها است که متأسفانه بیمه درصد کمی از قیمت این داروها را تحت پوشش قرار می‌دهد.

این متخصص پوشت گفت: بسیاری از بیماران صدف با توجه به قیمت بالای داروها و شرایط موجود این دارو‌ها را بدون بیمه و به‌صورت آزاد تهیه می‌کنند و به دلیل زیاد بودن طول درمان شرایط سختی را پست سر می‌گذارند. 

وی ادامه داد: علت اصلی بیماری پسوریازیس ژنتیک است، اما در برخی موارد مصرف تعدادی از دارو‌ها برای افراد باعث بروز این بیماری نیز می‌گردد و این بیماران با مراجعه به پزشک و تشخیص علت صدف در بیمار می‌توان آن را از بین برد.

عضو رئیسه انجمن متخصصین پوست متخصص پوست تأکید کرد: مطالعات انجام‌شده در دنیا نشان می‌دهد بیماری صدف می‌تواند ریسک بیماری را در برخی افراد زیادتر می‌کند؛ اما این مقالات فقط برای موارد خاص است و تمام افرادی که دچار پسوریازیس شده‌اند الزاماً دچار بیماری قلبی نمی‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب