دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 خرداد 1395 - 11:33

واکنش سخنگوی دولت به منع سخنرانی برخی چهره‌ها: جزئیات را از وزیر کشور جویا می‌شوم/ اراده‌های خارج از دولت عوامل لغو برنامه‌های مجوزدار/ تغییر نهاوندیان صحت ندارد

سخنگوی دولت درباره لغو برنامه‌های مجوزدار گفت: برخی با استناد به مجوزهای قانونی دیگری که در خارج از قوه مجریه است یا برخی نیروهای فعال که گاهی اقداماتی انجام می‌دهند که خسارات آن را ملت ایران می‌پردازند، باعث لغو این مراسم‌ها می‌شوند.
کد خبر : 93740

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری پیش از ظهر امروز خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا مبنی‌ بر چرایی لغو سخنرانی‌های مجوزدار یا ممانعت از حضور برخی سخنران‌ها در برنامه‌های مجوزدار که با حضور مقامات دولتی هم برگزار می‌شوند، اظهار کرد: طبق قانون، مجوزهایی از سوی وزارت کشور برای مراسم‌ها و مجوزهایی از سوی وزارت ارشاد برای کنسرت‌ها صادر می‌شود. برخی اراده‌ها با استناد به مجوزهای قانونی دیگری که خارج از قوه مجریه وجود دارند، ممکن است به لغو برنامه‌ها مبادرت کنند، یا نیروها و فعالانی که گاهی اقداماتی را انجام می‌دهند که خسارت آن را مردم ایران می‌پردازند، مثل حمله به ساختمان سفارت عربستان در تهران، این برنامه‌ها را لغو می‌کنند.


وی ادامه داد: اینکه عده‌ای به منافع ملی لطمه وارد کنند، گناه بزرگی است.


نوبخت درباره اقدامات دولت برای جلوگیری از لغو برنامه‌های قانونی مجوزدار تأکید کرد: آنچه دولت در توان خود دارد برای دفاع از این برنامه‌ها انجام می‌دهد.


وی همچنین درباره ممانعت از حضور آذر منصوری، عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در مراسمی در قرچک ورامین که روز گذشته صورت گرفته است، اظهار کرد: در این باره اطلاع دقیقی ندارم ولی جزئیات آن را از وزیر محترم کشور جویا می‌شوم و اطلاع‌رسانی خواهم کرد.


شکایت از ارسال‌کننده پیامک جعلی به بازنشستگان باید انجام شود


سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار آنا مبنی‌ بر اینکه «آیا سازمان برنامه و بودجه از ارسال‌کننده پیامک به بازنشستگان لشکری در مورد عدم دریافت حقوق اقدامی کرده است یا نه؟»، تصریح کرد: بله، همان زمان به واحد حقوقی سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد که این شکایت را در دستور کار قرار دهد و این کار حتما باید انجام شود؛ چون این پیامک موجب تشویش اذهان بازنشستگان عزیز شده بود و از طرفی رسانه‌های خارجی نیز از این مسأله سوءاستفاده کردند و آن را به مسائل سوریه و یمن ارتباط دادند و این یک اتهام بزرگ به نظام بود.


اعتصاب غذای روزنامه‌نگاران در بند در حوزه کار دولت نیست


نوبخت همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره بازداشت خبرنگاران و اعتصاب غذای احسان مازندرانی، مدیرمسئول سابق روزنامه فرهیختگان گفت: همه شما به نگاه دولت نسبت به بخش فرهنگ و خدمات اصحاب رسانه واقف‌اید ولی این مسائل در حوزه کار دولت نیست و مربوط به قوه قضائیه می‌شود؛ ولی ما امیدواریم که ان‌شاءالله هیچ خبرنگاری را در بند نبینیم.


تغییر نهاوندیان صحت ندارد


همچنین سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر احتمال تغییر رئیس دفتر رئیس جمهوری تصریح کرد: تغییر و تحول در کابینه دولت و رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گمانه‌زنی است و مدت‌هاست که آن را مطرح می‌کنند و صحت ندارد.


در بخش دیگری از نشست خبری امروز، سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره شایعات مطرح شده در مورد اطرافیان رئیس جمهوری و ارتباط برادر رئیس جمهوری با رئیس بانک رفاه، یادآور شد: به محض اینکه کسی دو روز دیده نمی‌شود اتهاماتی از بازداشت گرفته تا بقیه موارد مطرح می‌شود که اینها گمانه زنی‌هایی است و سخنگوی قوه قضاییه هم در این زمینه شفاف سازی کرده است. ما باید تا سال 96 هر روز منتظر یکی از این مطالب باشیم که می‌تواند اهداف سیاسی داشته باشد تا ذهن جامعه را به سمت این گمانه زنی‌ها ببرد و خدمات مغفول بماند اما ما به این مسائل ورود نمی‌کنیم و تلاشمان بیشتر برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق بخش تولید خواهد بود، شما منتظر باشید که هر روز از این صحبت‌ها مطرح شود.


توضیح نوبخت درباره برنامه دولت برای کارخانه ارج


سخنگوی دولت در مورد اخبار اخیر منتشر شده درباره تعطیلی روزهای شنبه به جای پنج شنبه گفت: تعطیلی روزهای شنبه تا الان در دستور کار دولت نیست.


نوبخت درباره برنامه دولت برای فعال کردن واحد کارخانه ارج اظهار کرد: دولت در حال فعال کردن 7 هزار و 500 واحد تولیدی متوقف شده است. بیش از چهار هزار واحد تولیدی در شهرهای صنعتی راکد هستند. سیاست دولت این است که آن ها را فعال کند.


سخنگوی دولت با بیان این که قرار است بیش از 16 هزار میلیارد تومان بین واحدهای تولیدی مختلف توزیع شود تا فعال شوند، افزود: کارخانه ارج هم مربوط به بانک ملی است و می تواند از این تسهیلات استفاده کند.


نوبخت با بیان این که قانونی وجود دارد که بانک‌ها نباید بنگاه داری کنند و موظف هستند تا این واحدها را واگذار نمایند، اضافه کرد: 6 خریدار داخلی و یک خریدار خارجی برای خرید واحد تولیدی ارج اعلام آمادگی کرده‌اند که کارهایش در حال انجام است. سیاست دولت در سال جدید فعال کردن واحدهای تولیدی راکد است.


پرداخت 2 هزار و 940 میلیارد تومان به کشاورزان


نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تا امروز سه میلیون و 708 هزار تن گندم به ارزش چهار هزار و 749 میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شد و از این رقم بالغ بر دو هزار و 940 میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده است.


وی با اشاره به اینکه مقدار خرید تصمینی گندم در این مدت نسبت به سال گذشته 22 درصد افزایش داشته است، گفت: تلاش دولت بر این است تا انگیزه بیشتر برای تولید محصولات داخلی کشاورزی ایجاد شود و از واردات این کالای استراتژیک بی نیاز گردد و بهمین منظور نسبت به افزایش قیمت خرید این محصولات اقدام کرده است.


رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ادامه داد: برای مثال قیمت یک کیلوگرم گندم وارداتی کمتر از 900 تومان تمام می‌شود و این در حالی است که قیمت خرید تضمینی بیش از یک هزار و 200 تومان برای دولت تمام می‌شود ولی دولت ترجیح می‌دهد تا محصولات کشاورزان را خریداری کند تا از واردات بی‌نیاز شویم.


نوبخت همچنین اظهار کرد: در شورای اقتصاد در زمینه خرید تضمینی برگ سبز چای نیز بررسی‌هایی صورت گرفته و امسال نسبت به سال گذشته از درجه یک به دو، برگ سبز چایی 12 و 13 درصد رشد قیمت خرید وجود داشته است.


سخنگوی دولت درباره پرونده‌های حقوق و پرداخت‌های غیرمتعارف در بیمه مرکزی و بانک رفاه، اظهار کرد: قطعا برای اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری و مسدود کردن تمام راه‌هایی که بتواند پاداش‌ها و پرداخت‌های غیرمتعارف ایجاد کند، باید با همکاری مجلس اقدام کنیم. اقدام قبلی درباره اصلاح ماده 134 قانون تجارت که مدیران شرکت‌های دولتی نتوانند مثل غیردولتی‌ها درصدی از سود خالص را به عنوان پاداش دریافت کنند توسط مجلس نشان می‌دهد که مجلس هم در این زمینه عزم جدی دارد.


وی ادامه داد: برای اطمینان باید کنترل‌های لازم را انجام دهیم و بنا به دستور رئیس جمهوری به معاون اول خود، دستورالعمل‌هایی در حال تهیه است و در تلاشیم کنترل‌های لازم و بازنگری داشته باشیم.


سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مدیرانی که حقوق نامتعارف داشتند عزل می‌شوند؟ تصریح کرد: قطعا اگر کسانی باشند که مشمول بخشنامه رئیس جمهور باشند این اقدام صورت خواهد گرفت.


نوبخت در ادامه عنوان کرد: البته این مواردی که این روزها مطرح است تنها چند مورد بوده که قابل تسری به همه مدیران نیست، اما رسیدگی‌های لازم باید صورت گیرد تا ذهن جامعه مطمئن شود. قطعا هیچ وقت دوست نداریم شاهد این اتفاقات باشیم. قبلا هم رئیس جمهوری در هیات دولت درباره این موضوع بحث کردند و به همه وزرا تاکید کردند که در حوزه کاری خودشان کنترل های لازم را انجام دهند حتی اگر یک یا دو مورد باشد.


وی اضافه کرد: دولت به شدت با فساد، تبعیض و نابرابری مقابله می کند و برایش مهم است که حتی یک مورد صورت نگیرد، اما در مقابل ببینید چقدر زحمات دولت نادیده گرفته می شود. قطعا تلاش می‌کنیم که شاهد اتفاقات نگران کننده و زیان باری که در سال های گذشته شاهدش بودیم، نباشیم اما به هر حال اذهان عمومی هنوز قضیه دکل نفتی گم شده و یا بابک زنجانی را فراموش نکرده‌اند و این موارد را نمی توان با آنها مقایسه کرد. به هر حال اگر هم با انگیزه های سیاسی اتاق فکری تشکیل شده که شنبه‌ها جلسه می‌گذارند و تعیین می‌کنند که تا آخر هفته اذهان عمومی را به کدام سمت ببرند ما در مقابل تلاش می‌کنیم بیشتر به رفاه و معیشت مردم و حل مشکلات جامعه توجه کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته