دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آبان 1403 - 00:01

بحران محاسباتی در تل‌آویو

بحران محاسباتی در تل‌آویو
علی‌رغم تشدید جنایات رژیم اشغالگر قدس در غزه و لبنان، همچنان شاهد حلقه مفقوده‌ای تحت عنوان «محاسبات ابطال شده» در معادلات نبرد هستیم.
کد خبر : 937381

به گزارش خبرگزاری آنا، آنچه در طول یک سال اخیر بار‌ها به چالش کشیده شده، پیش‌فرض‌ها و محاسباتی است که مبنای عملکرد مشترک مثلث شیطانی «موساد- ارتش –کابینه» در تل‌آویو بوده و هر سه طرف ماجرا اساساً شبهه‌ای در خصوص صحت و واقعیت این پیش‌فرض‌ها نداشتند! عملیات اخیر حزب‌الله لبنان در عکا که منجر به هلاکت ده‌ها صهیونیست و زخمی شدن تعداد زیاد دیگری از آنها شد، نقطه آشکارساز ابطال همین پیش‌فرض‌ها و ثوابت است.

این بحران محاسباتی نه‌تنها در عملیات‌های موردی از سوی اضلاع گوناگون مقاومت، بلکه در محاسبات مبنایی و راهبردی میدان نبرد نیز خود را نشان داده است. یکی از این موارد، معطوف به اشغال کامل غزه است: هدفی که صهیونیست‌ها اساساً جنایات و نسل‌کشی‌های خود در شمال و جنوب غزه را بر اساس آن آغاز کردند. نتانیاهو طی یک سال اخیر درصدد بوده که با تشدید حضور اشغالگران در محور موسوم به نتساریم (که شمال و جنوب غزه را از یکدیگر جدا می‌کند)، هزینه‌های مقاومت در برابر تل‌آویو را در میان فلسطینیان افزایش دهد.

بااین‌حال، استراتژی «افزایش هزینه‌های مقاومت»، مدت‌هاست ناکامی خود را در میدان نشان داده است. رژیم اشغالگر قدس از ماه اکتبر ۲۰۲۴ جنایات گسترده و جدیدی را در شمال نوار غزه آغاز کرده است. این ناحیه روزگاری پرجمعیت‌ترین منطقه باریکه تحت محاصره غزه بوده است. طبق محاسبات صورت گرفته از سوی ارتش رژیم اشغالگر قدس و موساد، قاعدتاً باید در همان هفته‌های ابتدایی جنگ غزه، دفرمه سازی نوار غزه و اشغال آن تحقق می‌یافت، اما همچنان شاهد استمرار مقاومت حماس و مردم غزه در برابر صهیونیست‌ها هستیم.

یکی از اصلی‌ترین دلایل شکست این راهبرد، قدرت مقاومت در نبرد ترکیبی و نامنظم با رژیم اشغالگر قدس است؛ جایی که بسیاری از محاسبات و پیش‌فرض‌های محاسباتی در میدان از سوی حماس و جهاد اسلامی به چالش کشیده می‌شود. علت دیگر نیز اصرار صد‌ها هزار نفر از ساکنان شمال غزه مبنی بر باقی ماندن در این منطقه و دفاع از حریم سرزمینی خود است.

 بخش شمالی غزه بیش از نیمی از جمعیت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری این باریکه را در خود جای داده است و صد‌ها هزار نفر از ساکنان آن مجبور به ترک خانه‌های خود در حملات رژیم اشغالگر قدس به این منطقه شدند؛ اما سازمان ملل تخمین می‌زند که بیش از ۴۰۰ هزار نفر هنوز در شمال نوار غزه پناه گرفته‌اند. مجموع این شرایط سبب شده تا «شکست طرح ژنرال‌ها» بیش از هر زمان دیگری رنگ واقعیت به خود گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب