دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مهر 1403 - 10:57

رابطه اسرائیل و سازمان ملل؛ فرزند سرکشی که طغیان کرد

رابطه اسرائیل و سازمان ملل؛ فرزند سرکشی که طغیان کرد
اسرائیل یک دولت ساختگی و پایگاه استعمار غربی در منطقه است و به لطف قطعنامه ۱۸۱ سازمان ملل به وجود آمد؛ اما در حال حاضر تلاش می‌کند تا بر سازمانی که آن را به وجود آورده برتری یابد، به نیرو‌های حافظ صلح این نهاد تیراندازی می‌کند و خواستار حذف دبیرکل آن است.
کد خبر : 936278

خبرگزاری آنا- نرگس عبدلی: رژیم اشغالگر، بامداد دوشنبه، ضمن به آتش کشیدن چادر آوارگان فلسطینی و زنده‌زنده سوزاندن آنان، مدرسه وابسته به آژانس آنروا را هدف بمباران قرار داد- مدرسه‌ای که پناهگاه آوارگان فلسطینی در النصیرات، واقع در مرکز نوار غزه بود.

البته این دست اقدامات رژیم علیه آنروا، آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک که به سازمان ملل وابسته است، امری تکراری است.

در جبهه لبنان نیز تیراندازی تانک‌های اسرائیلی به برج مراقبت در پایگاه «الناقوره» یونیفل و مجروح شدن شماری از نیرو‌های حافظ صلح؛ خشم دولت‌های مختلف علی‌الخصوص دولت‌های اروپایی ازجمله ایتالیا و فرانسه را برانگیخت و واکنش‌های تند بین‌المللی را به همراه داشت.

همچنین، «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد، این اقدام رژیم صهیونیستی، علیه نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل را جنایت جنگی خواند. اما در مقابل، رژیم صهیونیستی همچنان به‌گونه‌ای حق‌به‌جانب، این اتهامات را رد می‌کند و آنها را مغرضانه می‌داند.

در این دو واقعه شاهد بودیم علاوه بر ملت‌های غزه و لبنان، نهاد‌های سازمان ملل نیز هدف مستقیم وحشیگری‌های رژیم اسرائیل قرار می‌گیرند.

چه بر سر نهاد‌های سازمان ملل در منطقه می‌آید؟

در خصوص جبهه غزه، رژیم اشغالگر با ادعای نفوذ مقاومت در آنروا، دفاتر این نهاد را آماج بمباران قرار می‌دهد حال‌آنکه جنایت علیه بازو‌های سازمان ملل در منطقه، یکی دیگر از مصادیق وخامت روزافزون رابطه رژیم با سازمان ملل است.

بدیهی است که هدف اولیه رژیم صهیونیستی از حمله عامدانه به مقر یونیفل، ممانعت از حائل شدن نیرو‌های حافظ صلح و درنتیجه مناسب‌تر شدن بستر برای ادامه تجاوز رژیم به خاک لبنان است

«فیلیپ لازارینی» رئیس آنروا، امسال در مراسم دریافت جایزه صلح نوبل بیان داشت: ورای تجاوزات و حملات بسیاری که رژیم صهیونیستی در یک سال گذشته مرتکب شد؛ خلاص شدن از آنروا نیز یکی از اهداف اسرائیل در خلال جنگ غزه به شمار می‌رود.

در این میان، می‌توان به تصمیم اسرائیل مبنی بر مصادره مقر آنروا در قدس به بهانه عدم وجود مجوز‌های رسمی و با هدف برپایی شهرک‌های صهیونیستی اشاره کرد. همچنین گفتنی است اسرائیل از آغاز جنگ غزه تقریباً ۱۹۵ کارمند آنروا را در نوار غزه به قتل رسانده است.

 افزون بر این، لازارینی اشاره کرد: تلاش‌هایی از جانب رژیم برای برچیدن آژانس و طبقه‌بندی آن به‌عنوان سازمانی تروریستی، صورت گرفته است.

اما در رابطه با هدف قرار دادن مقر‌ها و نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل در لبنان، بدیهی است که هدف اولیه رژیم صهیونیستی از حمله عامدانه به مقر یونیفل، ممانعت از حائل شدن نیرو‌های حافظ صلح و درنتیجه مناسب‌تر شدن بستر برای ادامه تجاوز رژیم به خاک لبنان است. اما نکته‌ای که در این جبهه نیز نباید از نظر دور داشت، رابطه رژیم صهیونیستی با سازمان ملل متحد است.

 دکتر «عصام لکاوی» کارشناس سیاسی اردنی در خصوص رابطه رژیم و سازمان ملل بیان داشت: رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۶ تا به امروز، در تلاش است منطقه را از نیرو‌های بین‌المللی خالی کند و دلیل این امر این است که اسرائیل هیچ‌گونه توجهی به حقوق بین‌الملل، شورای امنیت و سازمان ملل ندارد. نیرو‌های مشغول در یونیفل از ۵۰ ملیت هستند. برخی آلمانی، برخی ایتالیایی برخی از کشور‌های غربی و الباقی از کشور‌های آسیایی و آفریقایی. درواقع دست‌های اسرائیل امروز بسیار دراز شده؛ چراکه از سکوت مطلق جهان در برابر جنایت‌هایش سوءاستفاده می‌کند.

ایالات متحده هم جز در قیل‌وقال رسانه‌ای کاملاً ناکارآمد است و در حال حاضر هم دغدغه‌ای جز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارد و درعین‌حال، با دست باز مشغول ارسال اسلحه و تدارکات به اسرائیل است. وضعیت آلمان و بسیاری از کشور‌های غربی هم به همین منوال است. خالی کردن منطقه از نیرو‌های بین‌المللی برای رژیم صهیونیستی فرصت بسیار مناسبی به‌حساب می‌آید که بتواند لبنان را اشغال کند و حتی به رود لیتانی برسد و به منابع آبی دست یابد؛ چراکه در صورت تحقق این سناریو، دیگر نه یونیفل، نه نیرو‌های لبنانی و نه حزب‌الله در جنوب رود لیتانی حضور خواهند داشت. این طرح در سال ۱۹۸۲ برای اشغال رودخانه لیتانی به‌منظور دسترسی به منابع آبی و درنتیجه دور نگه‌داشتن مستعمرات اسرائیل از حملات، گلوله‌ها و نیرو‌های مقاومت طراحی شد.

همچنین این کارشناس اردنی ادامه داد: ما با وضعیت جدیدی روبرو هستیم. جهان به‌ناچار ساکت است، حتی اگر برخی کشور‌ها تلاش کنند اقدامات رژیم را محکوم کنند.

پاسخ خونین اسرائیل به هر که در صف او نایستد

می‌توان گفت اسرائیل مستعمره ایست که در منطقه خاورمیانه ایجاد شده و از جانب آمریکا و بسیاری از کشور‌های پیمان ناتو حمایت می‌شود

برخی اعتقاد دارند که هدف قرار دادن نیرو‌های یونیفل توسط رژیم، درواقع تلاشی برای تضعیف سازمان ملل در مرحله اول و در مرحله دوم، پاسخ به آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان بود که از ابتدای جنگ غزه بار‌ها رژیم را به جنایت نسل‌زدایی در نوار غزه متهم کرده است. اسرائیل درواقع می‌خواهد این موضوع را تفهیم کند که پاسخ به هرکسی که در صف او نایستد این‌گونه خواهد بود.

اسرائیل یک دولت ساختگی و پایگاه استعمار غربی در قلب منطقه است و به لطف قطعنامه ۱۸۱ سازمان ملل به وجود آمد، اما در حال حاضر این رژیم تلاش می‌کند تا بر سازمانی که وی را به وجود آورده برتری یابد و بنابراین می‌بینیم که این رژیم برای هیچ‌یک از قطعنامه‌های صادره از سوی سازمان ملل احترامی قائل نیست تا آنجایی که اسرائیل خواستار حذف دبیرکل سازمان ملل می‌شود آن‌هم به این دلیل که گوترش به این حقیقت اذعان کرد که اسرائیل مرتکب جنایت کشتار جمعی شده است.

بنابراین، می‌توان گفت اسرائیل مستعمره ایست که در منطقه خاورمیانه ایجاد شده و از جانب آمریکا و بسیاری از کشور‌های پیمان ناتو حمایت می‌شود. همچنین مستعمره ایست که به روابط دیپلماتیک و قوانین بین‌المللی پایبند نیست و تنها از جانب ولی امرش که ایالات متحده آمریکاست سخن می‌گوید- آمریکایی که در تناقضی آشکار، کشتار غیرنظامیان را محکوم می‌کند و سپس می‌گوید که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد؛ و اکنون در شرایطی به سر می‌بریم که رژیم نازپرورده اسرائیل به فرزند سرکش سازمان ملل متحد تبدیل شده که نه تنها اعتبار روابط و قوانین بین‌المللی را مخدوش می‌کند و تمام کشور‌های جامعه بین‌الملل را نگران کرده، بلکه به مرحله‌ای رسیده که سازمان ملل را به‌عنوان نهادی که بیشترین تأثیر را در تأسیس این رژیم داشته است، آماج حملات خود قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب