دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
قویدل در گفت‌و‌گو با آنا خبر داد؛

داروی «آمیسیزومب» انقلابی در درمان بیماری هموفیلی/ پرداخت نیم‌درصد مبلغ دارو از سوی بیماران

داروی «آمیسیزومب» انقلابی در درمان بیماری هموفیلی  پرداخت نیم‌درصد مبلغ دارو از سوی بیماران
مدیر اجرایی کانون هموفیلی ایران گفت: تامین داروی آمیسیزومب برای بیماران هموفیلی می‌تواند انقلاب بزرگی را در صنعت داروسازی به وجود آورد.
کد خبر : 937187

احمد قوی دل مدیر اجرایی کانون هموفیلی ایران و مشاور هیئت مدیره این کانون در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار آنا، اظهار کرد: براساس توافق وزارت بهداشت و صندوق بیمه بیماران صعب العلاج، قرار است برای حدود ۱۲۰ نفر از بیماران هموفیلی که دچار مهارکننده هستند، داروی جدیدی با نام آمیسیزومب تامین شود.

وی ادامه داد: سال‌ها است که در دنیا به جای استفاده از داروی فاکتور هفت برای درمان بیماری هموفیلی مهارکننده، از داروی آمیسیزومب استفاده می‌شود. این دارو دو مزیت مهم دارد. اول این که به رگ تزریق نشده و زیرپوستی است و دوم، مدت زمان ماندگاری آن در بدن یک ماه است. این دو ویژگی مهم در درمان نوزادان و کودکان هموفیلی بسیار تاثیرگذاراست.

مدیر اجرایی کانون هموفیلی ایران افزود: بیماران هموفیلی که مشکل مهارکنندگی دارند تا کنون داروی فاکتور هشت مصرف می‌کرند اما دیگر این دارو برروی آنها اثر نداشته و مجبورند از داروی فاکتور هفت برای درمان مشکل خود استفاده کنند. تامین داروی آمیسیزومب برای این بیماران، می‌تواند انقلاب بزرگی را در صنعت داروسازی به وجود آورد.

قویدل گفت: در حال حاضر این دارو برای ۵۰ نفر از بیماران تامین می‌شود؛ اما متاسفانه سازمان غذا و دارو توزیع گسترده این دارو را منوط به پرداخت مبلغی از سوی بیماران هموفیلی کرده است. مبلغ این دارو حدود ۱۷۰ میلیون تومان است که بیماران باید حدود نیم درصد آن را ماهانه پرداخت کنند.

قویدل: چرا بیماران باید نیم درصد از هزینه این دارو را خودشان پرداخت کنند درحالی که آن‌ها با مشکلات مالی در تامین دارو‌های خود مواجه هستند.

وی تصریح کرد: تامین این دارو از سوی وزارت بهداشت و سازمان غذاودارو برای بیماران، هم به نفع مردم و هم به نفع دستگاه‌های دولتی است. زیرا بیماری که قرار است از این دارو استفاده کند دیگر نیازی به دارو‌های دیگر مانند فاکتور ۷ که بسیار هم گران قیمت‌تر هستند، ندارد.

مدیر اجرایی کانون هموفیلی ایران گفت: سازمان بیمه نیز اعلام کرده است، بیماران با استفاده از داروی آمیسیزومب حدود یک سوم هزینه‌های درمانشان برای دولت کاهش یافته است. اکنون موضوع اصلی این است که چرا بیماران باید نیم درصد از هزینه این دارو را خودشان پرداخت کنند درحالی که آن‌ها با مشکلات مالی در تامین دارو‌های خود مواجه هستند. متاسفانه این موضوع با سازمان‌های مختلف درمیان گذاشته شده است اما هرکدام پاسخ‌های متفاوتی می‌دهند که اصلا کمک کننده نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب