دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در دومین همایش ملی مهارت؛

بلندی: آموزش شغلی باید بر اساس نیاز جامعه در کشور تدوین شود/ آمایش سرزمینی؛ کلید بحران بیکاری دانش آموختگان

بلندی: آموزش شغلی باید بر اساس نیاز جامعه در کشور تدوین شود  آمایش سرزمینی؛ کلید بحران بیکاری دانش آموختگان
رئیس دانشگاه علمی کاربردی گفت: اگر قرار است به صلاحیت حرفه‌ای بپردازیم مستلزم این است که باید به آموزش‌های شغلی بپردازیم، یعنی از آموزش‌های تئوری دوری کنیم.
کد خبر : 936906

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دومین همایش ملی مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور صبح امروز (دوشنبه، ۳۰ مهر ۱۴۰۳) در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.

حسین بلندی، رئیس دانشگاه علمی کاربردی، در این همایش با اشاره به تغییرات چشمگیر بازار کار و صنعت خاطرنشان کرد: امروزه دانش، تخصص و مهارت به تنهایی پاسخگوی نیازهای کشور نیست، بلکه شایستگی‌های شغلی افراد یک امر بسیار مهم به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: موضوع دیگر، توجه دست‌اندرکاران سیاست‌گذاری کشور به صلاحیت حرفه‌ای است؛ در غیر این صورت، تحولی در این زمینه ایجاد نخواهد شد.

بلندی به ارتباط نزدیک صلاحیت حرفه‌ای با آموزش عالی اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط کنونی کشور و دنیا، صلاحیت حرفه‌ای به شدت با نظام آموزش عالی گره خورده است، اما نقش سیاستگذاران در این زمینه بسیار ویژه و حیاتی است.

رئیس دانشگاه ملی مهارت تأکید کرد: اگر می‌خواهیم به صلاحیت حرفه‌ای توجه کنیم، لازم است به آموزش‌های شغلی بپردازیم و از آموزش‌های تئوری دوری کنیم.

وی با بیان اینکه باید برای مشاغل مباحث مرتبط را تعریف کنیم، خاطرنشان ساخت: در این صورت، دیگر آزمایشگاه‌ها نمی‌توانند پاسخگوی نیازها باشند چرا که تصمیم گرفته‌ایم از محل کار نیازها را شناسایی و رفع کنیم. در این راستا، باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی بهره‌برداری کنیم.

بلندی در ادامه بیان کرد: ۹۳ درصد از دانش‌آموختگان دانشگاه علمی کاربردی شغل دارند، اما همچنان در کشور افراد بسیاری هستند که بیکار مانده‌اند. آمایش سرزمینی می‌تواند کلید حل این بحران باشد.

وی همچنین افزود: دنیا دیگر به دنبال مدرک دانشگاهی برای جذب نیرو در بازار کار نیست، بلکه بر روی صلاحیت‌های حرفه‌ای تمرکز کرده است. در حال حاضر، صنعت به نیروی کار زیادی نیاز دارد و با وجود بیکاری دانش‌آموختگان، باید ارتباط صنعت با بازار کار را تقویت کنیم.

در پایان، بلندی گفت: برای دانش‌آموختگان بیکار، به فرمایش مقام معظم رهبری، اولین امریه را دریافت کردیم. استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای مهم‌ترین اقدام ما در این راستا خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب