دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
طهرانچی:

کرسی‌های آزاداندیشی به دنبال ایجاد الگوهای فرهنگی هستند/ چاره صیانت از فضای مجازی، پرروش گفتگو است

کرسی‌های آزاداندیشی به دنبال ایجاد الگوهای فرهنگی هستند  چاره صیانت از فضای مجازی، پرروش گفتگو است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم اختتامیه مرحله حضوری کشوری اولین رویداد سراسری رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاد اندیشی گفت: فناوری نرم به معنای توانایی ایجاد الگوهای فرهنگی است و کرسی‌های آزاداندیشی به دنبال کسب این فناوری نرم هستند.
کد خبر : 936818

به گزارش خبرگزاری آنا، محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، امروز یکشنبه ۲۹ مهرماه در مراسم اختتامیه مرحله کشوری اولین رویداد سراسری رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی در سالن واحد تهران مرکزی حضور یافت و به اهمیت پرورش و روشمندسازی گفتگو اشاره کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای سخنرانی خود بیان کرد: نظام سلطه منطق گفتگو را با منطق بمب‌های سنگرشکن و بمباران شدید جایگزین کرده است و فضا را به گونه‌ای تنظیم کرده که صدای مخالفان آن شنیده نشود و منطق آن‌ها به‌درستی طرح نگردد.

وی به پیام رهبر انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: هر کس برای احیای امر انقلاب و پایدارسازی نظام تلاش می‌کند، رهبر عزیز ما قدردان اوست، و من نیز از تمامی دست‌اندرکاران این رویداد تشکر می‌کنم.

طهرانچی ادامه داد: در نسل پنجم انقلاب صنعتی، انسان به‌عنوان ابزار دیده می‌شود. اگر انسان به مثابه ابزار باشد، دیگر اهل گفتگو نخواهد بود. این رویداد، کرسی‌های آزاداندیشی را به عنوان یک جریان مطرح می‌کند. نظام آموزش عالی ما به گفتگوی روشمند نیاز دارد. در دانشگاه‌ها، از مرحله آموزش و پژوهش عبور کرده و اکنون به کسب توانایی‌های نرم، مانند توانایی گفتگو، نیازمندیم.

وی افزود: رویداد کرسی‌های آزاداندیشی به دنبال کسب فناوری نرم و روشمندی در گفتگو است. خداوند در سوره الرحمن مسیر سعادت بشر را مشخص کرده و قرآن و کلام خود را به بشر عرضه کرده است. بیان با تفکر عجین است و اگر زبان فرد را از او بگیرید، او را از تفکر بنیادی محروم کرده‌اید. زبان مادری فرد را به یک متفکر تبدیل می‌کند، در حالی که با زبان ترجمه‌شده، فرد تنها یک مترجم است.

طهرانچی خاطرنشان کرد: علم، توانایی و گرایش با منطق گفتگو به هم مرتبط می‌شوند. گفتگو نتیجه‌ای از علم است که بر گرایش اثر می‌گذارد. علم با تفکر و توانایی با فرهنگ و فناوری مرتبط است، و برای توسعه این عناصر، گفتگو ضروری است. نظامی که صرفاً دانش داشته باشد، یادگیری در آن رخ می‌دهد، اما گفتگو زمانی صورت می‌گیرد که بتواند فرهنگ‌سازی کند. فناوری نرم به معنای توانایی ایجاد الگوهای فرهنگی است و کرسی‌های آزاداندیشی به دنبال کسب این فناوری نرم هستند.

وی تأکید کرد: گفتگو باید روشمند باشد و از اخلاق گفتگو حمایت کند. دانشگاه‌ها باید فضایی ایجاد کنند که دانشجویان علوم انسانی از کرسی‌های آزاداندیشی عبور کرده و توانمندی گفتگو را کسب کنند. بدون این توانایی، علوم انسانی به معنای واقعی نخواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: گفتگو ثمره دانشگاه است و فناوری در کنار گرایش و دانش به ایجاد توانایی‌های لازم برای گفتگو کمک می‌کند. اگر تحمل شنیدن حرف مخالف و صبر در گفتگو نداشته باشیم، اخلاق گفتگو را نخواهیم داشت.

وی به اهمیت تربیت اخلاقی در برابر وسوسه‌های شیطانی و ابزارهای گناه اشاره کرد و افزود: روش قرآن در مواجهه با این چالش‌ها، تقوا و خودکنترلی است. تقویت گفتگو راهکاری برای مدیریت فضای مجازی است، زیرا گفتگو از ظرفیت‌های فضای مجازی به‌درستی استفاده کرده و آن را در فضای حقیقی به نتیجه می‌رساند.

طهرانچی تأکید کرد: کرسی‌های آزاداندیشی بخشی از رسالت دانشگاه آزاد اسلامی است و فعالیت اساتیدی که به داوری و راهنمایی این رویداد کمک کرده‌اند، باید به عنوان بخشی از فعالیت دانشگاهی آن‌ها محسوب شود.

وی در پایان گفت: من نمی‌گویم داوری این رویداد بدون نقص است، اما داوری نیز مانند هر امر دیگری باید رشد کند. ما نکات ارائه‌شده را دریافت، تحلیل و در سال آینده بهبود خواهیم داد. مهم‌تر از گفتگو این است که بتوانیم مخاطب را قانع کنیم و توانمندی ما باید در این زمینه تقویت شود تا بتوانیم جامعه را اغنا کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب