دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هوش مصنوعی چگونه به دانش‌آموزان استثنایی آموزش داده شود؟

هوش مصنوعی چگونه به دانش‌آموزان استثنایی آموزش داده شود؟
رئیس سابق سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره چگونگی ورود هوش مصنوعی به مدارس استثنایی و نحوه کار کردن دانش آموزان با این تکنولوژی توضیحاتی را ارائه کرد.
کد خبر : 936725

حجت اله الماسی رئیس سابق سازمان آموزش و پرورش استثنایی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری آنا، درباره چگونگی ورود هوش مصنوعی به مدارس استثنایی و نحوه استفاده از ظرفیت فناوری‌ها اظهار کرد: «تشخیص ناتوانی‌ها و استعدادها» یکی از مهم‌ترین ماموریت‌ها در آموزش و پرورش استثنایی است.

وی افزود: از آنجایی که مولفه‌های بسیاری در تشخیص ناتوانی‌ها و استعداد‌ها سهیم هستند، معمولا هوش مصنوعی در مواردی نیازمند کمک است و نمی‌تواند ۱۰۰ درصدی عمل کند؛ بنابراین این برنامه را داریم که از هوش مصنوعی در تشخیص و توانبخشی استفاده کنیم.

رئیس سابق سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره چگونگی استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص و توانبخشی، گفت: سامانه یکپارچه رشد و تربیت با نام «سیرت» به جمع آوری تمام داده‌ها می‌پردازد و پس از تحلیل آنها با استفاده از هوش مصنوعی مسیر‌های توانبخشی را به مربی ارائه می‌دهد.

الماسی در پاسخ به این سوال که آیا ابزار‌های خاصی را برای استفاده دانش آموزان استثنایی از هوش مصنوعی طراحی کرده اید، بیان کرد: در حال حاضر ابتدای راه قرار داریم، اما برای ورود هوش مصنوعی به مدارس استثنایی «شخصی سازی آموزش و آموزش انفرادی» را در دستور کار قرار می‌دهیم.

رئیس سابق سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: بر اساس اطلاعات آموزش و پرورش استثنایی، همه مدارس باید مناسب سازی شده باشد ولی سطح کیفیت مناسب‌سازی در مدارس متفاوت است.

وی افزود:مدارس قدیمی به ویژه مدارسی که عادی بوده، اما به این سازمان داده شده‌اند؛ از نظر کیفیت سطح پایین‌تری نسبت به مدارس تازه تاسیس سازمان استثنایی دارند.

الماسی با بیان این که در برخی از مدارس اسثنایی ما امکاناتی همچون آسانسور وجود دارد؛ تصریح کرد: این امکانات ممکن است در برخی از مدارس کشور وجود نداشته باشد، اما ما سعی داریم تا این امکانات را در تمامی مدارس ایجاد کنیم.

وی با بیان این که سرویس‌های بهداشتی مدارس استثنایی با توجه به نیاز دانش‌آموز طراحی شده؛ افزود: ما در صدد هستیم تمام مدارس کشور را مجهز کنیم، اما متاسفانه برخی از مدارس نیازمند تغییرات هستند.

الماسی گفت: برخی از مدارس ممکن است استاندارد لازم را نداشته باشند، اما تلاش شده بچه‌ها در شرایط مناسب تحصیل کنند.

وی در پایان در خصوص کمبود معلم گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز کمبود نیروی انسانی دارد قرار است آزمونی برای جذب مربی برگزار شود، اما هنوز زمان دقیق این آزمون مشخص نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب