دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مهر 1403 - 00:01

مؤسسات نظرسنجی آمریکا زیر ذره‌بین

مؤسسات نظرسنجی آمریکا زیر ذره‌بین
در حال حاضر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که کامالا هریس و دونالد ترامپ در هر دو سطح ملی و ایالت‌های میدان نبرد با هم تنها حدود دو درصد فاصله دارند. وقتی رقابت تا این اندازه نزدیک است، پیش‌بینی برنده نهایی بسیار دشوار خواهد بود.
کد خبر : 936511

به گزارش خبرگزاری آنا، موسسات نظرسنجی در آمریکا، روزانه نتایجی را در خصوص برآورد‌ها و نتایج تحقیقات میدانی خود از رای‌دهندگان منتشر می‌کنند. تعارض و تناقضی که در این نظرسنجی‌ها وجود دارد، از یک سو نشان دهنده عدم اعتبار میدانی نتایج اعلامی و از سوی دیگر، بیانگر سردرگمی بخشی از رای دهندگان در خصوص حمایت از ترامپ یا هریس در انتخابات ماه نوامبر تلقی می‌شود. این سردرگمی، از آنجا اهمیت دارد که گردش آرای مردد به سود یا ضرر هر یک از دو نامزد، برنده این ماراتن سیاسی را در روز‌ها و حتی ساعات منتهی به انتخابات ریاست جمهوری پیش روی آمریکا مشخص می‌کند. 

اما نکته مهم برای موسسات نظرسنجی، اعتبار آنها پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات است. به عنوان مثال، برخی موسسات نظرسنجی در سال ۲۰۲۰ میلادی، پیروزی بایدن را در ایالت فلوریدا پیش بینی کرده بودند، اما در نهایت، ترامپ توانست رقیب خود را در این ایالت (با ۲۹ رای الکترال) شکست دهد. در مقابل، موسسات نظرسنجی کمتر پیروزی بایدن را در ایالاتی مانند آریزونا و جورجیا پیش بینی کرده بوند. با این حال، بایدن پیروزی‌های غیرمنتظره‌ای را در این دو ایالت کسب کرد و همین مسئله، شکست ترامپ را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ رقم زد. در این میان، بسیاری از موسسات نظرسنجی، اعتبار خود را از دست دادند. 

اکنون، رقابت موسسات نظرسنجی، بر سر پیش بینی هرچه دقیق‌تر نتیجه نهایی در ایالات مهم و سرنوشت ساز آمریکا به مراحل حساس خود رسیده است. همان گونه که اشاره شد، در حال حاضر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که کامالا هریس و دونالد ترامپ در هر دو سطح ملی و ایالت‌های میدان نبرد با هم تنها حدود دو درصد فاصله دارند. وقتی رقابت تا این اندازه نزدیک است، پیش‌بینی برنده نهایی بسیار دشوار خواهد بود.
نظرسنجی‌ها، حمایت‌ها از ترامپ را هم در سال ۲۰۱۶ و هم در سال ۲۰۲۰ دست‌کم گرفتند. مؤسسات نظرسنجی تلاش خواهند کرد تا این مشکل را به چندین روش برطرف کنند، ازجمله اینکه نتایج خود را به گونه‌ای ارائه دهند تا منعکس‌کننده ترکیب جمعیت رأی‌دهندگان باشد. اما آیا موسسات نظرسنجی (با توجه به رقابت نزدیک نامزد‌ها و وجود آرای مردد) قادر به انجام این کار خواهند بود؟!

تعدیل و تنظیم کردن نتایج نظرسنجی به این صورت دشوار است و برگزارکنندگان همچنان باید حدس‌های علمی در مورد عوامل دیگر، مانند اینکه چه کسی واقعاً در پنجم نوامبر برای رأی‌دادن حاضر خواهد شد، بزنند. به عنوان مثال، باید مولفه‌های تاثیر گذار در هر ایالتی جهت گردش یا چرخش آرای رای دهندگان در روز‌های پایانی انتخابات مورد توجه و تحلیل قرار گیرد.

 بسیاری از موسسات نظرسنجی در آمریکا طی ادوار اخیر نشان داده اند که از چنین قدرت پیش بینی و تحلیلی بی بهره یا حداقل کم بهره هستند. آنچه مسلم است اینکه نتایج نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی منتشر شده از سوی موسسات گوناگون، پس از مشخص شدن نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر از سوی مخاطبان عام و خاص آنها مورد بازبینی و قضاوت قرار خواهد گرفت. نگرانی موسسات نظرسنجی از کاهش اعتبار و قدرت پیش بینی آنها در صورت مغایرت نظرسنجی‌های فعلی با نتایج نهایی، از اکنون مشهود است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب