آماده باش اقتصادی در پکن
به گزارش خبرگزاری آنا، افزایش احتمال پیروزی دونالد ترامپ جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری این هفته آمریکا، چینیها را در وضعیت آمادهباش اقتصادی قرار داده است. درصورتیکه کامالا هریس دموکرات نتواند بر ترامپ غلبه پیدا کند، پیام انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ برای پکن، آغاز دوباره جنگ اقتصادی تمامعیار با کاخ سفید خواهد بود.
جمهوریخواهان آمریکا رسماً چینیها را به مداخله سلبی علیه کمپین انتخاباتی ترامپ متهم میکنند
البته در دوران ریاست جمهوری بایدن نیز جنگ تعرفهها در سطحی پایینتر میان طرفین شکل گرفت، اما در دوره دوم ترامپ، این روند تشدید خواهد شد و بسیاری از کالاهای وارداتی چین به ایالات متحده آمریکا را در بر میگیرد.
بهطورکلی، تهدید تعرفهای چین توسط دونالد ترامپ، صنایع چینی را که سالانه بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار به آمریکا صادرات دارند، تحتفشار قرار داده، بهطوریکه بخش قابلتوجهی از آنها به فکر انتقال خط تولید خود به دیگر کشورهای آسیایی افتادهاند.
شرکت اسباببازی سازی «مایک سیگان» برنامهریزی کرده تا در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سطح تولید خود را در چین به نصف کاهش دهد. بااینحال، شرکتهای چینی کماکان بااحتیاط، روند انتخابات ریاستجمهوری در آمریکا را دنبال میکنند. حتی کار به جایی رسیده که جمهوریخواهان آمریکا رسماً چینیها را به مداخله سلبی علیه کمپین انتخاباتی ترامپ در ایالات حساس و سرنوشتساز مانند پنسیلوانیا و میشیگان متهم میکنند.
این بار دونالد ترامپ صنایع چینی را به وضع تعرفه ۶۰ درصدی تهدید کرده که بسیار سنگینتر از تعرفههای وضعشده در دور پیشین ریاست جمهوری او است
بسیاری از شرکتهای چندملیتی، بر اساس تجربیاتی که در بین سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ میلادی (دوران اول ریاست جمهوری ترامپ) به دست آوردهاند، در حال تنظیم سیاستهای اقتصادی خود طی ۴ سال آینده، در صورت پیروزی ترامپ، هستند.
تجربهای که شرکت اسباببازی سازی «کید کرافت» در سال ۲۰۱۸ داشت یکی از این نمونههاست. این شرکت سازنده وسایل بازی کودکان در سال ۲۰۱۸ و در پی اعمال تعرفه ۷.۵ تا ۲۵ درصدی توسط دولت دونالد ترامپ، ۲۰ درصد از تولید خود را به ویتنام، هند و چند کشور دیگر منتقل کرد.
شواهد و مستندات موجود نشان میدهد که جنگ تعرفهها میان آمریکا و چین در صورت تکرار دوران ریاست جمهوری ترامپ سختتر خواهد شد و خبری از تخفیف این نبرد وجود ندارد. این بار دونالد ترامپ صنایع چینی را به وضع تعرفه ۶۰ درصدی تهدید کرده که بسیار سنگینتر از تعرفههای وضعشده در دور پیشین ریاست جمهوری او است. ازاینرو نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۵ نوامبر (۱۵ آبان)، برای پکن اهمیتی اساسی خواهد داشت.
این مسئله، خود را مستقیماً در نحوه سیاستگذاری تجاری شرکتهای چندملیتی در چین نشان داده است.
نظرخواهی خبرگزاری رویترز از ۲۷ صادرکننده محصولات چینی که حداقل ۱۵ درصد از صادراتشان به مقصد ایالات متحده است، حاکی از آن است که ۱۲ صادرکننده از هماکنون به این فکر افتادهاند که در صورت بازگشت ترامپ به کاخ سفید، سهم بیشتری از تولید خود را به خارج از کشور منتقل کنند.
انتهای پیام/