دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مهر 1403 - 00:03
عضو دانشمندان دو درصد برتر جهان در گفت‌وگو با آنا:

دانشجویان ایده‌های خود را بدون ترس عملی کنند/ لزوم تغییر نگرش در ورود به دانشگاه

دانشجویان ایده‌های خود را بدون ترس عملی کنند  لزوم تغییر نگرش در ورود به دانشگاه
عضو دانشمندان دو درصد برتر جهان تأکید کرد: دانشجویان در هر مقطع تحصیلی ایده‌های خود را با کمک افراد متخصص بدون هیچ ترسی تکمیل و آنها را عملی کنند، حتی اگر با شکست مواجه شوند.
کد خبر : 936329

خبرگزاری آنا؛ بین افرادی که به‌تازگی به عنوان دانشمند و پژوهشگر دو درصد برتر جهان اعلام شدند، نام الهام عزت‌زاده، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل هم به چشم می‌خورد.

عزت‌زاده دارای مدرک دکترای شیمی آلی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران و سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به عنوان پژوهشگر برتر استانی انتخاب شده است.

وی که سال گذشته نیز در لیست دو درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفته بود به عنوان سرآمد علمی دانشگاه آزاد اسلامی هم معرفی و اکنون عضو هیئت تحریریه سه مجله نمایه شده Scopus ISI است.

دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل درباره کتب و مقالات نگارش شده‌اش به خبرنگار آنا گفت: تاکنون ۵۰ مقاله از بنده توسط انتشارات مختلف در Elsevier, Wiley, Taylor و Springer منتشر شده است. دو کتاب که تألیف و ترجمه بوده‌اند نیز توسط انتشارات جهاد دانشگاهی استان اردبیل را به چاپ رسیده است.

تتتت
عزت زاده در پاسخ به این سوال که کدام مقالات شما پراستناد بوده اند؟ گفت: از مجموع مقالات بیش از ۱۰ مقاله دارای بالای ۸۰ استناد است که در قسمت مقالات پربینده در سایت مجله نامبرده قابل مشاهده است و مهم‌ترین فاکتور انتخابم در تمام مقالات چاپ شده تاکنون ناول بودن موضوع و به روز بودن آن و بیان این نوآوری به زبان ساده و قابل فهم بودن است. همچنین انتخاب نوع مجله و نشریه نیز سهم بسیار قابل توجهی در استناد قرار گرفتن توسط نوسیندگان دیگر است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی صرف نوشتن مقاله را برای پیشرفت و آبادانی کشور کافی ندانست و افزود: ایده پردازی و تحقق این ایده‌ها با مطالعه و تحقیق چندساله و تلاش به ثمر می‌رسد. اگر هر فردی در جامعه دارای هدف سالم و درست و برای آن هدفش تکاپو داشته باشد، این کشتی را با دورنمایی خوب و در ساحلی آرام در عمق اقیانوس پیشرفت و تلاش آرام آرام به هدف خواهد رساند.

این استاد رشته شیمی ارتباط فعلی دانشگاه با صنعت را مناسب نداست و ادامه داد: متاسفانه الگوی مناسبی برای تکمیل زنجیره ارتباط بین صنعت و دانشگاه وجود ندارد. انتظار می‌رود صنعت نیاز‌های خود در موضوعات مختلف را در اختیار دانشگاه قرار دهد تا دانشگاه بتواند تحقیقات خود را در قالب‌های مختلف به سمت نیاز صنعت و جامعه بکشد؛ البته صنعت باید در تامین امکانات لازم برای حل مشکلاتش نیز کنار دانشگاه باشد. در این صورت است که ارتباط صنعت و دانشگاه می‌تواند موفقیت آمیز باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاداسلامی اردبیل در سال‌های اخیر همواره بین ۱۲ واحد برتر بوده است، گفت: این دانشگاه با توجه به ظرفیت بالای نیروی انسانی متخصص در حوزه پژوهش در علوم مختلف از دانشگاه‌های موفق به شمار می‌رود و اگر امکانات لازم در اختیار محققان آن قرارگیرد و ارتباط مناسب با صنعت و جامعه حاصل شود می‌توان رشد روز افزون استان را در حوزه‌های مختلف شاهد بود.

این مدرس رشته شیمی نقش خانواده در شکل گیری موفقیت را غیر قابل انکار دانست و افزود: فراهم کردن شرایط آرام بخش، حمایت، تشویق، واقع گرایی، تعادل در هدف گذاری فاکتور‌های بسیار مهم در موفقیت هر کس برای تحقق ایده‌ها می‌باشد.

این محقق و پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی فضای شغلی در رشته‌های شیمی، بخصوص شیمی الی و شیمی تجزیه را بسیار گسترده دانسته و گفت: فارغ التحصیل مقاطع مختلف رشته شیمی باید به نرم افزار‌های تخصصی مربوطه مسلط باشند و کار با دستگا‌های تخصصی از جمله دستگاه‌های مهم HPLC' GC-MS' UV' را بلد باشند؛ چراکه این تجهیزات در تمام کارخانجات دارویی و وابسته این صنعت وجود داشته و به عنوان مهمترین فاکتور برای استخدام در نظر گرفته میشود. همچنین تسلط به محیط و دستورالعمل‌های آزمایشگاهی و آشنایی کامل به زبان انگلیسی از عوامل تاثیرگذار برای جذب در بازار کار این رشته است.

عضو دانشمندان دو درصد برتر جهان که تاکنون استاد راهنمای دو دانشجویی دکتری، استاد مشاور پنج دانشجویی دکتری و استاد راهنمای ۳۵ دانشجوی کارشناسی ارشد بوده است، خطاب به دانشجویان گفت: دانشجویان عزیز در هر مقطع تحصیلی از کارشناسی تا مقطع دکترای تخصصی که باشند ایده‌های خود را با کمک افراد متخصص همان رشته مطرح و با مطالعه و سرچ‌های پیشرفته تحقیقات مشابه و یادگیری نرم افزار‌های تخصصی رشته مرتبط و یادگیری و راه اندازی دستگاه‌های تخصصی ازمایشگاهی و کار در محیط ازمایشگاهی بدون هیچ ترسی تکمیل و ایده‌های خود را عملی کنند حتی اگر با شکست مواجه شوند.

دانشجویان ایده‌های خود را عملی کنند

عزت‌زاده تاکید کرد: دانشجویان پیش از هر چیز باید یک تغییر نگرش عمیقی در چرایی ورود به دانشگاه در هر رشته‌ای که می‌خواهند ادامه تحصیل دهند داشته باشند. صرف حضور در دانشگاه و نشستن سر کلاس و حتی خوب درس خواندن ضامن موفقیت هیچکس نیست. خود علم آموزی مهم نیست، کاربرد‌های عملی اش ارزش دارد. آشنایی با کاربرد‌ها و فرآیند‌های صنعتی که رشته به آن مرتبط است باید از همان بدو ورود به کارشناسی به دغدغه هر روز دانشجو تبدیل شود.

وی برای موفقیت دانشجویان در رشته تحصیلی خود توصیه کرد: به دنبال درک عمیق از رشته‌ای که در آن مشغول به تحصیل هستید باشید؛ چراکه آینده شما به آن گره خورده است. برنامه ریزی برای آینده شغلی داشته باشید. از همان ابتدا به دنبال شبکه سازی با اساتید و صنایعی که ممکن است بعد از فارغ التحصیلی در جذب شما موثر باشد باشید. مهارت‌های عملی را با مطالعه آزاد و شرکت در دوره‌های آموزشی کسب کنید و درنمایشگاه‌های مختلف شرکت کنید تا دید مناسبی نسبت به بازار کار و صنایع پیدا کنید. در صورت امکان و حتی با حقوق بسیار کم به انجام کارآموزی مرتبط به رشته خود بپردازید و بدانید که اساتید هم برای این امر همراه شما خواهند بود تا بتوانید تحصیل و کار را همزمان انجام دهید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب