دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مهر 1403 - 00:03
عضو دانشمندان دو درصد برتر جهان با آنا مطرح کرد؛

3 عامل مؤثر در ارتباط دانشگاه و صنعت/ کشور در حوزه منابع طبیعی نیازمند محقق است

3 عامل مؤثر در ارتباط دانشگاه و صنعت  کشور در حوزه منابع طبیعی نیازمند محقق است
فرزام توانکار ارائه اولویت‌های پژوهشی، بورسیه دانشجویان و افزایش بودجه‌های پژوهشی صنایع را ازجمله مهم‌ترین عوامل ارتباط مؤثر بین دانشگاه و صنعت برشمرد.
کد خبر : 935926

خبرگزاری آنا؛ به‌تازگی فهرست پژوهشگران پراستناد برتر جهان از سوی دانشگاه استنفورد منتشر شد که در این بین نام فرزام توانکار عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل به عنوان یکی از دانشمندان و پژوهشگران دو درصد برتر جهان به چشم می‌خورد.

فرزام توانکار دکترای تخصصی علوم جنگل دارد و با مرتبه دانشیاری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال است. ۲۲ سال است که تدریس می‌کند، دوره لیسانس را در رشته جنگلداری و اقتصاد جنگل دانشگاه گیلان سپری کرده و مدرک فوق لیسانس و دکتری را در رشته علوم مهندسی جنگل از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران اخذ کرده است.

وی که جزء نفرات برتر کنکور در آزمون کارشناسی ارشد بوده و همواره بین پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی خلخال قرار گرفته است در مورد تعداد کتب و مقالات نگارش شده خود به خبرنگار آنا گفت: تاکنون بیش از ۱۰۰ مقاله که حاصل نتایج تحقیقاتم بوده است در مجلات داخلی و معتبر خارجی به چاپ رسانده‌ام و دو کتاب نیز در دست تألیف دارم که یکی برای دانشجویان دوره کارشناسی و دیگری برای دانشجویان ارشد و دکتری است و به زودی در اختیار دانشجویان علوم جنگل و محیط زیست قرار خواهد گرفت.

توانکار در مورد مقالات پراستناد خود گفت: دو مقاله پراستناد بوده اند، مقاله نخست با عنوان تأثیر فعالیت ماشین‌های بهره‌برداری جنگل بر تنوع زیستی جنگل که ترکیبی از روش‌های مروری و متا آنالیز بود و مقاله دوم هم نتایج تحقیق میدانی در زمینه بایواینجنرینگ (مهندسی زیست محیطی) در مورد بازیابی خاک‌های فشرده شده در اثر تردد ماشین آلات بهره‌برداری جنگل است.

3 عامل مؤثر در ارتباط دانشگاه و صنعت/ کشور در حوزه منابع طبیعی نیازمند محقق است

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی در مورد دلایل استناد پژوهشگران به مقالات خود گفت: بحث تنوع زیستی و حفاظت خاک از موضوع‌های مهم محیط زیست جهانی محسوب می‌شوند. در تحقیقات به این دو موضوع پرداختیم و به روش‌های حفاظت از آنها در جنگل‌ اشاره کردیم. در واقع سه دلیل عامل پراستناد بودن این مقالات شدند: نخست اینکه موضوع تحقیق یکی از مشکلات روز در سطح بین المللی بودند، دوم اینکه به نتایج میدانی راهکار‌های زیست محیطی عملی کاهش خسارت به تنوع زیستی و خاک جنگل در طول عملیات برداشت چوب از جنگل‌ها اشاره شده است و سوم اینکه تحقیقات انجام گرفته دارای طرح پژوهشی منظم با ساختار قوی و شفاف و دارای تیمار‌های کنترل بودند.

کشور ما از نظر حفاظت محیط زیست، جنگل‌ها و منابع طبیعی نیاز سریع به افراد تحصیلکرده و محقق دارد

این پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سوال که برای آبادانی و پیشرفت یک کشور آیا صرف نوشتن مقاله کافی است؟ گفت: تحقیق حرف نخست را در آبادانی و پیشرفت هر کشوری دارد. بودجه تحقیقاتی کشور‌های پیشرفته بسیار بیشتر از کشور‌های درحال توسعه است. در واقع هزینه‌های پژوهش را باید به عنوان سرمایه‌گذاری در نظر گرفت. کار محقق تحقیق، یافتن پاسخ سوالات و حل مشکلات موجود است. نکته مهم نحوه اتصال بخش تحقیقات و بخش اجرایی است. وظیفه محقق شناسایی مشکلات و ارائه راهکار‌های حل مشکلات است. امیدوارم این اتصال در آینده قوی‌تر و قانونمندتر شود.

وی در مورد ارتباط مؤثر دانشگاه با صنعت به آنا گفت: محقق مانند یک پزشک نسخه درمانی را ارائه می‌کند. آینده وضعیت موجود بستگی به نحوه اجرای نسخه توسط سازمان‌های مربوط دارد. محققان همیشه مشتاق پیشنهادات و اولویت‌های پژوهشی ارائه شده توسط سازمان‌های مربوط هستند. ارائه اولویت‌های پژوهشی، بورسیه کردن دانشجویان و افزایش بودجه‌های پژوهشی صنایع. این سه مورد، مهم‌ترین عوامل ارتباط موثر بین دانشگاه و صنعت است.

دانشجویان سعی کنند یک محقق باشند و از یادگیری ناامید نشوند

توانکار که تاکنون حدود ۲۰ دانشجو را در مقاطع ارشد و دکتری مشاوره و راهنمایی کرده است، افزود: همواره پیشنهادم به دانشجویان این بوده که سعی کنند یک محقق باشند. همیشه به دنبال یادگرفتن باشند. فقط به نمره پایان ترم و معدل اکتفا نکنند و مفاهیم دروس را یاد بگیرند. برای یادگیری زبان انگلیسی و نرم افزار‌های مرتبط با رشته تحصیلی وقت بیشتری صرف کنند. ناامید از یادگیری نشوند و همیشه مسلط به دروس باشند. همیشه سوال برای پرسیدن در کلاس داشته باشند. هر دانشجو هرچه بیشتر مطالعه داشته باشد سوالاتش بیشتر خواهد بود. دانشجویان پس از دانش‌آموختگی باید بتوانند توضیح کاملی از رشته تحصیلی خود ارائه کنند. آنها با یکی از نرم افزار‌های آماری کار کنند و یاد بگیرند.

3 عامل مؤثر در ارتباط دانشگاه و صنعت/ کشور در حوزه منابع طبیعی نیازمند محقق است

وی نقش خانواده در کسب موفقیت را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: کار تحقیق بسیار وقت‌بر است. ۱۵ سال و به طور متوسط روزانه ۱۲ تا ۱۵ ساعت مطالعه داشته‌ام. وقتی وارد تحقیق می‌شوید، وقت برای سایر فعالیت‌ها بسیار محدود می‌شود. همیشه با سوالات تحقیق که در فکرتان است مواجه هستید. موضوع مهم‌تر این بود که کار‌های تحقیقی هیچ نفع مادی برای محقق ندارد؛ بنابراین توجیه اجرای کار‌های تحقیقاتی برای خانواده خیلی مشکل بود و تنها دلیل آن را علاقه شخصی عنوان می‌کردم. حتی سه بار به تهیه طرح تحقیقاتی و ارسال آن برای صندوق ریاست جمهوری اقدام کردم؛ اما متاسفانه به دلایل نامعلوم مورد قبول واقع نشد. در مجموع، قبولاندن خانواده برای صرف وقت و هزینه زیاد برای انجام تحقیق بدون داشتن یک ریال نفع خیلی سخت بود. به هر حال، راه را ادامه دادیم و امیدواریم در آینده نیز ادامه یابد.

دانشگاه آزاد آزمایشگاه‌های مجهز و مراکز تحقیقاتی به‌روز دارد

دانشجویان برای یادگیری زبان انگلیسی و نرم افزار‌های مرتبط با رشته تحصیلی وقت بیشتری صرف کنند

توانکار خدمات دانشگاه آزاد اسلامی برای استان اردبیل را چشمگیر دانست و گفت: این دانشگاه در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته است. آزمایشگاه‌های مجهز و مراکز تحقیقاتی به روز دارد. تا آنجایی که اطلاع دارم در رشته‌های علوم کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست و علوم گیاهی اساتید قوی و آزمایشگاه‌های پیشرفته دارد و زمینه برای آموزش و تحقیقات دانشجویان و اساتید علاقه‌مند فراهم است. مطمئنا در سایر گرایش‌ها نیز به همین وضعیت از استاندار‌های آموزشی و تحقیقات بالایی برخوردار است. امیدوارم خدمات آموزشی و پژوهشی این دانشگاه در آینده نیز همچنان با کمیت و کیفیت بیشتر ادامه یابد و علاقه‌مندان به تحصیل و تحقیق در این دانشگاه حضور داشته و شاهد موفقیت‌های بیشتر دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل باشیم. افزایش بودجه‌های پژوهشی، حمایت از پژوهشگران، عقد قرارداد‌های پژوهشی با سازمان‌ها و صنایع مختلف موجب افزایش انگیزه پژوهشگران خواهد شد.

3 عامل مؤثر در ارتباط دانشگاه و صنعت/ کشور در حوزه منابع طبیعی نیازمند محقق است

وی در مورد فضای حوزه شغلی در رشته خود گفت: دارای یک کشور وسیع و غنی از نظر انواع اکوسیستم، پوشش گیاهی، تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری، تولیدات کشاورزی و ... هستیم؛ بنابراین زمینه‌های تحصیل و تحقیق فراوان موجود است. کشور ما از نظر حفاظت محیط زیست، جنگل‌ها و منابع طبیعی نیاز سریع به افراد تحصیلکرده و محقق دارد؛ بنابراین یادگیری اساسی و توجه بیشتر به واحد‌های عملی رمز موفقیت دانشجویان در بازار کار محسوب خواهد شد.

توانکار از زحمات مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل قدردانی کرد و گفت: یقینا موفقیت هر شخصی در این مجموعه در ارتباط با کل مجموعه سازمان و مخصوصا مدیران آن است و هر موفقیتی در واقع موفقیت سیستم بوده بنابراین توجه و حمایت بیشتر مدیران دانشگاه از محققان را که می‌تواند در پیشرفت دانشگاه آزاد تاثیر اساسی داشته باشد، خواستارم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب