دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس انجمن تغذیه بالینی ایران:

روند چاقی در کشور رو به افزایش است

روند چاقی در کشور رو به افزایش است
رئیس انجمن تغذیه بالینی ایران گفت: همه گیری چاقی و عوارض ناشی از آن در کشور افزایش ۶ درصدی دارد که بسیار نگران کننده است و تا سال ۱۴۱۴ به جایگاه نهمین کشور چاق در جهان می‌رسیم.
کد خبر : 936259

به گزارش خبرنگار آنا؛ پنجمین همایش بین‌المللی تغذیه بالینی ایران به همت گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران و انجمن تغذیه بالینی ایران، با همکاری تعدادی از مراکز علمی از امروز ۲۵ تا ۲۷مهر ماه همزمان با روز جهانی غذا در محل مرکز همایش‌های رازی درحال برگزاری است.

مهدی شادنوش دبیر اجرایی این همایش اظهار کرد: تغذیه بالینی یکی از ارکان اساسی در درمان و مدیریت بیماری‌ها به شمار می‌رود و نقش کلیدی آن در بهبود کیفیت زندگی بیماران و ارتقای سلامت جامعه غیر قابل انکار است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف مهم این کنگره ارتقای سطح دانش و آگاهی در حوزه تغذیه بالینی، به ویژه در شرایط کنکونی که اهمیت تغذیه سالم و نقش آن در تقویت سیستم ایمنی و بهبود شرایط بیماری مختلف بیش از پیش نمایان است.

در ادامه این کنگره عبدالرضا نوروزی رئیس انجمن تغذیه بالینی ایران، گفت: تغذیه بالینی یک رشته تخصصی پزشکی سیال است. از سوی دیگر غذای بیمار جزئی از درمان بیماری است. در بیمارستان‌ها از یک طرف با موضوع سو تغذیه ناشی از بیماری‌ها مواجه هستیم و از طرف دیگر با تعداد زیادی از بیماران مبتلا به بیماری‌های زمینه‌های مزمن غیر واگیر که ابتلا و کنترل این بیماری‌ها ارتباط مستقیمی با برنامه‌های تغذیه‌ای بیمارستانی دارند، را میبینیم.

چاقی و عوارض ناشی از آن با سرعت ۶ درصدی درحال اوجگیری است

وی با اشاره به اینکه چاقی و عوارض ناشی از آن در کشور به سرعت در حال افزایش است، ادامه داد: با بررسی روند همه گیری چاقی در جهان متوجه می‌شویم در حالی‌که روند رو به رشد آن در کشور‌های پیشرفته کند یا ثابت است، اما همه گیری چاقی در ایران با سرعت ۶ درصدی در سال درحال اوج گیری است.

وی هشدار داد: با این روند و با از دست دادن جایگاه فعلی از ۴۲ کشور چاق دنیا تا سال ۱۴۱۴ به جایگاه ۹ کشور چاق در جهان می‌رسیم.

محمد حسن جوانبخت دانشیار گروه تغذیه سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حاشیه این کنگره گفت: حدود ۸ میلیون مرگ سالیانه منتسب به فاکتور‌های خطر تغذیه‌ای است و به ازای افزایش هر پنج واحد نمایه توده بدنی خطر مرگ و میر ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه اضافه وزن و چاقی خطر اختلال چربی خون و دیابت نوع ۳ را افزایش می‌دهد و بیش از ۲۰۰ عارضه همراه بوده، تاکید کرد: توصیه می‌شود که افراد چاق ۱۵ درصد وزن خود را کاهش دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب