باور و رفتار مردم در حوزه منابع طبیعی، تابعی از عملکرد رسانهها است
به گزارش خبرگزاری آنا، رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در همایش مدیران روابط عمومی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ، منابع طبیعی را هدیه و امانت خداوند به بشر دانست و تاکید کرد رسانه ها باید با آگاه سازی و مطالبه گری و حساسیت افزایی، به هیچکس اجازه تعرض به آن ها را ندهند .
اکبر نصراللهی گفت: باور و رفتار مردم در حوزه منابع طبیعی، تابعی ازعملکرد رسانه ها است و مسئولان و روابط عمومیهای سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری باید با تعامل بیشتر و مستمر با رسانه ها بویژه فضای مجازی، باور و رفتار مردم را مسئولانه تر و هدیه و امانت خداوند را به نسل های بعدی منتقل کنند.
این استاد دانشگاه با «بد توصیف کردن»، حال منابع طبیعی کشور افزود: کمبود آب و خشکسالی، بهرهبرداری بیرویه از مراتع و جنگل ها، شیوههای نامناسب کشاورزی، فرسایش شدید خاک و کاهش حاصلخیزی، آلودگی هوا و آب، ریزگردها، آگاهی و مشارکت کم مردمی در اجرای طرحهای زیست محیطی، تخصیص ناکافی اعتبارات و هزینه کم تخریب منابع طبیعی از مسائل وچالشهای مهم منابع طبیعی کشور هستند و متاسفانه مردم ، رسانه ها و مسئولان در مورد این مسائل، حساسیت و دغدغه لازم را ندارند.
نصراللهی ناتوانی در شبکه سازی و اقناع و جلب مشارکت مردم را از مسائل مهم روابط عمومی ها در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی دانست وافزود: ماهیت چالش ها و مسائل منابع طبیعی، ملی و فراسازمانی است بنابراین موفقیت در مقابله با چالش های منابع طبیعی ، همکاری های مستمرو گسترده فرادستگاهی و مشارکت مردمی و رسانه ای را میطلبد.
رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه، با تشریح آرایش جدید رسانه ای، پدیده ارتباط جمعی شخصی و انتقال بخش زیادی از مخاطبان رسانه های سنتی به شبکه های اجتماعی گفت:"فیلترینگ"یکی از مهمترین مشکلات روابط عمومیهای سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری همانند روابط عمومیهای سایر بخش های حاکمیتی است و با توجه به فیلترینگ پلتفرم های پرمخاطب مثل اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و ایکس، ارتباط روابط عمومی های دولتی با اکثریت کاربران و مخاطبان قطع و دستخوش "خودتحریمی" شده است .
نصراللهی گفت: شبکه های اجتماعی با تسهیل در تبادل دانش و تجربیات فعالان محیط زیست، مشارکت اقشار مختلف مردم بویژه ظرفیت سلبریتی ها ، اینفلوئنسرها و بلاگرها در حفظ منابع طبیعی با کمپین سازی ، جلوگیری از پروژه های آسیب زا، ترویج سبک زندگی پایدار والگوهای رفتار مسئولانه، حساسیت افزایی و بالا بردن هزینه کوه و جنگل خواری و تخریب کنندگان منابع طبیعی، ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی با نمایش نمونههای موفق، مطالبه گری از مسئولان و نظارت بر عملکرد و پاسخگویی بیشترآنان، فرصت های جدید و بی نظیری را درحفط منابع طبیعی و حل چالش های آن ایجاد کرده است و روابط عمومی ها باید از این ظرفیت ها با توجه به مصرف گسترده کاربران استفاده هوشمندانه و حداکثری کنند .
رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح اهداف و استراتژی های سازمان منابع طبیعی گفت: حفظ منابع طبیعی، جلب مشارکت مردم ،بحران زدایی، توسعه پایدار، بالابردن حساسیت رسانه، مردم و مسئولان و استفاده موثر از ظرفیت رسانه ها از اهداف مهم است و رسیدن به این هدف ها جز از طریق ارتقاء سواد رسانه ای ومجازی مقدور نیست .
نصراللهی در پایان گفت: داشتن سواد رسانه ای و مجازی به روابط عمومی ها و مسئولان کمک میکند تا با شناخت دقیق مسائل و چالش های منابع طبیعی، رویکرد، راهبرد و تاکتیکهای حرفه ای برای حل آنان اتخاذ و پیام های مناسبی را برای اثرگذاری بر مخاطبان و کاربران طراحی مشارکت آنان را جلب کنند.
همایش دو روزه مدیران روابط عمومی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از ۲۳ تا ۲۴ مهرماه در مرکز آموزش علمی کاربردی منابع طبیعی شهید جوانشیر کرج برگزار می شود .
انتهای پیام/