دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رییس دانشکدگان جامعه و رسانه دانشگاه ازاد اسلامی:

باور و رفتار مردم در حوزه منابع طبیعی، تابعی از عملکرد رسانه‌ها است

کد خبر : 936048

به گزارش خبرگزاری آنا، رییس دانشکدگان جامعه و رسانه دانشگاه ازاد اسلامی در همایش مدیران روابط عمومی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ، منابع طبیعی را هدیه و امانت خداوند به بشر دانست و تاکید کرد رسانه ها  باید با آگاه سازی و مطالبه گری و حساسیت افزایی، به هیچکس اجازه تعرض به آن ها را ندهند .

اکبر نصراللهی گفت : باور  و  رفتار مردم  در حوزه منابع طبیعی، تابعی  از  عملکرد رسانه ها  است و مسئولان و روابط عمومی‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری باید با تعامل بیشتر و مستمر با رسانه ها بویژه فضای مجازی ، باور و رفتار مردم  را مسئولانه تر و هدیه و امانت خداوند  را به نسل های بعدی منتقل کنند.

این استاد دانشگاه با «بد توصیف کردن»، حال منابع طبیعی کشور افزود: کمبود آب و خشکسالی، بهره‌برداری بی‌رویه از مراتع و جنگل ها ، شیوه‌های نامناسب کشاورزی، فرسایش شدید خاک و کاهش حاصلخیزی، آلودگی هوا و آب ، ریزگردها ، آگاهی و مشارکت کم مردمی در اجرای طرح‌های زیست محیطی ،تخصیص ناکافی اعتبارات و هزینه کم تخریب منابع طبیعی از مسائل  و چالش های مهم منابع طبیعی کشور هستند و متاسفانه مردم ، رسانه ها و مسئولان در مورد این مسائل، حساسیت و دغدغه لازم را ندارند.

نصراللهی ناتوانی در شبکه سازی  و اقناع و جلب مشارکت  مردم را از مسائل مهم روابط عمومی ها در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی دانست و افزود: ماهیت چالش ها و مسائل منابع طبیعی، ملی و فراسازمانی است بنابراین موفقیت در مقابله با چالش های منابع طبیعی ، همکاری های مستمر  و گسترده فرادستگاهی و مشارکت مردمی و رسانه ای را می‌طلبد.

رییس دانشکدگان جامعه و رسانه،  با تشریح آرایش جدید رسانه ای ، پدیده ارتباط جمعی شخصی و  انتقال بخش زیادی از مخاطبان رسانه های سنتی به شبکه های اجتماعی گفت :  "فیلترینگ"یکی از مهمترین مشکلات روابط عمومی‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری همانند روابط عمومی‌های سایر بخش های حاکمیتی است  و با توجه به فیلترینگ پلتفرم های پرمخاطب مثل اینستاگرام ، تلگرام ،واتساپ و ایکس ، ارتباط روابط عمومی های دولتی با اکثریت کاربران و مخاطبان قطع و دستخوش "خودتحریمی" شده است .

نصراللهی گفت : شبکه های اجتماعی با تسهیل در تبادل دانش و تجربیات فعالان محیط زیست ،مشارکت اقشار مختلف مردم  بویژه  ظرفیت سلبریتی ها ، اینفلوئنسرها و بلاگرها  در حفظ منابع طبیعی با کمپین سازی ، جلوگیری از پروژه های آسیب زا ، ترویج سبک زندگی پایدار و  الگوهای رفتار مسئولانه ، حساسیت افزایی و بالا بردن هزینه کوه و جنگل خواری و تخریب کنندگان منابع طبیعی، ، ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی با نمایش نمونه‌های موفق ، مطالبه گری از مسئولان  و  نظارت بر عملکرد و پاسخگویی بیشتر  آنان ،فرصت های جدید  و بی نظیری را در  حفط منابع طبیعی و حل چالش های آن ایجاد کرده است و روابط عمومی ها باید از این ظرفیت ها با توجه به مصرف گسترده کاربران استفاده هوشمندانه و حداکثری کنند .

رییس دانشکدگان جامعه و رسانه  در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح اهداف و  استراتژی های سازمان منابع طبیعی گفت : حفظ منابع طبیعی، جلب مشارکت مردم ،بحران زدایی ،توسعه پایدار، بالابردن حساسیت  رسانه ، مردم و مسئولان و استفاده  موثر  از ظرفیت رسانه ها از اهداف مهم است و رسیدن به این هدف ها جز از طریق  ارتقاء  سواد رسانه ای ومجازی مقدور نیست .

نصراللهی در پایان گفت : داشتن سواد رسانه ای و مجازی به روابط عمومی ها و مسئولان کمک می‌کند تا با شناخت دقیق مسائل و چالش های منابع طبیعی  ، رویکرد، راهبرد و تاکتیک های  حرفه ای برای حل آنان اتخاذ و  پیام های مناسبی را  برای اثر گذاری بر مخاطبان و کاربران طراحی مشارکت آنان را جلب کنند.

همایش دو روزه مدیران روابط عمومی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از ۲۳ تا ۲۴ مهرماه در مرکز آموزش علمی کاربردی منابع طبیعی شهید جوانشیر کرج  برگزار می شود .

انتهای پیام/

برچسب ها: آبخیزداری
ارسال نظر
قالیشویی ادیب