دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مهر 1403 - 00:02
به بهانه حمله اسرائیل به یونیفل؛

«گوترش» و دور باطل بیانیه‌های غیرالزام‌آور!

«گوترش» و دور باطل بیانیه‌های غیرالزام‌آور!
سه کشور غربی عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به سوپاپ اطمینان اسرائیل در طی کردن روندی توحش‌آمیزتبدیل شده‌اند و دبیرکل سازمان ملل نیز مختار است هر قدر دلش می‌خواهد، در خصوص این جنایات محرز و مسلم، بیانیه‌های غیرالزام آور صادر کند.
کد خبر : 935999

به گزارش خبرگزاری آنا، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، تأسف عمیق خود را از هدف قرار دادن نیرو‌های وابسته به این سازمان در لبنان اعلام کرده و آن را مصداق جنایت جنگی خوانده است!

توحش صهیونیست‌ها در لبنان و هدف قرار دادن غیرنظامیان بی گناه گرچه با سکوت جامعه بین‌المللی و کشور‌های غربی همراه بوده است؛ اما جنایت این رژیم علیه نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل در لبنان موسوم به «یونیفل» ظاهراً واکنش‌های گسترده‌ای را سبب شده است.

دشمن صهیونیست نسبت به عدم توانایی سازمان ملل و دبیرکل آن در مواجهه حقوقی با جنایات خود آگاه است

نکته حائز اهمیت اینکه کشور‌های اروپایی نیز در نشست ظاهراً فوق‌العاده خود در بررسی جنایت اخیر صهیونیست‌ها علیه نیرو‌های سازمان ملل، صرفاً در بیانیه‌ای خواستار صیانت از این نیرو‌ها شده‌اند.

این مواضع دبیرکل سازمان ملل پس‌ازآن مطرح می‌شود که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پیامی از گوترش خواسته بود به مأموریت نیرو‌های حافظ صلح در لبنان پایان دهد.

خط‌ ونشان کشیدن تل‌آویو (و در حقیقت واشنگتن) علیه سازمان ملل متحد، نقطه آشکارساز بی‌خاصیت و غیربشری بودن این ساختار نامتوازن و ناکارآمد است. در طول یکسال اخیر، گوترش بار‌ها بیانیه‌هایی در محکومیت جنایات صورت گرفته در غزه صادر کرده، اما ثمره این بیانیه‌ها چیزی جز وقاحت رژیم اشغالگر قدس نبوده است.

دلیل این مسئله کاملاً مشخص است: دشمن صهیونیستی نسبت به عدم توانایی سازمان ملل و دبیرکل آن در مواجهه حقوقی با جنایات خود آگاه است. سه کشور غربی عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، انگلیس و فرانسه)، به سوپاپ اطمینان اسرائیل در طی کردن روند توحش آمیز این رژیم تبدیل شده‌اند و دبیرکل سازمان ملل متحد نیز مختار است هرقدر دلش می‌خواهد، در خصوص این جنایات محرز و مسلم، بیانیه‌های غیرالزام‌آور صادر کند!

اسفبارتر اینکه حتی صدور این بیانیه‌های صوری نیز به مذاق نتانیاهو و دیگر جلادان غزه و لبنان خوش نیامده و نیرو‌های وابسته به سازمان ملل متحد را نیز در لیست اهداف آنها قرار داده است

اسفبارتر اینکه حتی صدور این بیانیه‌های صوری نیز به مذاق نتانیاهو و دیگر جلادان غزه و لبنان خوش نیامده و نیرو‌های وابسته به سازمان ملل متحد را نیز در لیست اهداف آنها قرار داده است.

بدون شک، در اینجا مشکل بیش از آنکه از گوترش باشد، ناشی از ساختار ناعادلانه و مشمئزکننده‌ای است که پس از جنگ جهانی دوم، تبدیل به نقطه ثقل بازیگران جنایتکار مانند آمریکا و رژیم اشغالگر قدس شده است. در چنین شرایطی، تنها یک راه برای بشریت باقی مانده و آن نیز خلق ساختار‌های جدید و کارآمد در مهار بحران‌های بین‌المللی است.

 این قاعده در خصوص جنگ غزه نیز صادق است. با فرسایشی شدن جنگ غزه و مشاهده انواع جنایات صهیونیست‌ها و آمریکا از سوی افکار عمومی دنیا، این دغدغه دیگر صرفاً در منطقه غرب آسیا جاری نیست و شهروندان ۵ قاره جهان خواستار تغییر ساختار نهاد‌های بین‌المللی (و نه اصلاح آن) هستند. خانه‌ای که از پای‌بست ویران است، حتی قدرت صیانت از اعضای خود را نیز ندارد.

بنابراین، بهتر است آنتونیو گوترش در کنار صدور بیانیه‌های تکراری خود در محکومیت رژیم متوحش صهیونیستی، اشاره‌ای نیز به نقش خود و ساختار متبوعش در تشدید وقاحت صهیونیست‌ها کند. در این صورت، بیانیه‌های دبیرکل سازمان ملل متحد بیشتر موردپذیرش افکار عمومی جهان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب