دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مهر 1403 - 12:21

ناامیدی «هریس» از فلوریدا/ رکورد اوباما تکرار نمی‌شود

ناامیدی «هریس» از فلوریدا  رکورد اوباما تکرار نمی‌شود
مشاوران نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا بر این باور بودند که او می‌تواند پیروزی اوباما در ایالت کلیدی فلوریدا را تکرار کند؛ با این حال، نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که این محاسبات حداقل تاکنون نادرست بوده است!
کد خبر : 935973

به گزارش خبرگزاری آنا، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، تنها نامزد حزب دموکرات در طول ادوار اخیر انتخاباتی بوده که توانست در سال ۲۰۱۲ میلادی با اختلافی اندک «میت رامنی» نامزد حزب جمهوری‌خواه را در ایالت فلوریدا شکست دهد.

قبل و پس‌ازآن، هیچ‌یک از نامزد‌های حزب دموکرات قادر به پیروزی در این ایالت نبوده‌اند. به عبارت بهتر، دموکرات‌ها به‌طور طبیعی حسابی روی ۲۹ رأی الکترال فلوریدا باز نمی‌کنند.

لاتین‌تبار‌های ساکن فلوریدا اکثراً به دلایل اقتصادی و مخالفت با دولت‌های سوسیالیستی مستقر در آمریکای مرکزی و جنوبی، ترجیح می‌دهند آرای خود را به سود ترامپ به گردش درآورند

بااین‌حال، پس از برگزاری مناظره انتخاباتی هریس-ترامپ در ماه گذشته، اندکی آرای نامزد حزب دموکرات در فلوریدا افزایش یافت، تا جایی که اختلاف رأی هریس و ترامپ به حدود ۳ درصد (به سود نامزد حزب جمهوری‌خواه) رسید.
 
پس‌ازآن، برخی استراتژیست‌ها و مشاوران انتخاباتی «کامالا هریس» نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۴ بر این باور بودند که او می‌تواند پیروزی اوباما در فلوریدا را تکرار کرد و آرای الکترال ارزشمند این ایالت را به سبد رأی دموکرات‌ها واریز کرد. در این صورت، حتی شکست هریس در ایالات غرب میانه مانند پنسیلوانیا و ویسیکانسین نیز در مقابل ترامپ بی‌اثر می‌شد.

بااین‌حال، نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که محاسبات مشاوران انتخاباتی هریس در این خصوص حداقل تاکنون نادرست بوده است!

طی روز‌های اخیر، اکثریت قریب به‌اتفاق نظرسنجی‌های صورت گرفته در فلوریدا نه تنها برتری ترامپ بر هریس، بلکه افزایش اختلاف آرای این دو را تأیید می‌کند. در نظرسنجی «نیویورک تایمز» این اختلاف به ۱۴ درصد (۵۶ درصد به ۴۱ درصد) و در نظرسنجی «ماری است» این اختلاف به ۴ درصد (۵۱ درصد به ۴۷ درصد) رسیده است.

قدر متیقن این نظرسنجی‌ها، از بین رفتن روند صعودی هریس در نظرسنجی‌های ایالتی فلوریدا و تبدیل آن به روندی معکوس است. در این روند معکوس، ترامپ پیروزی خود در فلوریدا را تضمین کرده است. نکته قابل‌تأمل اینکه در برخی نظرسنجی‌هایی که در سال ۲۰۲۰ میلادی و در هفته‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری صورت می‌گرفت، بایدن شانس پیروزی در برابر ترامپ را کسب کرده بود.

کاهش حمایت جوانان و مسلمانان ساکن فلوریدا از هریس به دلیل حمایت کاخ سفید از جنایات صهیونیست‌ها در جنگ غزه نیز نقش بسزایی در تثبیت و تقویت روند افزایشی آرای جمهوری‌خواهان داشته است

موسسه «کوئینی پیاک» و موسسه «راسموسن»، پیش‌بینی پیروزی ۲ تا ۳ درصدی بایدن در فلوریدا را می‌کردند، اما نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری در این ایالت، همه این پیش‌بینی‌ها را به چالش کشید.

در حال حاضر، کمتر کسی در آمریکا پیروزی کامالا هریس در فلوریدا را پیش‌بینی می‌کند. لاتین تبار‌های ساکن فلوریدا نیز اکثراً به دلایل اقتصادی و مخالفت با دولت‌های سوسیالیستی مستقر در آمریکای مرکزی و جنوبی، ترجیح می‌دهند آرای خود را به سود جمهوری‌خواهان و ترامپ به گردش درآورند. کاهش حمایت جوانان و مسلمانان ساکن فلوریدا از هریس به دلیل حمایت کاخ سفید و دموکرات‌ها از جنایات صهیونیست‌ها در جنگ غزه نیز نقش بسزایی در تثبیت و تقویت روند افزایشی آرای جمهوری‌خواهان در این ایالت داشته است. مسلمانان فلوریدا برخلاف سال ۲۰۲۰، تمایلی نسبت به گردش آرای خود در مبارزات انتخاباتی آمریکا ندارند، فارغ از اینکه به سود هریس یا ترامپ رأی دهند.

تجربه یکسال اخیر در جنگ غزه و لبنان، بیانگر ماهیت یکسان هر دو حزب سنتی آمریکا در حمایت از نسل‌کشی و کشتار در منطقه و جهان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب