دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مهر 1403 - 00:01

سناریوهای قابل پیش‌بینی از ماجراجویی اسرائیل علیه ایران؛ تهدیدها و پاسخ‌ها

سناریوهای قابل پیش‌بینی از ماجراجویی اسرائیل علیه ایران؛ تهدیدها و پاسخ‌ها
آمریکایی‌ها می‌گویند پاسخ اسرائیل به حمله موشکی ایران قطعی است اما باید متناسب باشد. اکنون جای این سوال است که رژیم صهیونیستی چه گزینه‌هایی را پیش رو دارد و واکنش قاطع ایران به هر گزینه چگونه خواهد بود؟
کد خبر : 935751

خبرگزاری آنا- عماد نجار: برخی رسانه‌ها از تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو با یکدیگر مطالبی را منتشر کردند و اخباری هم مبنی بر انجام توافقاتی مقدماتی در این گفتگو پیرامون اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است. اما خبری از متن دقیق مذاکرات و نتیجه واقعی در دسترس نیست و تنها می‌توان به واکنش‌ها اکتفا کرد.

یکی از واکنش‌ها در لحن رئیس جمهور آمریکا تاحدودی قابل رویت بود که اعلام کرد آمریکا از رژیم صهیونیستی در برابر ایران حمایت خواهد کرد و حق مقابله به مثل را به صهیونیست‌ها داد.

اما اینکه آیا رژیم صهیونیستی که با مشکلات و بحران‌های فراوانی درگیر است، دست به این اقدام خواهد زد و با این اقدام قصد وارد کردن جمهوری اسلامی به یک درگیری پینگ پنگی را دارد و تا چه حد بر پشتوانه اقتصادی و تسلیحاتی آمریکا و غرب حساب کرده و میزان قدرت پاسخگویی ایران را نیز چه مقدار برآورد کرده، مطالبی است که می‌توان در تحلیلی دیگر مفصل به آن پرداخت.

در این مقاله تنها به بررسی گزینه‌های احتمالی و پیش روی اسرائیل می‌پردازیم حال آنکه در صورت انجام چنین خطای محاسباتی از سوی رژیم صهیونیستی، پاسخ متقابل تهران در سطحی خواهد بود که تبعات آن برای صهیونیست‌ها جبران‌ناپذیر است.

تاسیسات هسته‌ای: در صورت هدف قرار گرفتن اماکن هسته‌ای ایران در ابتدایی‌ترین گام‌ها جمهوری اسلامی خروج از معاهدات پادمانی یعنی NPT را حق خود می‌داند و همچنین دکترین دفاعی تهران نیز در مدت زمان بسیار کوتاه دچار تغییراتی جدی خواهد شد که اشراف دولت آمریکا بر این مطلب باعث شده تا همواره واشنگتن رژیم صهیونیستی را از این اقدام برحذر دارد.

تاسیسات نفتی: اسرائیل و آمریکا تا پیش از عملیات مقتدرانه وعده صادق ۲ تمام تهدیدات خود را معطوف سکو‌های گازی، پالایشگاه ها، میادین نفتی و گازی و در کل تاسیسات مربوط به انرژی کرده بودند. در این میان، مناطق و تاسیساتی که در استان بوشهر و منطقه خارک وجود دارند بیشتر مورد تهدید قرار داشتند. اما هدف قرار دادن مناطق نفتی و گازی در ایران می‌تواند عواقب بسیار خطرناکی را برای منافع امریکا و غرب در منطقه و حتی در سطح بین المللی داشته باشد و توانایی جمهوری اسلامی ایران در قطع جریان انرژی در مسیر ترانزیت به کل دنیا باعث شد تا همپیمانان رژیم صهیونیستی برای ممانعت از ایجاد بحران انرژی در کشور‌های خود تمایل چندانی به این گزینه نیز نداشته باشند.

پایگاه‌های نظامی: با توجه به این مطلب که جمهوری اسلامی ایران در وعده صادق ۲، پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی را با دقت و حجم بالا هدف قرار داد و موجب ایجاد خسارات و تلفات زیادی نیز شد؛ این احتمال وجود دارد که گزینه اقدام علیه پایگاه‌های نظامی ایران نیز در دستور کار صهیونیست‌ها قرار بگیرد و در واکنش به تخریب و انهدام شدید پایگاه‌های نوآتیم، تل عوف، هاتزاریم، پایگاه موساد و نتزاریم، اماکنی مانند پایگاه‌های هوایی همدان، تبریز، اصفهان، ستاد مرکزی وزارت اطلاعات و یا یکی از پایگاه‌های نظامی سپاه را هدف قرار دهند.

البته نکته قابل توجه در این موضوع وسعت عمق استراتژیک و سامانه‌های بومی ضد موشکی ایران و پتانسیل سامانه‌های ضد موشکی بین‌راهی به عنوان بخشی از محور مقاومت است که می‌تواند سدی محکم در این میانه باشد.
تهاجم به سیستم‌های دفاعی: یکی دیگر از فرضیه‌هایی که می‌توان برای صهیونیست هاهنگام حمله علیه ایران در نظر گرفت، اقدام نظامی و حملات به سامانه‌های ضد موشکی، پدافندی و سیستم‌های راداری است که این اقدام را می‌توان به عنوان یک عملیات قبل از عملیات اصلی دانست که با حمله به سامانه‌های دفاعی زمینه برای حمله به دیگر مناطق فراهم خواهد شد.

یکی از راهکار‌های مهم جمهوری اسلامی ایران در عملیات‌های وعده صادق از طریق حملات سایبری و نظامی به سامانه‌های ضد موشکی رژیم صهیونیستی بود که تقریبا سامانه‌های آرو ۲ و ۳ بیش از پنجاه درصد نابود شد و انجام چنین عملیاتی می‌تواند برای آنها تا حدی التیام بخش شکست سنگین صهیونیست‌ها و سیلی محکم ایران باشد.

اقدامات تروریستی: عملیات تروریستی با ماهیت وجودی و ثبوتی رژیم صهیونیستی درآمیخته و از پیش از تاسیس، دوران تاسیس و پسا تاسیس نکبت بار این رژیم جزء مهمترین روش‌های مقابله با طرفداران فلسطین و یا خود شهروندان اصیل فلسطینی بوده است.

در سه ماهه اخیر، این مدل عملیات‌ها با هدف ایجاد تعویق در پروژه‌های دفاعی محور مقاومت، تضعیف روحیه نیرو‌های مقاومت، برهم زدن نظم چیدمانی و ساختاری محور مقاومت و همچنین ایجاد روحیه برای جامعه صهیونیستی و جلوگیری از موج‌های سنگین مهاجرت معکوس به شدت مورد استفاده قرار گرفت.

اما آنچه که برآورد می‌شود این است که فعال سازی و بکارگیری نیرو‌های تروریستی امثال داعش احتمالا افزایش پیدا خواهد کرد و در همین راستا نیرو‌های تروریستی با امکانات غربی، اطلاعات غربی و عبری و سرمایه عربی فعالیت‌های خود را افزایش خواهند داد.

حمله به زیر ساخت‌های نظامی: از دیگر اقداماتی که می‌توان برای صهیونیست‌ها متصور بود حمله به زیر ساخت‌های نظامی و مراکز تولید تسلیحات و حتی غیر نظامی است. البته با توجه به وجود کارخانه‌های بزرگ در اطراف کلان شهر‌های کشور امکان دسترسی به این مناطق از سرزمین ایران کمی خارج از تصور است. وجود سامانه‌های ضد موشکی، تیم‌های هوانیرویی و سایت‌های پدافندی در تعداد بالا اطراف شهر‌های بزرگ این اقدام را نیز برای صهیوینست‌ها بسیار سخت و بعید کرده است.

مخازن انرژی و مواد غذایی: با توجه به شدت ضربه عملیات وعده صادق ۲ به رژیم صهیونیستی به هیچ عنوان نمی‌توان بعید دانست که صهیونیست‌ها از عملیات‌های انفجاری و یا حتی انتحاری برای آسیب زدن به مخازن نگهداری سطح و حجم بالای انرژی و مواد غذایی پرهیز کنند و بخصوص با توجه به تبحر آنها در اینگونه اقدامات، گزینه خرابکاری و انفجار یکی دیگر از اقدامات رژیم صهیونیستی در مقابل کشور ایران است. البته اشراف اطلاعاتی و امنیتی نیرو‌های اطلاعاتی و نظامی و مقابله به موقع و هدفمند با امواج خرابکارانه می‌تواند این بخش از نقشه‌های رژیم جعلی صهیونیستی را نیز بر آب کند.

اما آنچه که در این زمینه مهم است ایجاد فضای رسانه‌ای و مبالغه آمیز توسط صهیونیست‌ها است که در این موضوع نیز راهبری رسانه‌ها در سطوح مختلف و تقابل به هنگام آنان نقش موثری در جنگ رسانه‌ای خواهد داشت.

حملات سایبری به مجموعه‌های مهم و زیر ساختی: اگر بخواهیم عملیات وعده صادق ۲ را دقیق مورد بررسی قرار دهیم یکی از ارکان مهم و تاثیرگذار آن از کار انداختن سیستم‌های مختلف سامانه‌های ضد موشکی توسط اقدامات سایبری بود که همین اقدام مهم که سطح بالای علمی دانشمندان ما را به رخ جهانیان کشید باعث شد تا بیش از ۹۰ درصد موشک‌های ایرانی به اهداف از پیش تعیین شده اصابت کند.

در همین راستا و به دلیل شکست سختی که اسرائیل در حوزه سایبری از جمهوری اسلامی ایران پذیرفت این امکان نیز محتمل است که عملیاتی سایبری توسط صهیونیست‌ها علیه کشورمان صورت بگیرد.

عملیات ترکیبی: نکته مهم دیگری نیز در این میان وجود دارد که رژیم اشغالگر قدس از یک عملیات ترکیبی علیه ایران استفاده کند و از دو یا چند مورد از مطالب فوق الذکر در عملیات علیه جمهوری اسلامی ایران بهره ببرد. 

اما در این میان، مهمتر از عملیات صهیونیست‌ها پاسخ متقابل جمهوری اسلامی است که در اینباره باید چند نکته را مدنظر داشت:

ابتدا اینکه دشمن از شیوه غافلگیری استفاده خواهد کرد تا ایران زمان قابل توجهی را صرف بدست آوردن اطلاعات از نحوه و شرایط تهاجم کند.

دوم اینکه همانند گذشته کادرسازی و ایجاد پشتوانه‌های لازم در پشت جبهه برای جایگزینی و ممانعت از توقف امور باید در حالت آماده باش و تکمیل ظرفیت‌ها مهیا باشند.

سوم اینکه متجاوزان قطعا از روشی بهره خواهند برد که حاکمیت در تهران را در یک دوراهی تصمیم گیری قرار دهند. 

این دوراهی بر سر واکنش‌های بعدی اسرائیل و همپیمانانش خواهد بود و بهتر است که اتاق فرماندهی و تصمیم گیران پیش بینی‌های لازم را در باب این موضوع مهم انجام دهند.

حال می‌پردازیم به چالش‌های جدی و مهم رژیم صهیونیستی برای انجام اقدامات احتمالی فوق:

بخش مهمی از توان و امکانات هوایی اسرائیل در عملیات وعده صادق ۲ به شدت آسیب دیده که برای ترمیم آن زمان نسبتا طولانی مورد نیاز است (زمان طولانی در دوران و شرایط نظامی با شرایط عادی بسیار متفاوت است و البته خیلی کوتاه).

از جمله آسیب‌های جدی که به پایگاه مهم نوآتیم و محل نگهداری جنگنده‌های F۳۵ وارد شده و همچنین ضربه به پایگاه‌های پدافند هوایی این رژیم در چندین نقطه مهم که اسرائیل با سرعت بسیار در حال ترمیم این نقاط ضعف است.

با توجه به میزان، گستردگی و حجم بالای خساراتی که رژیم صهیونیستی از مقاومت دیده بطور جدی و موثری نیازمند کمک‌های مالی و تسلیحاتی آمریکاست. اما به‌رغم اینکه رئیس جمهور امریکا حمایت خود را از نتانیاهو و رژیم جنایتکارش اعلام کرده میتوان متصور شد که این عملیات‌ها دارای شرایطی بسیار محدود در بعد نظامی است که درکنار شانتاژ شدید رسانه‌ای بتواند موجی جدی برای احیای آبروی از دست رفته ایجاد کند.

در تائید عملیات گسترده رسانه‌ای می‌توان به اظهارات یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم شاره کرد که مدعی شد پاسخ اسرائیل به ایران مرگبار و غافلگیر کننده خواهد بود. استفاده از این مدل گفتاری در این شرایط برای اسرائیل حاوی دو معنا خواهد بود، یکی اینکه سطح بالایی از کمک‌های تسلیحاتی از سرتاسر غرب و بویژه امریکا به آنان رسیده که با توجه به رصد انتقال‌ها و شروط امریکا و همچنین بحران‌های اقتصادی در غرب این موضوع منتفی است. ولی معنای دیگر این است که طرف اسرائیلی در حال ایجاد فضای مناسب روحی و اجتماعی برای ورود رسانه‌ها به بزرگ نمایی و دروغ پردازی‌های انان در پی عملیاتی سطحی و مختصر است.

در بخش پایانی نیز میتوان به واکنش جمهوری اسلامی ایران در وعده الصادق ۳ پرداخت که قطعا در صورت بروز چنین خطایی از سوی دشمن صهیونیستی، پاسخی بسیار سهمگین، فلج کننده، نابود کننده اقتصاد، بحران آفرین در حیفا و تل آویو و دیمونا و ذخایر و منابع حیاتی اسرائیل خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب