دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می دهد؛

نمایشگاه هنری مشترک ایران و چین افتتاح شد/ گام‌هایی برای ایجاد تمدن جهانی از مسیر جاده ابریشم

نمایشگاه هنری مشترک ایران و چین افتتاح شد  گام‌هایی برای ایجاد تمدن جهانی از مسیر جاده ابریشم
نمایشگاه مشترک «موزه هنر‌های کلکسیونی شانگهای» و «کتابخانه موزه ملی ملک» آغاز به کار کرد.
کد خبر : 935731

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مراسم افتتاحیه نمایشگاه مشترک «موزه هنر‌های کلکسیونی شانگهای» و «کتابخانه موزه ملی ملک» با عنوان «ابر‌های بی پایان جاده ابریشم» با حضور سفیر چین در ایران، رییس موزه کلکسیونی شانگ‌های، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنر‌های تجسمی، هنرمندان و مسئولان هنری آستان قدس رضوی شنبه ۲۱مهرماه در موزه ملی ملک برگزار شد.

در ابتدای مراسم، امیر خوراکیان مدیرعامل کتابخانه و ملی موزه ملک در صحبت‌هایی گفت: کشور‌هایی با فرهنگ و‌مظاهر فرهنگی غنی مثل ایران و چین بسیار پرافتخار و موثر هستند، چین از نظر ایرانیان کهن دورترین نقطه جهان بود و فرسنگ‌ها راه پر نشیب و فراز داشت. پیامبر اسلام فرمودند علم را بجوبید اگر چه در چین باشد. این راه دشوار مانع ارتباطات ما ایرانیان با چینیان نشده است و چند هزار سال است از این دوستی می‌گذرد.

وی در ادامه افزود: انبوه سرامیک‌ها و ظروفی که بنام چینی معروف شدند در یافته‌های باستان شناسی شهر‌های ایرانیان موجود است. نشانه‌های این تاثیرات متقابل در میراث فرهنگی و ملی دو کشور فراوان است و گواه این ادعا اثار موزه‌ها و نوشته‌های محققان است. کتابخانه و موزه ملی ملک که بهمت حاج حسین ملک پایه گذاری شد از موز‌های شاخص ایران است که تحت مدیریت آستان قدس رضوی اداره می‌شود.

نمایشگاه هنری مشترک ایران و چین افتتاح شد/ گام‌هایی در راستای ایجاد تمدن جهانی از طریق جاده ابریشم

ارتباطات فرهنگی ایران و چین گستردش می یابد

هوموچین مدیر موزه هنر‌های کلکسیونی شانگهای در صحبت‌هایی درباره اهمیت ارتباطات بین المللی دو کشور گفت: موزه شانگهای جزو سردمداران این ارتباطات جهانی است تلاش داریم با کشور‌های مسیر جاده ابریشم ارتباط داشته باشیم، بنابراین از طریق همکاری‌های سفارت با مسئولین ایران توانستیم آثارمان را ارایه دهیم و نمونه‌های خوبی به موزه منتقل واین‌ها را در کتابخانه و موزه ملک نمایش دهیم تا آثار هنریمان معرفی شوند.

وی در ادامه افزود: فکر میکنم این اتفاق برای دو کشور و توسعه روابطشان خیلی خوب خواهد بود امیدواریم این نمایشگاه‌ها تاثیر خوبی در ارتباطات دو کشور داشته باشد و بتواند به معرفی بخش‌های ناگفته ارتباطات سالانه جاده ابریشم کمک و آگاهی ما را از این جاده بیشتر کند.

علی بردبار مدیرعامل بنیاد بردبار و کلکسیوندار گفت: بنیاد بردبار می‌کوشد تسهیلگر ارتباطات بین المللی باشد امید که در این مسیر موفق باشیم.

نمایشگاه هنری مشترک ایران و چین افتتاح شد/ گام‌هایی در راستای ایجاد تمدن جهانی از طریق جاده ابریشم

هدایای فرهنگی ایران و چین مبادله شد

«ژو جی فنگ» هنرمند این نمایشگاه در صحبت‌هایی گفت: ابتدا از سفارت جمهوری خلق چین و میراث فرهنگی ایران تشکر می‌کنم که آثار من را در این نمایشگاه ارائه کردند. در این اثار می‌توانید ببینید که بخش‌های مختلف جاده ابریشم که در کذشته‌های دور بودند نمایش داده شده است.

وی افزود: برخی شرایط این جاده در این بخش ارائه شده، هدفم این بوده که از طریق این نمایشگاه نشان دهم که چطور فرهنگ‌ها از طریق این جاده مبادله داشتند.در جاده ابریشم کهن بازرگان زیادی می‌امدند و بخش‌هایی از این فرهنگ را منتقل می‌کردند.

دو اثر نفیس شامل دیوان کلیات سعدی به نمایندگی از کتابخانه و موزه ملی ملک به زونیگ پی وو سفیر جمهوری خلق چین و گلدانی نفیس از چین به امیر خوراکیان اهدا شد.

نمایشگاه هنری مشترک ایران و چین افتتاح شد/ گام‌هایی در راستای ایجاد تمدن جهانی از طریق جاده ابریشم


تأکید سفیر چین در ایران بر توسعه روابط فرهنگی دو کشور

در ادامه «زونیگ پی وو» سفیر چین در ایران پشت تریبون قرار گرفت و گفت: این نمایشگاه هم یک جشن هنری و هم دستاورد مهمی در تبادلات بین المللی است. از همه کسانی برای برپایی این نمایشگاه تلاش کردند تشکر میکنیم چین و ایران قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان از دیرباز از طریق جاده ابریشم ارتباط داشتند و دوهزار سال پیش فرستاده‌ای که از چین آمده بود از ایران بازدید کرد، سعدی هم از چین بازدید کرد این مبادلات ارتباطات ما را محکم کرد.

وی در ادامه افزود: از زمان برپایی روابط دیپلماتیک همکاری‌های دو کشور هم عمیق‌تر شده است در سفر رییس جمهور چین به ایران ارتباطات راهبردی این مسیر را تسهیل کرد. نمایشگاه امروز هم شاهد این تعمیق روابط است این آثار هم فرهنگ جاده ابریشم را نشان داده است و هم هویت فرهنگی دو کشور را نمایش می‌دهد از طریق این آثار می‌توانیم ارتباط نزدیک دو کشور را مشاهده و همسویی تمدن‌ها را در طول زمان احساس کنیم این اتفاق برای ایجاد تمدن جهانی اثرگذار است.

نمایشگاه هنری مشترک ایران و چین افتتاح شد/ گام‌هایی در راستای ایجاد تمدن جهانی از طریق جاده ابریشم

جاده ابریشم در نقاشی‌های شیائگو

به گزارش آنا درباره این نمایشگاه آمده است، شیائگو، هنرمند نامدار چینی در هنر معاصر است. او که از ظهور وبروز هنر در سرزمین هاى میزبان جاده ابریشم آگاهی فراوانى دارد، نقاشى هایش رابا نگاهی ژرف به سرانجام مى رساند. هنر شیائگو، با زیست هنرمندانه در سرزمین هاى میزبان جاده ابریشم، همچنین باشناخت دقیق تاریخ ومنابع برجامانده ازاین مسیر، هویدا مى شود.

دو تمدن دیرینه ایران و چین

دو تمدن ایران و چین ازدیرباز باهم در تعامل بوده ودادوستدهاى فرهنگی متعددى رامى توان در أن‌ها مشاهده کرد، از تأثیرى که بر هنر یکدیگر حتى ازراه دور نهاده اندتا آثار فرهنگی واجتماعى زیادى که بازرگانان در سفر هااز خود برجاى گذاشته اند ومیراث فرهنگی و تاریخى که امروز در دسترس است، به خوبى کواه بر این شباهت‌ها واشتراک هاى دو تمدن است.

امادر این بین جاده ابریشم مهم‌ترین میراث ارتباطى دو تمدن بوده است، جاده اى که نه تنها بستر دادوستد کالاهاى تجارى بوده بلکه در مسیر آن، آثار فرهنگی وهنرى نیز جابجا شده است ومردم وهنرمندان با مشاهده این آثار نشانه هایى مى گرفتند و در فرهنگی خود جاى مى دادند. این جاده تاریخى نماد ویادگاری براى ارتباطات فرهنگی امروز هم هست. امروز نیز علاقمندان هر دو کشور مشتاق هستند تابا آثار فرهنکى وهنرى دو کشور اعم از یادکاران کنشته تا آثار معاصر، آشنا شوند. موزه‌ها مهمترین مراکزى هستندکه آثار فرهنگی وتاریخى رادر خود جاى دادماند ونمایش مشترى آثار موزه‌ها مى تواند بسترى براى گفت وگوی بین فرهنگی از گذشته تا امروز باشد.

موزه‌ها همان اندازه که حافظ میراث هاى گذشتگان هستند، مى توانند میزبان آثار معاصر باشند واز پنجره امروز به دیروز نیز نگاه کنند ومیراث گذشته رادر منظرى نو، واسطه پیوند‌های فرهنکى قرار دهند. نمایشگاه ابرهاى بى پایان جاده ابریشم فرصتى براى دیدار دو موزه هنرهاى کلکسیونى شانگهای وکتابخانه وموزه ملى ملک است تافرهنک وتمدن جین از پنجره آثار این دو موزه به تماشاى ایرانیان گذاشته شود. چه بهتر ارمغان این موزه و کتابخانه جهانی شود و افتخار میکنیم این نمایشگاه که حاصل زحمات کارشناسان ایران و شانگهای است، امروز گشایش یافت. امید که این شبکه روز به روز بیشتر شود.

نمایشگاه هنری مشترک ایران و چین افتتاح شد/ گام‌هایی در راستای ایجاد تمدن جهانی از طریق جاده ابریشم

نمایشگاه ابرهای بی پایان جاده ابریشم تا بیستم آبان ماه در موزه و کتابخانه ملی ملک برپا خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: موزه ملک نقاشی چین
ارسال نظر
قالیشویی ادیب