دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چگونگی تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۴

چگونگی تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۴
در مطلب پیش رو به نحوه اعمال تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۴ پرداخته‌ایم.  
کد خبر : 935484

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نام نویسی در نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۴ در روز‌های ۲۰ تا ۲۶ آبان ۱۴۰۳ و نام نویسی نوبت دوم همین کنکور در نیمه دوم اسفند امسال انجام می‌شود؛ بر همین اساس داوطلبانی که قصد شرکت در نوبت اول کنکور را دارند، باید در روز‌های ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت و برای شرکت در نوبت دوم کنکور روز‌های ۵ و ۶ تیر در جلسه آزمون حاضر شوند. 

مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار شد که از کنکور ۱۴۰۳ به بعد نمرات امتحان نهایی دانش آموزان هم تاثیر داشته باشد، اما به صورت قطعی. بر همین اساس؛ در ادامه گزارش به نحوه تاثیر سابقه تحصیلی در کنکور ۱۴۰۴ پرداخته ایم که در ادامه می‌خوانید.  

تاثیر قطعی معدل در کنکور یعنی چه؟

داوطلب هر نتیجه‌ای در کشور کسب کنند نمره سوابق تحصیلی که شامل (برای مثال ۳۰ درصد معدل امتحانات نهایی سال دوازدهم) در نتیجه نهایی و تعیین رتبه داوطلب تاثیرگذار خواهد بود، حال این تاثیر چه به نوع داوطلب باشد چه نباشد در نتیجه نهانی آن مؤثر خواهد بود.

نحوه تاثیر معدل برای نظام جدید‌ها

در کنکور ۱۴۰۴ نظام جدید فقط معدل پایه یازدهم و دوازدهم تاثیر قطعی دارد که ۲۰ درصد از پایه یازدهم و ۴۰ درصد از پایه دوازدهم اعمال خواهد شد.

نحوه تاثیر معدل برای نظام قدیم‌ها

در کنکور نظام قدیم و پیش دانشگاهی دارای نمرات نهایی هم معدل ۶۰ درصد تاثیر قطعی دارد، به اینصورت که معدل ۳۰ درصد از دیپلم، ۱۰ درصد پیش دانشگاهی و ۲۰ درصد یازدهم (ایجاد سابقه) لحاظ می‌شود. 

داوطلبانی هم که دیپلم خود را از سال ۱۳۸۴ به قبل اخذ کرده و یا دانش آموخته کار و دانش و فنی و حرفه‌ای باشند، باید سابقه ایجاد کنند؛ چرا که معدل برای این افراد هم تاثیر قطعی ۶۰ درصدی دارد.

تاثیر معدل در کنکور هنر و زبان 

در کنکور هنر و زبان، نظام جدید دروس عمومی ۳۰ درصد سهم دارند که ۱۰ درصد در پایه یازدهم و ۲۰ درصد در پایه دوازدهم مهم است. 

سهم دروس عمومی برای داوطلبان نظام قدیم و پیش دانشگاهی دارای نمرات نهایی این گروه هم ۳۰ درصد است که ۱۵ درصد از معدل دیپلم یا سوم دبیرستان، ۵ درصد پیش دانشگاهی و ۱۰ درصد یازدهم اعمال خواهد شد. 

میزان تاثیر نمرات عمومی و اختصاصی 

برای کنکور ۱۴۰۴ نمرات امتحان نهایی دروس عمومی ۳۰ درصد و نمرات نهایی دروس اختصاصی نیز ۳۰ درصد است.

داوطلبانی که سابقه نهایی ندارند برای اینکه شامل تاثیر معدل شوند چکار کنند؟

همه داوطلبانی که سابقه تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند اعم از دانش آموزان و فارغ التحصیلان شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در تمام نظام‌های آموزش و پرورش و طلاب حوزه‌های علمیه باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی دروس عمومی و اختصاصی بر اساس برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.

در صورتی که داوطلبی در امتحانات نهایی که وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد سوابق تحصیلی پیش بینی می‌کند. شرکت نکردهو اقدام به ایجاد سوابق تحصیلی در دروس عمومی و اختصاصی نکند نمره خام آن درس که سابقه تحصیلی ندارد صفر (۰) لحاظ و سپس تراز می‌شود.

برای داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند و با کلاً سابقه تحصیلی ندارند. سهم نمره کل سابقه تحصیلی قابل جایگزینی با نمره کل آزمون اختصاصی نیست.

نکات مهم

نمرات نهایی دهم در کنکور ۱۴۰۴ تاثیری ندارند

تاثیر معدل نظام قدیم در کنکور ۱۴۰۴ برای داوطلبان با مدرک نظام قدیم نیز همانند بقیه ۶۰ درصد تاثیر قطعی در نظر گرفته شده است.

با وجود تاثیر قطعی در معدل کنکور ۱۴۰۴ برای بهبود نمرات می‌توانید از ترمیم معدل دروس استفاده کنید. 

میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۴ برای دانش آموزان کاردانش و فنی و حرفه‌ای به اینصورت است که باید برای ایجاد سابقه تحصیلی اقدام کرده و در امتحانات نهایی رشته مورد نظر نام نویسی کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب