دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

سهم تخصصی ها در توسعه معاملات بورسی

سهم تخصصی ها در توسعه معاملات بورسی
تحلیلگر ارشد بازار سرمایه با اشاره به زیرساخت معاملات بورسی، گفت: این زیرساخت از سه بخش سامانه قبل از معاملات، سامانه معاملات و سامانه پس از معاملات تقسیم می‌شود که یکسری اصطلاحات تخصصی و مفاهیم بورسی در این معاملات نقش مهمی در توسعه بازار سرمایه دارد.
کد خبر : 935403

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، امروزه با گسترش تکنولوژی و فناوری شرایط زندگی انسان در حال تغییر است یکی از این متغیرها در بخش مشاغل و اقتصاد است که با گسترش تکنولوژی بازار‌های سرمایه به میان آمدند و درحال حاضر بیشتر افراد سعی در آموختن این بازار‌ها هستند که بتوانند معاملاتی در این بازار کنند.

بازار بورس ایران دارای اصطلاحات تخصصی زیادی است که فعالان و شرکت‌کنندگان در این بازار تا حدی نسبت به آنها اطلاعات دارند.هسته معاملاتی، معاملات الگوریتمی، رگ‌تک و حمایت از فین‌تک‌ها، از اصطلاحاتی است که تا چند سال پیش و قبل از حضور بی نظیر مردم در بورس، کمتر به گوش فعالان این بازار رسیده است.

از اصطلاحات مطرح در بازار سرمایه چه می دانید؟

حسین خزلی تحلیلگرارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با آنا به شرح این اصطلاحات پرداخت که در ادامه بخش هایی از آن را می خوانید.

قدرت پردازش هسته معاملاتی

 هسته معاملاتی: به طور کلی زیرساخت معاملات بورسی از سه بخش سامانه قبل از معاملات، سامانه معاملات و سامانه پس از معاملات تقسیم می شود. سامانه قبل از معاملات بدین معنا است که یک سرمایه گذار برای خرید و یا فروش ابزار‌های مالی اقدام کند؛ در بازار سرمایه چند صد دارای و همچنین قرارداد مالی وجود دارد که نشان دهنده پیشرفته و پیچیده بودن بازار سرمایه است در نتیجه، سامانه به سرمایه دار کمک می کند که برای فروش دارایی خود اقدام کند به این شیوه، سامانه قبل از معاملات گفته می شود.

دسته دیگر از سامانه‌ها، بانک‌های اطلاعاتی گسترده‌ای هستند که به سامانه‌ها در تصمیم گیری بخش معاملات، تکنیکال کمک می کند و همچنین سفارشاتی که به صورت عادی، شرطی و الگوریتم و همچنین معاملات پر بسامد را به هسته معاملات ارسال می کند؛ هسته معاملات نیز انواع سفارشات را که سرمایه گذار از درگاه‌های مختلف وارد شده است را دریافت می کند که اصطلاحات معاملات را مچ می کند؛ زمانی که موتور‌های معاملاتی و هسته معاملات می تواند چندین میلیون معامله را در لحظه پیش ببرد نمایانگر قدرت پردازش هسته معاملاتی است.

سامانه‌های پس از معاملات، بخش تسویه و تهاتر معاملات را انجام می دهند که اصطلاحا به این بخش سپرده گذاری مرکزی و یا سی دی اس ار‌ها " شرکت‌ها و یا سازمان‌های هستند که پس از معاملات تسویه و تهاتر را انجام می دهند و نسبت به ثبت معاملات اقدام می کنند و مخفف " گفته می شود.C. clearing D. depository S.settiement R.registration

معاملات الگوریتمی چگونه عمل می کند

معاملات الگوریتمی: معاملات الگوریتمی در بخش قبل از سامانه معاملاتی انجام می شود، به صورتی که سرمایه گذاران با توجه به استراتژی و هدف خود وارد برنامه‌های معاملاتی می شود و سامانه طبق شروطی که سرمایه گذار برقرار کرده است سفارشات آن‌ها را وارد هسته معاملاتی می کند.

مفاهیم بازار سرمایه

رگ تک‌ها در بازار سرمایه

رگ تک: در سال‌های اخیر به دلیل پیشرفته بودن واژه، در جامعه رواج پیدا کرده است.امروزه به دلیل اینکه تمام بازار‌های معاملاتی جهان الکترونیکی و پیشرفته شده اند و همچنین نرم افزار‌ها و سامانه‌های معاملاتی در بازار‌های مالی، پولی و همچنین بازار سرمایه بیمه به صورت الکترونیکی و پیشرفته فعالیت خود را ادامه میدهد باید بخش نظارت بر بازار‌های مالی نیز الکترونیکی شود و امکان اینکه به صورت دستی و ذهنی این بازار را کنترل کنند دیگر وجود ندارد بنابراین نیاز است که نهاد‌های ناظر از بازار‌های که به سرعت درحال گسترش و استفاده از آخرین و پیچیدترین تکنولوژی نرم افزاری و مخابراتی هستند الگو برداری کند چرا که نهاد‌های ناظر باید در امر اعطای مجوز‌های نظارتی و دخالتی و جریم تخلفات لازم بوده سامانه‌ها را بروز رسانی کنند و تکنولوژی‌های جدید، فناوری‌های بروز در اختیار نهاد‌های ناظر باشد همچنین بانک‌های مرکزی سازمان‌های بورس و مقامات ناظر بر بازار‌های مالی در دنیا به سرعت به این سمت حرکت می کنند که این پدیده رگولیشن تکنولوژی را پدید می آورد.

آیا از فین تک‌ها در ایران استفاده می شود

فین تک‌ها: تمرکز بسیاری از اقتصاد‌های بزرگ جهان بر روی استارتاپ‌ها قرار دارد که بخش عظیمی از شرکت‌های جدید و نوآور در بخش تکنولوژی مالی هستند؛ سال‌های طولانی است که ایران نرم افزار‌ها و اپلیکیشن مختلف مالی را تولید می کنند.

برای بهبود کارایی و اثر بخشی این بخش لازم است یک تمرکز نظارتی ایجاد شود و همه ارکان نظام دولتی و غیردولتی همچنین سایر دستگاه‌ها از شرکت‌های نواور و شرکت‌های که خدمات مالی جدید ارائه می دهند، حمایت کنند و به رشد آن‌ها کمک کنند که با یک نظم و امنیت فوق العاده بتوان از این‌ها استفاده کرد. بازار‌های مالی در حال تغییر گسترده هستند و بخش بزرگی از این تغییر توسط فین تک‌ها و استارتاپ‌های مالی است که معمولا نهاد‌های بزرگ و بانک‌ها این فناوری را خریداری می کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب