دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مسمومیت ویتامینی و عوارض جبران‌ ناپذیر بر کبد و کلیه

مسمومیت ویتامینی و عوارض جبران‌ ناپذیر بر کبد و کلیه
مسمومیت ویتامینی یکی از انواع مسمومیت‌ها است که ممکن است عوارض جبران ناپذیری بر بردن افراد باقی بگذارد.
کد خبر : 935380

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری آنا؛ کمبود ویتامین در بدن بسیاری از افراد واکنش‌های مختلفی را به دنبال دارد، با این حال باید دانست همانگونه که کمبود ویتامین عوارض را به دنبال دارد، مصرف بیش از اندازه ویتامین‌ها ممکن است منجر به مسمومیت ویتامینی شود.

مسمومیت ویتامینی چیست؟

مسمومیت ویتامینی به حالتی اطلاق می‌شود که در آن مصرف بیش از حد ویتامین‌ها، به خصوص ویتامین‌های محلول در چربی (مانند ویتامین A، D، E و K) منجر به بروز عوارض جانبی و مشکلات سلامتی می‌شود. این حالت معمولاً ناشی از مصرف مکمل‌های ویتامینی به مقدار زیاد یا مصرف غذا‌هایی با غلظت بالای ویتامین است.

علائم و عوارض مسمومیت ویتامینی

علائم مسمومیت ویتامینی بسته به ویتامینی که مسمومیت از آن ناشی شده باشد ممکن است متفاوت باشد.

چنانچه مسمومیت ناشی از ویتامین A باشد ممکن است علائم آن شامل سردرد، تهوع، سرگیجه، خستگی، و در موارد شدیدتر، آسیب به کبد باشد.

در مسمومیت ناشی از ویتامین D با افزایش سطح کلسیم خون همراه می‌شود، که می‌تواند منجر به مشکلات کلیوی و قلبی شود.

مسمومیت با ویتامین E نیز خطر خونریزی و مشکلاتی مانند لخته شدن خون را به همراه دارد.

در مسمومیت با ویتامین K تداخل با دارو‌های رقیق‌کننده خون را به همراه دارد.

درمان مسمومیت ویتامینی

درمان مسمومیت دارویی در ابتدا از طریق تشخیص، تاریخچه پزشکی و جمع‌آوری اطلاعات درباره نوع و مقدار ویتامین مصرفی، انجام آزمایش‌های خون و برای اندازه گیری سطح ویتامین‌ها و ارزیابی عملکرد اندام‌ها شود.

پس از تشخیص اقدامات اولیه شامل قطع و مصرف ویتامین، حفظ هوشیاری، درمان علامتی بسته به علائم مانند دارو‌های ضد درد برای درد، دارو‌های ضد تهوع برای حالت تهوع یا تزریق مایعات داخل وریدی برای هیدراتاسیون باشد. همچنین باید از سیستم‌ها و اندام‌های حیاتی مانند کلیه و کبد باشد.
برخی از مسمومیت‌های دارویی نیز نیاز به درمان خاص دارند، مثلا برای مسمومیت ناشی از ویتامین‌های حلال در چربی ممکن است نیاز به درمان خاصی مانند دیالیز وجود داشته باشد.

پس از درمان بیمار باید تحت نظر پزشک قرار گیرد تا از عوارض جانبی یا عود مسمومیت جلوگیری شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب