دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پوستر جشنواره تئاتر کودک رونمایی شد/ زیرساخت‌ها و تجهیزات تئاتری همدان اعتبارسنجی شد

پوستر جشنواره تئاتر کودک رونمایی شد  زیرساخت‌ها و تجهیزات تئاتری همدان اعتبارسنجی شد
آیین رونمایی از پوستر و آغاز به کار دبیرخانه بیست نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان برگزار شد.
کد خبر : 935165

به گزارش خبرگزاری آنا، آیین رونمایی از پوستر و آغاز به کار دبیرخانه بیست نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان دوشنبه شانزدهم مهرماه با حضور حمید نیلی مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود مسگریان رییس شورای اسلامی شهرهمدان، سید مسعود حسینی ، شهردار همدان، مسعود ویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، معصومه ابراهیمی هژیر مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان و دیگر مدیران استانی در بوستان باغ ایرانی همدان برگزار شد.

حمید نیلی مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس، شهدای محور مقاومت و شهدای کودک و نوجوان غزه و قدردانی از شهرداری همدان، مدیران دیگر دستگاه‌های فرهنگی هنری استان همدان و نمایندگان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در جهت آماده سازی این استان برای میزبانی از گروه‌های داخلی و خارجی شرکت کننده در بخش‌های مختلف بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان گفت: جشنواره تئاترکودک و نوجوان آغازگر مسیری است که ما را به دنیای شیرین کودکان و نوجوانان هدایت می‌کند.

وی افزود: به اعتقاد من «صداقت» محور اصلی دنیای کودکان است که می‌تواند برای ما الهام بخش باشد و اگربا این نگاه انسانی و عاطفی به واسطه تئاتر وارد این دنیای سرشاراز پاکی و طراوت شویم می‌توانیم توسط هنرمندان ارزنده عرصه تئاتر، ترسیم کننده و بازوی مهمی برای تحقق آرزو‌ها و آینده کودکان و نوجوانان سرزمین ایران باشیم.

مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به نشانه‌های جالب توجه پوستر این دوره از جشنواره که با طراحی شهرام عظیمی انجام گرفته، گفت: یکی از مشخصات این پوستر، انتقال کلیدواژه‌ای مهم به نام «امید» است. مسیری که در نگاه کودکان و نوجوانان کشورعزیزمان وجود دارد و من هم امیدوارم رویداد مهمی، چون جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان محوری موثر و جریان ساز برای انتقال شور و نشاط به نسل‌های بعدی جامعه ما باشد.

پوستر جشنواره تئاتر کودک رونمایی شد/ زیرساخت‌ها و تجهیزات تئاتری همدان اعتبارسنجی شد

سید مسعود حسینی شهردار همدان و دبیراجرایی بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان نیز با ابراز خرسندی از بازگشت ستاد جشنواره به استان همدان توضیح داد: خوشبختانه در این دوره شاهد بازگشت یکی از مهم‌ترین رویداد‌های فرهنگی هنری کشور به شهر همدان هستیم. رویدادی که به اعتقاد همه ما یکی از جشنواره‌های خوب، موثر ونشاط آوری است که می‌تواند دستاورد‌های مثبت زیادی برای شهروندان همدانی و سایر مخاطبان جشنواره به همراه داشته باشد.

شهردارهمدان ضمن گرامیداشت سالگرد شهادت شهید حاج حسین همدانی در حلب، سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و البته هفته ملی کودک تصریح کرد: امیدوارم امروز که شاهد افتتاح دبیرخانه دائمی جشنواره در مجموعه عین القضات همدانی شهرهمدان هستیم، این جشنواره دیگر در این شهر باقی بماند تا یک جریان مهم فرهنگی و هنری مرتبط با گروه سنی کودک و نوجوان به واسطعه تلاش هنرمندان، دست اندرکاران مجموعه‌ها و بخش‌های مختلف استان همدان بتواند هرسال شکوفا‌تر و پرمخاطب‌تر از سال‌های گذشته باشد. امروز همدان علاوه بر ویژگی‌ها و امتیازاتی که در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دارد، به عنوان یک شهر دوستدارکودک مطرح است و اصلا به همین جهت است که همه تلاش کردند تا دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در این شهر مستقر شود. در این چارچوب آن چه اهمیت دارد هم افزایی و همکاری همه متولیان استانی است که امیدوارم به واسطه برگزاری جشنواره شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

حسینی دربخش دیگری از صحبت‌های خود پیرامون اعتبارات اختصاص یافته به این جشنواره، تصریح کرد: برای تأمین اعتبارات جشنواره، شهرداری همدان با همکاری شورای اسلامی شهر همدان در پشتیبانی از جشنواره اعتباری اختصاص داده و سازمان مدیریت و برنامه بودجه استان همدان هم برای امور عمرانی به ما کمک کرده است. با این شرایط امیدوارم در کنار همراهی و حمایت‌های دوستان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد نشاط روزافزون اجتماعی با برگزاری چنین جشنواره‌های مهمی باشیم. به هر حال شهرداری همدان برای اجرای این جشنواره کمک‌هایی کرده است تا در کنار دیگر نهاد‌ها و با هم افزایی شاهد برگزاری این رویداد در همدان باشیم. هرچند اصل کار با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده، اما شهرداری همدان هر کاری از دستش برآمده برای اجرای برنامه انجام داده است. ما در فرصت کمی که داشتیم دبیرخانه را آماده کردیم و کار‌های زیر ساختی و آماده سازی سالن‌ها نیز در حال انجام است کاری که نیازمند همراهی همه دستگاه‌های اجرایی است تا با انجام این کار‌ها شاهد برگزاری این رویداد مهم در همدان داشته باشیم.

امیرمشهدی عباس دبیر بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان نیز در ادامه این مراسم ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های دبیرخانه این رویداد در تهران و همدان توضیح داد: براساس برنامه ریزی‌هایی که انجام گرفته حرفه‌ای‌ترین گروه‌های نمایشی کشور در یک سال گذشته در جشنواره شرکت دارند. این در حالی است که ما علاوه بر میزبانی از گروه‌ها و هنرمندان شرکت کننده کشور‌های خارجی که جزییات حضورشان طی روز‌های آینده اعلام می‌شود، برنامه‌های ویژه‌ای هم به یاد کودکان و نوجوانان مظلوم غزه، شهیدان کودک و نوجوان و روز دانش آموز تدارک دیده ایم که به زودی جزییات آن اعلام می‌شود.
دبیر بیست و نهمین جشنواره بین المللی کودک و نوجوان، با اشاره به اینکه شعار امسال جشنواره تئاتر گفتگوی بدون مرز است، افزود: خوشبختانه به واسطه حمایت‌های ویژه‌ای که امسال توسط شهرداری همدان از جشنواره صورت گرفته شاهد یک هم افزایی موثر در عرصه تئاتر کودک و نوجوان هستیم. این در حالی است که در چنین مسیر خوبی اکنون بیش از ۷۰ درصد از عوامل اجرایی جشنواره ازهمکاران و هنرمندان همدانی هستند که این برای دبیرخانه جشنواره چه در تهران و چه در همدان قوت قلب است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود  گفت: خوشبختانه به واسطه همراهی شهرداری همدان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان اعتبار مناسبی برای برگزاری این رویداد، تجهیز سالن‌ها و زیرساخت‌ها انجام گرفته که جا دارد به واسطه برگزاری این برنامه از همه عزیزانی که در این زمینه ما را کمک کردند قدردانی ویژه‌ای داشته باشم.

مسعود ویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در مراسم رونمایی از پوستر بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاترکودک و نوجوان همدان بیان کرد: ایجاد شور و نشاط، انعکاس همدان در عرصه ملی و بین‌المللی، شناساندن آثار هنرمندان همدانی، رونق اقتصادی و آماده شدن زیرساخت‌ها برای اجرای جشنواره‌های آینده نتایج این جشنواره است. ضمن اینکه به برکت جشنواره تئاتر کودک و نوجوان هفت سالن در همدان در حال آماده‌سازی و تجهیز است
رونمایی نمادین از پوستر بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با گرامیداشت محسن پور قاسمی از هنرمندان فعال همدانی در عرصه تئاتر و پوریا هادیان مدیرفقید روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان نیز بخش دیگری از این مراسم را تشکیل می‌داد که دراین بخش بهرام شاه محمدلو نویسنده، بازیگر، کارگردان و مدرس پیشکسوت عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون در حضور مدیران پوستر جشنواره را رونمایی کرد. این در حالی است که اجرای چند برنامه موسیقایی در یادبود شهدای کودک و نوجوان غزه و اجرای برنامه‌ای نمایشی در قالب نقالی توسط یکی از هنرمندان همدانی بخش‌های دیگر مراسم را تشکیل می‌داد.

براساس این گزارش مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهردار همدان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان به همراه تعدادی از هنرمندان پیشکسوت تئاتر همدان، قبل از آغاز این مراسم در برنامه افتتاحیه دبیرخانه دائمی بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک ونوجوان همدان نیز شرکت کردند. این در حالی است که حضور در نشست رسانه‌ای خبرنگاران استانی به بهانه برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با همراهی شهردار همدان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان و دبیرجشنواره تئاتر کودک و نوجوان، بازدید از نمایشگاه کاریکاتور هنرمندان در حمایت از مردم مظلوم غزه، حضور در اجرای عمومی یکی از آثار نمایشی به صحنه رفته در تالار فجر شهر همدان و دیدار با تعدادی از هنرمندان همدانی از دیگر برنامه‌های مدیرکل هنر‌های نمایشی فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر یک روزه به استان همدان بود.

معرفی آثارراه یافته به بخش دوم مسابقه نمایشنامه نویسی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان 

براساس اعلام دبیرخانه بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، آثار راه یافته‌ای که مغایرت احتمالی آنها براساس شرایط مندرج در فراخوان در مرحله دوم مشخص شود، از فهرست نمایشنامه‌های یاد شده حذف می‌شوند. این در حالی است که آثار راه یافته می‌توانند با استفاده از نظرات مشورتی مشاوران، نمایشنامه‌های خود را بازنویسی کرده و حداکثر تا تاریخ ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ آثار را برای داوری نهایی در سایت جشنواره بارگذاری کنند.

اسامی نمایشنامه‌های راه یافته به مرحله دوم ارزیابی و داوری بدون اولویت بندی و بر اساس حروف الفبا به ترتیب زیر اعلام شده است:

۱- نمایشنامه «انجمن لولو‌های برنده» نوشته علیرضا دهقانی ازاستان تهران
۲- نمایشنامه «باغ پرندگان» نوشته مقداد شیری از استان خوزستان
۳- نمایشنامه «پروانه شو» نوشته ناصر محمودی از استان چهارمحال و بختیاری (مشروط)
۴- نمایشنامه «چهچه چلچله چهل گیس» نوشته امیر بهبودنیا از استان فارس
۵- نمایشنامه «دیوآنه» نوشته لیلی شایق از استان اصفهان (مشروط)
۶- نمایشنامه «دیو و دختر» نوشته فاطمه هاشمی از استان اصفهان
۷- نمایشنامه «دنیایم را سبز رنگ می‌کنم» نوشته محمد حسین باقری از استان تهران
۸- نمایشنامه «دونات توت فرنگی» نوشته آوا حدادی از استان اصفهان
۹- نمایشنامه «روغن و گرگ بالان دیده» نوشته جعفر دردانه از استان کرمانشاه
۱۰- نمایشنامه «سفر به کوه‌های دور» نوشته میترا کریم خانی از استان تهران
۱۱- نمایشنامه «سلاطون» نوشته سید مجید میر حسینی از مرکزی (مشروط)
۱۲- نمایشنامه «لولوگین» نوشته وحید آبرود از استان یزد
۱۳- نمایشنامه «مترسک برفی» نوشته زهره شفیعی از استان تهران
۱۴- نمایشنامه «واقعه شیر شدن» نوشته حمیدرضا عسگرخانی از استان تهران

بیست و نهمین «جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان – همدان» به دبیری امیر مشهدی عباس توسط اداره کل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حمایت شهرداری همدان و مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، انجمن هنر‌های نمایشی ایران آبان ماه سال ۱۴۰۳ با شعار «تئاتر گفت و گوی بدون مرز» و با هدف «تقویت هم دلی و همراهی، رشد و آگاهی واعتماد به نفس فرزندان ایران از مسیر هنر نمایش» در شهرتاریخی همدان برگزار خواهد شد.

«تحقق مشارکت اجتماعی کودکان و نوجوانان»، «ارتقای سطح فرهنگ عمومی»، «تقویت بنیان‌های اصیل خانواده و رتباط نسل ها»، «آموزش شهروندی و افزایش مسئولیت پذیری با ایجاد زمینه مشارکت فعال کودکان و نوجوان ایران زمین در تولید آثارنمایشی» به عنوان بخشی از حقوق قشر پویا و اثر گذار جامعه بخش دیگری از اهداف ستاد برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب