دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا به بهانه روز جهانی کودک گزارش می‌دهد؛

جنگ غزه؛ جنگی علیه کودکان

جنگ غزه؛ جنگی علیه کودکان
روز جهانی کودک هر ساله مصادف با ۱۶ مهرماه در ایران و سراسر جهان گرامی داشته می‌شود.
کد خبر : 935050

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، روز جهانی کودک هر ساله مصادف با ۱۶ مهرماه در ایران و سراسر جهان گرامی داشته می‌شود. ۲۰ نوامبر از سوی سازمان ملل متحد روز جهانی کودک نامگذاری شده‌است گرچه روز کودکان در بسیاری از کشور‌های جهان در اول ژوئن جشن گرفته می‌شود.

روز کودک در دومین یکشنبه ژوئن سال ۱۸۵۷ توسط دکتر شریف چارلز لئونارد، کشیش کلیسا در چلسی، ماساچوست آغاز شد. لئونارد یک سرویس ویژه برای فرزندان برگزار کرد  لئونارد این روز را روز گل رز  نام گذاشت، هرچند بعداً آن را یکشنبه گل نامید و سپس به نام روز کودکان نامگذاری شد.

روز کودکان برای اولین بار در سال ۱۹۲۰ با تعیین تاریخ ۲۳ آوریل توسط جمهوری ترکیه به‌طور رسمی تعطیل ملی اعلام شد. روز کودکان از سال ۱۹۲۰ به وسیله دولت و روزنامه‌های آن زمان که این روز را برای کودکان اعلام کرده‌ است، در سراسر کشور جشن گرفته می‌شود. با این وجود تصمیم گرفته شد که برای تأیید و توجیه این جشن نیاز به تأیید رسمی است و اعلامیه رسمی در سال ۱۹۲۹ توسط بنیانگذار و رئیس‌جمهور جمهوری ترکیه،  مصطفی کمال آتاترک تأسیس شد.

روز جهانی حمایت از کودکان به عنوان روز کودک در ۱ ژوئن از سال ۱۹۵۰ در بسیاری از کشور‌ها برگزار می‌شود.

۲۰ نوامبر از سوی سازمان ملل متحد روز جهانی کودک نامگذاری شده‌است. گرچه روز کودکان در بسیاری از کشور‌های جهان (تقریباً ۵۰) در اول ژوئن جشن گرفته می‌شود، روز جهانی کودک سالانه ۲۰ نوامبر برگزار می‌شود. اولین بار توسط پادشاهی انگلستان در سال ۱۹۵۴، برای تشویق همه کشور‌ها برای ایجاد یک روز، برای ارتقا تبادل و تفاهم متقابل در بین کودکان و اقدام عملی به نفع و رفاه کودکان جهان اعلام شد.

در ۲۰ نوامبر ۱۹۵۹، سازمان ملل متحد بیانیه حقوق کودک را تصویب کرد. سازمان ملل متحد پیمان‌نامه حقوق کودک را در ۲۰ نوامبر ۱۹۸۹ به تصویب رساند.

روز جهانی کودکان فقط روزی برای جشن گرفتن کودکان به عنوان یک کودک نیست، بلکه فرصتی برای آگاهی‌بخشی به کسانی است که در سراسر جهان خشونت را در قالب سوءاستفاده، استثمار و تبعیض تجربه کرده‌اند. کودکان در بعضی از کشور‌ها به عنوان کارگر مورد استفاده قرار می‌گیرند، غوطه‌ور در درگیری‌های مسلحانه هستند، زندگی در خیابان‌ها، اختلافات و تبعیض از جمله در مذهب، مسائل اقلیت یا معلولیت را تجربه می‌کنند.

کودکان احساس می‌کنند اثرات جنگ به دلیل درگیری مسلحانه آواره شده و ممکن است دچار آسیب‌های جسمی و روانی شود. روز ملی کودک فرصتی برای ایجاد تغییرات مثبت در نگرش جامعه نسبت به کودکان و تقویت تاب‌آوری آنها از طریق افزایش حساسیت اجتماعی است.

در اهمیت نام گذاری چنین روزی به نام کودکان همین بس که رهبر انقلاب فرموده اند: «شما کودکان و نوجوانان عزیز در دل من جاى دارید و من شما را دعا مى‏کنم. کودک بیشتر از آدم‌هاى بزرگ به بلاغ و پیام صحیح احتیاج دارد. کودک، نهال بارآورى‌هاى آینده و تأثیرپذیرترین عنصر انسانى از عوارض طبیعى و عوارض معنوى اعم از مثبت و منفى است. کودک ذخیره‌ى ارزشمند و بى‌بدیلى است و عاقلانه نیست که مردمى در یک جامعه‌اى این ذخیره را دست کم بگیرند. خانواده‌ها بدانند که اگر کودک را از تعلیم و تربیت صحیح برخوردار نکنند، ظلم کردند».

اما جالب است بدانید روز جهانی کودک توسط خود کودکان پدید آمده است. در سال ۱۹۸۶، ۱۶ مهر ماه، ۲ تن از دانش‌آموزان ۹ ساله مدرسه آتاتوری در نیویورک، با نگارش نامه‌ای از همه بچه‌های دنیا خواستند که با هم روزی را به صلح اختصاص دهند. در سپتامبر ۲۰۱۲،  بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد ابتکار عمل برای آموزش کودکان را رهبری کرد.  با این هدف که هر کودک بتواند در سال ۲۰۱۵ به مدرسه برود؛ و مهارت‌های کسب شده در این مدارس بهبود یابد.

این دو کودک در نامه خود نوشته‌اند: «بزرگتر‌های ما عقاید ثابتی دارند. آنها ما را دوست دارند، چون بچه‌هایشان هستیم، اما آیا آنها می‌دانند که چه دنیایی را برای ما بوجود می‌آورند. اگر کمترین اشتباهی در ماشین هسته‌ای آنها رخ دهد ما هرگز شانسی برای رشد نخواهیم یافت. ما امکانی برای رشد و پرورش می‌خواهیم.» و این بهانه‌ای برای نامگذاری روز جهانی کودک شد. مجمع عمومی سازمان ملل، پیمان‌نامه حقوق کودک را در سال ۱۹۸۹ تصویب کرد و بیشتر کشور‌های جهان نیز بدان پیوستند.

این روز فرصتی برای آگاهی بیشتر از حقوق کودکان و مشکلات پیش‌روی آنها و تلاش برای احقاق حق و کاستن از مشکلات کودکا است. در واقع، کودکان در روز جهانی کودک می‌خواهند این تضاد را یادآور شوند، که در حالی که سالانه هزینه‌های غیرقابل تصوری صرف تولید انواع سلاح‌های هسته‌ای و غیر هسته‌ای می‌شود، کودکان بسیاری از گرسنگی، عدم امکانات بهداشتی، سوء و تغذیه و … می‌میرند.

کودکان، آسیب پذیرترین گروه در هر جامعه هستند و از هیچ چیز آنان از جمله غذا، پوشاک و نیاز‌های دیگرشان نباید کاست. عدم توجه به وضعیت کودکان به علت مشکلات اقتصادی و کاستن بودجه‌هایی که شرایط زندگی و حیات کودکان را خدشه‌دار می‌سازد به امید اینکه اقتصاد آینده کشور تامین باشد نه توجیه و بازده اقتصادی دارد و نه حرکتی انسانی محسوب می‌شود.

جنگ غزه؛ جنگی علیه کودکان

جنگ علیه کودکان

۱۷ هزار کودک در نوار غزه به شهادت رسیدند؛ این در حالی است که از ابتدای جنگ غزه تا امروز حدود ۱۷ هزار کودک در نوار غزه به شهادت رسیده‌اند و نزدیک به ۲۶ هزار کودک دیگر نیز والدین خود را از دست داده و یتیم شده‌اند.

در همین راستا یونیسف ضمن ابراز نگرانی خود درباره آینده کودکان غزه در صورت ادامه یافتن این جنگ، بار‌ها هشدار داد که بسیاری از کودکان غزه به دلیل نگرانی‌ها و ترس‌هایی که در طول جنگ اسرائیل علیه غزه با آن مواجه هستند، دیگر نمی‌توانند بخوابند و یا دوران کودکی خود را بگذرانند.

ولی تاریخچه روز جهانی کودک، به‌طور رسمی به سال‌های پس از جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد. سازمان آمریکایی برای رفاه کودکان، در سال ۱۹۵۲ سازمان ملل متحد را فراخواند تا روزی را به عنوان روز جهانی کودک برگزار کند. سازمان ملل متحد این پیشنهاد را پذیرفت. در جریان نهمین مجمع عمومی سازمان ملل در تاریخ ۲۱ سپتامبر ۱۹۵۴، این مجمع به صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) ماموریت داد تا یک روز در سال را به مناسبت روز جهانی کودک برگزار کند.

جنگ غزه؛ جنگی علیه کودکان

رئیس‌جمهور همزمان با روز کودک در حساب شخصی‌اش در فضای مجازی نوشت: ما خواستار دنیایی پاک و سالم برای کودکانمان هستیم، این حق آنهاست که  فارغ از این جهان پرهیاهو، در آرامش و شادمانی ببالند، قتل‌عام هزاران کودک بی‌گناه در غزه، روز کودک امسال را در کام مردم تلخ کرده است و دنیای زیبا و معصومانه کودکان نباید به جنگ و قدرت‌طلبی بزرگ‌تر‌ها آلوده شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش
ارسال نظر
قالیشویی ادیب