دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تحول دیجیتال در کمک به کودکان مبتلا به سرطان

تحول دیجیتال در کمک به کودکان مبتلا به سرطان
مدیرعامل مؤسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان محک با اشاره به اهمیت تحول درمان در درمان کودکان مبتلا به سرطان خواستار حمایت بیمه‌ها شد.
کد خبر : 935039

آراسب احمدیان، مدیرعامل مؤسسه کودکان مبتلا به سرطان محک در گفتگو با آنا، با بیان آنکه محک در سه حوزه خیریه، بیمارستان و مراکز تحقیقات فعالیت می‌کند گفت: ایده تأسیس مراکز تحقیقات جامع سرطان کودکان محک در سومین برنامه استراتژیک محک مطرح شد. این ایده بر این اساس مطرح شد که این مؤسسه نباید تمام منابع را در بخش درمان هزینه کند بلکه این سازمان باید با نگاه توسعه‌گرا بخشی از منابع را برای بهبود روش‌های درمانی در آینده سرمایه‌گذاری کند. اثربخشی بیشتر دارو، بهبود روش درمانی، برنامه‌های درمانی و جلوگیری از ایجاد عوارض دیررس سرطان اطفال عمده‌ترین محور‌های توجه مرکز تحقیقات محک را تشکیل می‌دهند.

اگر شما فرد مبتلا به سرطان را در ۶۰ سالگی رادیوتراپی کنید، عوارض حاصل از آن تا ۲۰ سال از زندگی همراه اوست، اما زمانی که کودک ۱۰ ساله را رادیوتراپی می‌کنید، ۷۰ سال زندگی پیش رو دارد.

احمدیان با اشاره به اهمیت توجه عوارض دیررس درمان افزود: اگر شما فرد مبتلا به سرطان را در ۶۰ سالگی رادیوتراپی کنید، عوارض حاصل از آن تا ۲۰ سال از زندگی همراه اوست، اما زمانی که کودک ۱۰ ساله را رادیوتراپی می‌کنید، ۷۰ سال زندگی پیش رو دارد. پس اگر درمان منجر به عوارضی شود که بر کیفیت زندگی کودک اثر بگذارد شما درمان مؤثر انجام ندادید و باعث کاهش کیفیت زندگی فرد هم شدید. بررسی این مطالب در مرکز جامع تحقیقات سرطان کودکان محک صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه داده‌های حاصل از درمان بیمارستان محک نه تنها اهمیت بسیاری برای مرکز تحقیقات جامع سرطان محک دارد، بلکه منبع ارزشمندی برای پروژه‌های مشترک بین‌المللی است، اظهار کرد: این بیمارستان با ظرفیت ۱۰۰ تخت داده‌های بسیار ارزشمندی دارد. همچنین با توجه به اینکه ما در ۴۱ بیمارستان دیگر هم هزینه‌های درمان را پرداخت می‌کنیم به بخشی از داده‌های این مراکز درمانی نیز دسترسی داریم؛ بنابراین یک تمرکز اطلاعات درباره سرطان کودکان ایران در محک وجود دارد که به مرکز تحقیقات محک این فرصت را می‌دهد تا پروژه‌های تاثیرگذاری در سطح داخلی و بین المللی تعریف و دنبال کند.

احمدیان ادامه داد: در جلسات مشترک پزشکان داخلی بیمارستان محک با پزشکان بین‌المللی و نیز جلسات توموربورد با مراکز درمانی بین‌المللی، برخی از پزشکان خارجی اعلام می‌کنند که با کیس‌های درمانی این بیمارستان بر خورد می‌کنند و این ظرفیت از تمرکز این بیمارستان فوق‌تخصصی بر موضوع سرطان کودکان حاصل می‌شود.

استراتژی تحول درمان

وی افزود: مرکز تحقیقات جامع سرطان محک از یک سو با هدایت پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه‌های مختلف سرطان کودکان به ارتقای جایگاه علمی و درجه بندی خود می‌پردازد و از سوی دیگر سه سال است که در بیمارستان محک استراتژی تحول درمان در حال پیگیری است و با توجه به ارتباطات علمی کادر درمان محک با برخی از بیمارستان‌های بین‌المللی، پروژه‌های خوبی نیز از سوی کادر درمان بیمارستان محک در مرکز تحقیقات محک تعریف و اجرا می‌شود.

احمدیان یادآور شد: امیدواریم بتوانیم بر برنامه‌های تشخیصی و درمانی هم در آینده فعالیت کنیم، اما اکنون بیشتر تحقیقات رویکرد اپیدمیولوژی دارد.

داروی کم و تأمین مالی دشوار

وی هم چنین درابطه با وضعیت تهیه دارو و تجهیزات پزشکی در این مؤسسه گفت: اگرچه هزینه تجهیزات سنگین است، اما تعویض آن در طولانی مدت اتفاق می‌افتد، اما موضوع دارو به صورت روزانه و در حجم بسیار مطرح است. به تازگی دو دستگاه رادیوتراپی محک را بعد از ۱۵ سال خریداری کردیم که هزینه هر یک ۷۵ میلیارد تومان بوده است؛ هزینه یک دستگاه از طریق کمک‌های مردمی با همکاری یکی اپلیکیشن پرداخت تامین شده است و هزینه دیگری توسط یک نیکوکار پرداخت شد.

وی بیان کرد: این هزینه‌ها، هر ۱۵ یا ۲۰ سال یکبار مورد نیاز است ولی تأمین دارو برای ۱۳ هزار کودک تحت درمان فعال که هزینه روزمره دارند بسیار گزاف است. ما در گذشته می‌گفتیم «دارو هست ولی گران است»، اما اکنون باید بگوییم «دارو کم است و تامین مالی هم دشوار است.»

ما در گذشته می‌گفتیم دارو هست ولی گران است، اما اکنون باید بگوییم دارو کم است و تامین مالی هم دشوار است.


مدیرعامل مؤسسه محک در رابطه با اختصاص ارز ترجیحی به این مؤسسه گفت: این ارز‌ها در دوره‌های قبل تخصیص یافته ولی باز هم تأمین ۷۵ میلیارد تومان برای خرید دستگاه رادیوتراپی با همین ارز هم، هزینه بالایی بوده است. البته ما از امتیاز‌های ارائه شده توسط دولت حتما استفاده می‌کنیم.

استقرار کیوسک دیجیتال در سراسر کشور

احمدیان در رابطه با سیاست محک در استفاده از صندوق‌های الکترونیک برای دریافت کمک‌های مردمی گفت: هنوز هم بخشی از نیکوکاران محک به دلیل عادت پیشین خود از طریق شیوه‌هایی مانند دریافت قلک به محک کمک می‌کنند، اما با استراتژی تحول دیجیتال طی سه سال اخیر ۳۰۰ دستگاه کیوسک دیجیتال در امکان عمومی استقرار یافته که امکان دریافت کمک‌های مردمی به صورت دیجیتال را فراهم کرده است.

مدیرعامل محک افزود: محک به تازگی از سوپر اپلیکیشن خود را نیز رونمایی کرده است و نیکوکاران از طریق اپلیکیشن می‌توانند از کودکان مبتلا به سرطان حمایت کنند.

مدیرعامل محک در پاسخ به سوالی درخصوص اجرای مصوبه درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال از سوی وزارت بهداشت گفت: سال گذشته وزیر وقت بهداشت و درمان در بازدید از بیمارستان مفید اعلام کرد که تمام خدمات بیمارستان‌های دولتی برای کودکان زیر هفت سال رایگان است. این تنها برای خدمات بستری بیماران زیر ۷ سال در بیمارستان‌های دولتی اعمال می‌شود. هزینه‌های مرتبط با بیماران سرپایی، هزینه‌های دارو و تشخیص شامل این موضوع نمی‌شود.

وی با بیان آنکه محل این مصوبه صرفا بیمارستان دولتی است و بیمارستان محک به عنوان یک بیمارستان خیریه، این امتیاز را ندارد ادامه داد: در بیمارستان محک خدمات درمانی ما برای بیمار رایگان است و از خود بیمار وجهی دریافت نمی‌شود بلکه متصل به خدمات حمایتی و سازمان‌های بیمه‌گر است.

احمدیان با بیان آنکه در چند سال گذشته، برای بیمارستان‌های خیریه، تعرفه خیریه تصویب شده است گفت: تعرفه خیریه جایی بین تعرفه دولتی و بخش خصوصی است. تعرفه خیریه برای بیمارستان‌های خیریه‌ای که در ازای ارائه خدمات به بیماران، از ایشان هزینه دریافت می‌کنند کمک‌کننده است و می‌تواند بخشی از هزینه بیمارستان را تأمین کند.

وی ادامه داد: از آنجا که بیمارستان محک از بیمار پولی دریافت نمی‌کند پرداخت بیمه بایستی بر روی تعرفه خیریه صورت گیرد نه تعرفی دولتی. در حال حاضر با مذاکرات صورت گرفته بیمه خدمات درمانی و سلامت این موضوع را پذیرفته‌اند، اما بیمه تأمین اجتماعی معتقد است صرفا می‌تواند براساس مصوبات هیأت دولت اقدام کند و در نتیجه پرداختی به بیمارستان خیریه محک در قالب تعرفه خیریه صورت می‌گیرد.

احمدیان با بیان آنکه تا امروز مذاکرات زیادی با سازمان‌های بیمه‌گر انجام شده است گفت: پذیرش این اقدام بار مالی بسیار زیادی بر روی بیمه‌ها ایجاد می‌کند، بنابراین متاسفانه بجز بیمه‌های تکمیلی که ظریب پوشش بالایی ندارند، موفق به حل این موضوع نشدیم. همراهی بیمه‌ها در پرداخت هزینه درمان زمینه ارائه خدمات شایسته‌تر به کودکان مبتلا به سرطان است.

انتهای پیام/

برچسب ها: محک سرطان
ارسال نظر
قالیشویی ادیب