دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مهر 1403 - 00:02

بازی تاکتیکی و ناشیانه هریس

بازی تاکتیکی و ناشیانه هریس
به نظر می‌رسد اظهارات اخیر نامزد دموکرات آمریکا درباره بحران مهاجرت، نوعی تاکتیک انتخاباتی جهت ایجاد اطمینان در بین رأی‌دهندگان مستقل، مبنی بر رویکرد سلبی وی در قبال مهاجرین غیرقانونی است.
کد خبر : 934866

به گزارش خبرگزاری آنا، مسئله مهاجرت و نحوه مواجهه دولت آمریکا با افرادی که به‌صورت غیرقانونی در خاک این کشور به سر می‌برند، در فضای رقابت‌های انتخاباتی ماه نوامبر امسال شدیداً داغ شده است. «کامالا هریس» نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۴ روز جمعه ۲۷ سپتامبر برای اولین بار به مرز مکزیک سفر کرد و در آنجا در کمپین تبلیغاتی‌اش عزم خود را برای به اجرا درآوردن قوانین سختگیرانِ مهاجرتی اعلام کرد. او که در شهر داگلاس در ایالت آریزونا سخن می‌گفت، همچنین خواستار سخت‌تر شدن قوانین پناهندگی شد و گفت آمریکا موظف است قوانین مرزی خود را اجرا کند. این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که هریس در طول ۴ سال گذشته، بار‌ها از سوی جمهوری خواهان و حتی برخی دموکرات‌ها، درخصوص اتخاذ سیاست‌های سهل‌گیرانه در قبال مهاجرین (خصوصاً مهاجرین غیرقانونی) متهم شده است.

 از سوی دیگر، «دونالد ترامپ» به‌عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه مدعی شده که در صورت حضور مجدد در رأس معادلات سیاسی آمریکا، گسترده‌ترین اخراج مهاجرین را در تاریخ کشورش صورت خواهد داد. همین مسئله منجر به اقبال بخشی از رأی‌دهندگان مستقل به ترامپ شده است.

به نظر می‌رسد اظهارات اخیر هریس، نوعی تاکتیک انتخاباتی جهت ایجاد اطمینان در بین رأی‌دهندگان مستقل، مبنی بر رویکرد سلبی وی در قبال مهاجرین غیرقانونی در خاک آمریکاست. بااین‌حال مواضع قبلی هریس (خصوصاً قبل از نامزدی رسمی وی در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر) این بازی تاکتیکی وی را تا حدودی بی‌اثر ساخته است!


نکته دیگر اینکه هریس، مسئله مهاجرین غیرقانونی را با بحث توزیع مواد مخدر در آمریکا گره زده است. نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تأکید کرده است که مبارزه علیه بحران «فنتالین» برای او در اولویت قرار دارد. بخش بزرگی از این ماده مخدر از مرز‌های جنوبی آمریکا وارد این کشور می‌شود. این مواضع هریس، نشان می‌دهد که برخلاف ترامپ، رویکرد وی نسبت به اصل حضور مهاجرین غیرقانونی در خاک آمریکا سلبی نبوده و عملکرد مهاجرین غیرقانونی که توزیع مواد مخدر را در این کشور صورت می‌دهند، موردتوجه وی قرار دارد.

نظرسنجی‌های صورت گرفته در سرتاسر آمریکا نشان می‌دهد که موضوع مهاجرت، مخصوصاً نوع مواجهه دولت بعدی آمریکا با مهاجرین غیرقانونی، از اولویت‌های مدنظر رأی‌دهندگان است. در چنین شرایطی هریس ناچار شده در این خصوص مواضع سخت‌تری را حداقل در ظاهر اتخاذ کند. بااین‌حال، هنوز مواضع وی تا مواضع اتخاذ شده از سوی ترامپ که رسماً خود را دشمن مهاجرین (اعم از قانونی یا غیرقانونی) قلمداد می‌کند، تا حدود زیادی فاصله دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب