دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

کمال‌گرایی آفت سلامت روان

کمال‌گرایی آفت سلامت روان
روانشناسی حوزه کودک و نوجوان به بیان برخی نکات مهم در خصوص کاهش کمال‌گرایی پرداخت و ترک کمالگرایی را نیازمند صبر و تمرین دانست.
کد خبر : 934862

خبرگزاری آنا؛ کمال‌گرایی در نسل جدید به نظر می‌رسد به دلایلی ازجمله تأثیرات محیطی و اجتماعی بیشتر شده است. یکی از این دلایل می‌تواند فشارهای بی‌پایان شبکه‌های اجتماعی باشد، جایی که همیشه زندگی‌های بی‌نقص و لحظات طلایی به نمایش گذاشته می‌شود، نوجوانان و جوانان این احساس را پیدا می‌کنند که باید همیشه در بهترین حالت ممکن باشند تا تأیید و پذیرش بگیرند.

مهسا ساداتی روانشناس حوزه کودک و نوجوان در گفت‌وگو اختصاصی با خبرنگار آنا بابیان اینکه انتظارهای زیاد از طرف خانواده‌ها، معلمان و جامعه برای موفقیت در زمینه‌های مختلف، ازجمله تحصیل، کار، و حتی ظاهر، به این حس کمال‌گرایی دامن می‌زند، گفت: رقابت‌های شدید و مقایسه‌های دائمی هم‌فشارهای روانی اضافه‌ای ایجاد می‌کنند. نسل جدید در محیطی بزرگ‌شده‌اند که سرعت تغییرات بالا است و انتظارات از آن‌ها همگام با این تغییرات بیشتر می‌شود.

وی افزود: نکته مهم این است که با تمام این چالش‌ها، نسل جدید هم خلاق‌تر و هدفمندتر شده‌اند. اگرچه کمال‌گرایی می‌تواند گاهی بار سنگینی بر دوششان باشد، اما اگر به‌درستی هدایت شود، می‌تواند به تلاش برای بهبود و موفقیت کمک کند. مهم است که تعادل را یاد بگیرند و بدانند که شکست‌ها و نواقص هم بخشی از مسیر رشد هستند.

ترک کمال‌گرایی نیازمند زمان، صبر و تمرین است

ساداتی در ادامه چند راهکار عملی برای کمک به کاهش کمال‌گرایی بیان کرد:

هدف‌های واقع‌بینانه تعیین کنید 

بجای تعیین اهدافی که به‌سختی قابل‌دستیابی هستند، اهدافی تنظیم کنید که قابل مدیریت باشند. این باعث می‌شود احساس موفقیت بیشتری کنید و از فشار بیهوده جلوگیری کنید.

به  «خوب» بودن راضی باشید 

یاد بگیرید که همه‌چیز لازم نیست بی‌نقص باشد. " خوب" اغلب به‌اندازه‌ی کافی خوب است! به‌ویژه در کارهایی که نیازی به استانداردهای خیلی بالا ندارند.

روی فرایند تمرکز کنید، نه نتیجه 

بجای اینکه تنها به نتیجه‌ی نهایی فکر کنید، از خود فرایند لذت ببرید. این کمک می‌کند تا ارزش کار را در لحظات انجام آن ببینید، نه‌فقط در پایان.

اشتباهات را به‌عنوان فرصت‌های یادگیری ببینید 

اشتباهات بخشی طبیعی از هر فرایند یادگیری هستند. به‌جای ترس از اشتباه، آن را فرصتی برای رشد ببینید.

از مقایسه خود با دیگران اجتناب کنید 

مقایسه خود با دیگران، به‌ویژه در دنیای مجازی، می‌تواند باعث افزایش حس ناکافی بودن شود. همه در سفر خودشان هستند و همه اشتباهات خود رادارند.

خود گویی مثبت و واقع‌بینانه تمرین کنید 

به‌جای انتقاد از خود، با خود با مهربانی صحبت کنید. جملاتی مثل "من تمام تلاش خود را کردم" یا "این تنها یک مرحله است، و من می‌توانم بهتر شوم" می‌تواند کمک کند.

حدومرز تعیین کنید 

کمال‌گرایان اغلب زمان زیادی صرف جزئیات می‌کنند. تعیین حدومرز زمانی برای کارها می‌تواند به کنترل این تمایل کمک کند. برای مثال، برای یک کار ۳ ساعت زمان بگذارید و پس‌ازآن متوقف شوید.

از تکنیک‌های ذهن‌آگاهی استفاده کنید 

تمرین‌های ذهن‌آگاهی مانند مدیتیشن می‌تواند به شما کمک کند که در لحظه حال بمانید و از استرس‌های مربوط به انتظارات بی‌جا یا ترس از قضاوت دور شوید.

کمک از دیگران بگیرید 

اگر ترک کمال‌گرایی برایتان دشوار است، مشورت با یک روانشناس یا مشاور می‌تواند بسیار مفید باشد. آن‌ها می‌توانند به شما ابزارهایی بدهند تا با این نگرش بهتر کنار بیایید.

با ترکیب این راهکارها و استمرار در تمرین آن‌ها، به‌مرور می‌توانید از فشار کمال‌گرایی کم کنید و بیشتر از زندگی لذت ببرید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب